8 mérföld

Eminem. Kevesen lehetnek széles e világon, akiknek ez a név, és a mögötte megbújó ember nem jelent semmit. Az utóbbi pár év legvitatottabb rapelőadóját lehet szeretni vagy utálni, de semlegesen elmenni mellette szinte lehetetlen. A semmiből feltűnő srác pillanatok alatt megosztotta a közvéleményt igencsak agresszív, véresen szókimondó, senkit nem kímélő szövegeivel rajongók és megvetők hatalmas táborát sorakoztatta fel.
De mi köze mindennek a filmvilághoz? A válasz már jó ideje benne él a köztudatban: a szőke rapper életéből film készül. A hírt hamar felkapta a bulvármédia, és villámsebességgel érkeztek a szaftos pletykák és álhírek. A valóság azonban ettől egy egész leheletnyit eltér, a pontos megfogalmazás így hangzik: Eminem filmet készít. De a teljes félreértések elkerülése végett: nem a saját életéről. A történet lehet ugyan életrajzi ihletésű (hisz Eminem is a detroiti gettóból küzdötte fel magát), de nem életrajzi film, nem a sztárrá válás rögös útját mutatja be (á la Britney), hanem a mindennapok egy kevésbé napos oldaláról nyújt igen hiteles képet.
8 mérföld. Nem éppen rövid távolság, de jelen esetben egyáltalán nem a méterek számáról van szó. Faji és társadalmi ellentétek különös szimbóluma ez, mely Detroitban alakult ki, de jellemző az összes amerikai nagyvárosra. Az 8 Mile ugyanis egy autópálya, mely a külvárost elválasztja a belvárostól, a feketéket a fehérektől. Kitörni innen nagyon nehéz, sokkal nehezebb, mint végigfutni egy hasonló távot. A film tehát nem egy rapmozi, ám nem is egy megszokott gettófilm, képes túllépni azon, és újat mutatni a nézőknek. Itt az egymással szembekerülő bandák nem (mindig) fegyverrel intézik el a vitás dolgaikat, hanem "ringbe" szállnak, és mikrofonnal a kezükben, kegyetlen szövegekkel mérnek csapást az ellenfélre. A tekintély nem attól függ, hogy mennyire jó a kocsid vagy a nőd, hanem, hogy mennyire jól nyomod a sódert. Ebben a közegben tengeti napjait Jimmy (Eminem) is, aki megpróbál felülkerekedni azon a mocskon, ami szüntelenül igyekszik lerántani őt. Nem egy kezesbárány, de mégis keresi az utat, mely képes kivezetni őt ebből a teljesen reményvesztett világból.
A film nem tündérmese, nem osztogat illúziókat, nem akarja elhitetni velünk, hogy az élet szép. Csupán elmesél egy történetet, mely képes magával ragadni, és elgondolkodtatni a nézőt. Csodák vannak, de nem teremnek a semmiből, ki lehet törni a kilátástalanságból, de keményen meg kell dolgozni érte. A film ugyan nem ennyire egyértelmű, a végkifejlet megoszthatja a közönséget, de egészében igen tartalmas szórakozást nyújt. Eminem bebizonyítja, hogy nem csak a színpadon, a CD-k korongjain tud kiemelkedőt nyújtani, hanem a vásznon is, játéka igen meggyőző, képes nyomot hagyni az emberben. A női vonal sajnos már nem nyújt ekkora élvezetet: Kim Basinger, mint lecsúszott, alkoholista anya igencsak távol áll a hitelestől, és Brittany Murphy szerepe is igen döcögősre sikerült, nehezen akar beilleszkedni a teljes képbe. Ettől függetlenül a mozi igen sodró lendületű, magával ragadja a nézőt. Sokat segít ebben a zene, ami nem csak a rap rajongói számára okozhat örömet, hisz segít visszaadni a film teljes hangulatát.
Összességében a vártnál sokkal jobb filmet kapunk, ami túlmutat a kedvenc előadónk istenítésén, és a hasonló produkciók pénzhajhász szemléletén. Komoly tartalom igen érdekes formába öntve, egy olyan személy tálalásában, aki eddig is sok meglepetést okozott és kétségtelen, hogy fog is az elkövetkezendő évek során.

Amennyiben értesítést szeretne kapni az olimpiával kapcsolatos Port.hu tartalmakról, kattintson ide és iratkozzon fel az értesítésekhez.

Adblock detektálva

Hirdetésblokkolód kikapcsolásával segíthetsz, hogy a PORT.hu továbbra is ingyenes, minőségi tartalmat biztosíthasson.

Rendben, kikapcsoltamHogy tudom kikapcsolni? Köszönjük, PORT.hu