A nagy dugá(s)ba dőlés

A Superbad - avagy miért ciki a szex? című tinédzser-huncutság történetében nem írja felül a műfaji hagyományokat.

Alkalmi - vagy ki tudja, hosszú távú - véd- és dacszövetséget kötött az Ali G Show című tévésorozat, a 40 éves szűz és a Felkoppintva fémjelezte humorvonal két elszánt élharcosa, a színész-író Seth Rogen és az író Evan Goldberg (ők vetették papírra a film forgatókönyvét) és a Kiruccanók című ironikus városi vidámság rendezője, Greg Mottola. Na és persze Judd Apatow, a hollywoodi vígjátékiparnak új irányt szabó újsütetű mókamester (lásd: Felkoppintva, 40 éves szűz, illetve Taplógáz, Dick és Jane trükkjei, Csont nélkül, A kábelbarát), akinek Különcök és stréberek című tévészériája sugárzásának bemutatóját azzal az indokkal tologatta (majd szüntette be gyártást) a Universal, hogy ugyan már, kit érdekel.

Nos, tévedtek. Nagyon. Az Apatow-féle "új komédiai irányzat" fényes diadalát mi sem mutatja jobban, hogy a 40 éves szűz a 26 millió befektetett dollárt 110 milliós bevétellel honorálta, hogy a 33 millió dollárból forgatott Felkoppintva már a nyitó hétvégéjén megkereste az előállítási költségét (31 millió dollár hozott a premier víkend). És íme, a király: a Superbad - avagy miért ciki a szex? vitathatatlanul az őszi mozi-szezon első számú kedvence lett az USA-ban, 111 milliót hozott a beinvesztált húszmillióért cserében.

Mi a titok? Az emberek a sematizált hősök helyett hús-vér figurákra vágynak, a testetlen, azaz pontosabban kizárólag a test röhögséges biológiai folyamatai (főleg a testnedvek) által leírható papírmasé vesztesek helyett valódi embereket akarnak látni. Felismerhető - nem feltétlenül csak nevetséges - problémákkal. Amik természetesen és úgymond mindennapiak - éppen ettől válnak mindenki számára érdekessé. Ezt az érintettséget fedezheti fel magának a kortárs mozista - az idősebb néző pedig bólogathat, miszerint, ja, velem is pont így történt -, ha jegyet vált erre a filmre.

A Superbad - avagy miért ciki a szex? című tinédzser-huncutság történetében nem írja felül a műfaji hagyományokat, amikor is két gimnazista srác (Jonah Hill, Michael Cera) azon fáradozik, hogy nőt találjon (lehetőleg máma még). Alpári tréfa itt is akad és itt is a helyzetkomikum visszatérő motívuma a minél nagyobb nézőtábor előtt elszenvedett égés, de a vihogás más, mögötte ott húzódik a (kamasz-) emberi lét keserűsége. Az ártatlanságot nehéz elveszteni, ám nem lehetetlen, de a lélek "szüzetlenítése" bizony fájdalmasabb - sugallja jó érzékkel a film. Amelyiket ugyan lehetséges, az Amerikai pite vagy a Cool-túra inspirált, ám a végső eredmény több, mélyebb - jobb. Lehet hahotázni a főszereplők bénaságán (különcségén), de az vesse rájuk az első kacajt, akinek minden flottul működött az első éjszakáján.