A sorozatkészítés királya - HBO

  • Bruti / PORT.hu

Évek óta trend, hogy érdemesebb a tévé képernyőjét figyelemmel kísérni, mint a gyöngyvásznat, ha igazán minőségi szórakozásra vágyunk. De hogyan jutott idáig a filmes szakma?

A sorozatok térnyerése persze nem jelenti azt, hogy a mozikba nem kerülnek értékes, vagy éppen élvezhető produkciók, de az világosan látszik, hogy Hollywoodnak már esze ágában sincs kockáztatni. Végeláthatatlanul jönnek a feldolgozások, a szuperhősös brandek, a látványfilmek és azok megszámlálhatatlan folytatásai. Hollywood kevés kivétellel letett az egyedi látásmódú produkciókról, nyilvánvalóan fél minden kétes kimenetelű újdonságtól, és ha úgy ítéli meg, hogy nem hoz elég bevételt a jegypénztáraknál, annak a filmnek esélye sincs, bírjon az bármilyen értékkel.

Nem meglepő hát, hogy egyre többen kezdtek a sorozatok felé kacsintgatni, és ez nem csak a nézőkre, hanem a készítőkre is igaz. Ehhez persze kellettek azok a csatornák, amik hagyják az alkotókat kreatívan dolgozni, és nem ijednek meg, ha valakinek merész ötlete támad. Az első ilyen csatorna, az HBO, aminek elévülhetetlen érdemei vannak a minőségi sorozatok felvirágoztatásában. Ők már a ’70-es évek közepétől gyártanak saját műsorokat, de valamikor a ’90-es évek közepe felé kezdtek igazán bedurvulni.


1997-ben indult útjára az Oz című börtöndráma, ami az előszele lett az igazán kemény drámai szériáknak. Hat évadon keresztül sokkolta a nézőket, miközben fontos sorozatoknak alapozott meg. Az egyik ilyen a Maffiózók, ami a csatorna egyik legelismertebb és legsikeresebb sorozata lett. Aztán jöttek sorba az HBO újabb nagy dobásai, a Szex és New York, a Sírhant művek, a Drót, a Deadwood, a Törtetők és a Róma.

A maguk nemében mind maradandót alkottak, változatosak, innovatívak, merészek, és közülük néhányat ma is a világ legjobb sorozatának tartanak. Az HBO pedig ügyelt rá, hogy mindig legyen utánpótlás, ezért aztán nem is állt meg a sikersorozat.

A minőséggel persze megugrott a nézettség is, így komoly összegeket szánhattak az új projektekre. A pénzzel együtt pedig megjelentek a híres rendezők, producerek és sztárok is, akik szívesen vállalnak szerepeket, és kötik le magukat hosszabb-rövidebb időre, egy-egy jelentős produkció láttán. A Gengszterkorzóban így lett főszereplő Steve Buscemi, a pilot rendezését pedig maga Martin Scorsese vállalta. A 2014-es év sikersorozatát a Törvény nevében krimit pedig két „A” listás sztár Matthew McConaughey és Woody Harrelson vitte sikerre. De a HBO-nak nem feltétlenül kellenek nagy sztárok ahhoz, hogy maradandót alkosson, erre kiváló példa a Trónok Harca.


A jövőre nézve sem kell aggódnunk, ugyanis a most futó sikersorozatok mellett, a csatornánál gőzerővel folynak az új produkciók munkálatai. Pár hete indult a Bakelit, megint csak Martin Scorsese rendezésében, jön az Animals animációs sorozat, amiben annyira bíznak a csatornánál, hogy még a premier előtt berendelték a második évadot is, majd nemrégiben dölt el, hogy sorozat készül Michael Crichton kultikus sci-fijéből, a Feltámad a vadnyugatból, amihez olyan szereplőket sikerült megnyerni, mint Anthony Hopkins és Ed Harris.

Tehát a munka nem áll meg az HBO-nál, így nekünk nincs más dolgunk, mint, hogy hátradőljünk, és az otthonunkban élvezzük a minőségi televíziózást.

 

Parno Graszt nagykoncert
2020. február 14., 20:00, MÜPA Parno Graszt nagykoncert

Vendég: Ferenczi György

Jegyvásárlás