Az új évezred legjobb filmjei Tarantino szerint

Vannak elég meglepő címek is a listában.

A tékásból lett Tarantino mozirajongása köztudott, ő nemcsak rendezi, de ipari mennyiségben is fogyasztja a mozgóképeket. Minden év végén közzéteszi az aktuális toplistáját, de az interjúiban is filmcímekkel dobálózik, arról nem is beszélve, hogy saját rendezései is tele vannak filmtörténeti utalásokkal. Imádja a spagetti westerneket, a giallókat, és az egyik kedvenc időszaka a 70-es évek, de most az új évezredes toplistáit szemlézzük.

Dunkirk

Christopher Nolan háborús thrillerét az évtizedes toplistáján először a 7. helyre tette Tarantino, de a harmadik újranézés után már a 2. kedvenc 2010-es filmje lett. A Rewatchables podcastben mesélte el, hogy első alkalommal csak látványfilmként tudta értékelni, érzelmileg nem érintette meg a történet. Csak a harmadik újranézést követően jött rá, hogy a sztori nem a külsőségekről, hanem az emberekről szól. A Dunkirk szerinte olyan, mint egy szimfónia, amely nagyjából a film közepén szól a legjobban, és onnantól kezdve minden működik benne.

The Social Network – A közösségi háló

A Dunkirket megelőzve Tarantino kedvenc filmje a 2010-es évekből David Fincher Facebook-filmje, amelynek egy pillanatig sem forgott veszélyben az első helye a toplistán. Meglepő választásnak tűnhet, de azért van rá magyarázat: Tarantino imádja a frappáns dialógokat, és ennek Aaron Sorkin, A közösségi háló forgatókönyvírója a legnagyobb mestere, legalábbis a kultrendező szerint.

Battle Royale

Nincs mit csodálkozni rajta, hogy Kinji Fukasaku klasszikusa Tarantino egyik kedvence: a Battle Royale-ban megvan minden, amit a Mester imád: vér, gore, erőszak és polgárpukkasztó sztori, amelyen kellően fel lehet háborodni. Egy 2019-es interjúban így nyilatkozott:

Ha egyetlen olyan, a karrierem kezdete óta bemutatott filmet kellene mondanom, amelyet sajnálok, hogy nem én csináltam meg, akkor az a Battle Royale lenne.”

A film egy alternatív közeljövőben, a diktatórikus Japánban játszódik, ahol egy kilencedikes osztályt (21 lányt és 21 fiút) élet-halál harcra kényszerítenek. Az osztályt egy szigetre viszik, ahol ellátják őket fegyverekkel: golyószóróval, étkezésnél használt villával és egy robbanó nyakörvvel. Feladatuk az, hogy megöljék az osztálytársaikat. Ha egy napig nem hal meg senki, akkor a robbanó nyakörvek végeznek mindannyiukkal. A „játéknak” összesen egyetlen túlélője lehet. Alapvetően erről a filmről koppintották az Éhezők viadalát. 

Dogville – A menedék

Lars von Trier 2003-as kamaradrámája, amely a '30-as évek Amerikájában játszódik és Nicole Kidman egy gengszter elől menekülő nőt alakít benne, egyszerre film és színdarab. Tarantinónak is ez a kettősség tetszik benne, a forgatókönyv szerinte „talán minden idők egyik legjobbja.” A rendező úgy látja, hogy amennyiben Trier színdarabként készítette volna el, akkor megkapta volna érte a Pulitzer-díjat.

Enter the Void

Gaspar Noé pszichedelikus melodrámájából, amelyben egy meggyilkolt férfi szellemként tér vissza, hogy vigyázzon a nővérére, sok mindent ki lehetne emelni, a vizuális effekteket, a hangkulisszát, a szexjelenetet, Tarantino azonban inkább a stáblistaként szolgáló főcímet dicsérte.

Ez az év legjobb főcíme, vagy talán az egész évtizedé. Filmtörténeti csúcsteljesítmény.”

Frances Ha

Noah Baumbach  filmjét Tarantino 2013-ban beválasztotta az éves toplistájába, a rendezőt pedig az általa nagyon kedvelt Paul Mazurskyhoz hasonlította.

A Frances Ha amúgy sem témaválasztásában, sem stílusában nem túl tarantinós: a fekete-fehér film egy 27 éves New York-i szingli (Greta Gerwing) mindennapjairól szól.

A gazdatest

Az Élősködők óta már nem kell senkinek bemutatni Bong Joon-hót, Tarantino azonban már akkor rajongott a dél-koreai rendező munkásságáért, amikor 2006-ban még „csak” egy komédiába oltott szörnyfilmmel jelentkezett. A gazdatestre az 51 milliós Dél-Koreában 13 millió jegyet adtak el, Bong pedig 15 évvel később átvette az Oscart az Élősködőkért, és a beszédében nem felejtette el megköszönni Tarantinónak, hogy népszerűsítette a koreai filmeket.

Mad Max: A harag útja

George Miller máris kultklasszikusnak számító poszt-apokaliptikus akciófilmje természetesen lenyűgözte Tarantinót, olyannyira, hogy beszerzett belőle egy 35 mm-es kópiát, amelyet egyetlen hétvége alatt háromszor nézett meg.

A halál jele

Bong Joon-hótól nemcsak A gazdatestet kedveli Tarantino, de a koreai rendező 2003-as thrillerét is imádja, amely szerinte „a 21. század egyik legérdekesebb és legkomplexebb filmje.” A halál jele egy megtörtént eseten alapuló kisvárosi sorozatgyilkosos thriller. (A gyilkosságsorozat valódi elkövetőjét 2019-ben kapta el a rendőrség.)

Haláli hullák hajnala

Edgar Wright zombikomédiája Tarantino kedvenc angol filmje 1992 óta, vagyis azóta, hogy elkezdett filmeket készíteni. A két rendező személyesen is jó kapcsolatot ápol, a pandémia alatt mindketten ugyanabból a Scorsese által összeállított 30-as listából pótolták a brit filmekkel kapcsolatos hiányosságaikat.

A bőr, amelyben élek

A bőr, amelyben élek Pedro Almodóvar talán legműfajibb filmje, talán nem is véletlen, hogy pont az Antonio Banderas főszereplésével készült pszichológiai horror került fel Tarantino 2011-es toplistájára a 4. helyen, egyetlen spanyol nyelvű filmként.

Amerika Kommandó: Világrendőrség

A South Park alkotóinak 2004-es szatírája görbe tükröt mutatott az amerikai külpolitikának, és tette ezt olyan pimaszsággal, hogy még a 18-as karika ellenére is ki kellett vágni belőle bizonyos jeleneteket. 

Az erőszakot (az őt érő vádak szerint) gyakran túltoló Tarantinónak talán ezért is tetszett annyira a stop-trükkös animációs film, hogy beválassza a kedvencei közé.

Vérző olaj

Paul Thomas Anderson drámája, amelyben Daniel Day-Lewis alakít egy törtető olajbányászt, Tarantino szerint is a 2000-es évek egyik legjobbja. Andersonnak személyesen is gratulált a filmhez, hozzátéve, hogy annak ellenére tökéletes, hogy nincsenek benne hosszan kitartott, látványos jelenetek. Később újranézte a Vérző olajt, és bevallotta, hogy tévedett, mert az olajtűz eloltása pont olyan zseniális jelenet, mint amilyet hiányolt, és a filmzenének is ott a helye a legjobbak közt.

Toy Story 3

Tarantino szíve sincs kőből, amit jól bizonyít, hogy a 2010-es toplistájának élén a Pixar animációs filmje végzett A közösségi hálót és az Animal Kingdomot megelőzve. A mozipénztáraknál 1 milliárdot összekalapozó film az Oscart is megnyerte abban az évben.

Sebezhetetlen

M. Night Shyamalan unortodox szuperhősfilmje Tarantino egyik örök kedvence. Nemcsak azért, mert szerinte Bruce Willis egész karrierje legjobb alakítását nyújta itt, de azért is, mert Shyamalan „zseniálisan értelemezi újra a Superman-mitológiát.”

via: IndieWire