Csőre töltött csaj

  • Gulya István / PORT.hu

Az anyagi problémákkal küszködő, kirúgott fehérneműárus-lány fejvadásznak szegődik. Első kuncsaftja egy ex-rendőr – a volt gimis fiúja. Bosszút állhat, pénzt kereshet; kell-e több a boldogsághoz? Kell. Például egy rendesen megírt forgatókönyv.

A krimi-ponyva találkozása a kórházi sitcommal

Ez a film a Stephanie Plum-bulvárregények rajongóinak és Katherine Heigl hódolóinak készült. A fehérnemű-eladó kisasszonyból fejvadásszá – magánnyomozóvá – avanzsált hölgy sztorija a – Jennifer Anistonos, Gerard Butleres – Exférj újratöltve felállását idézi, csak fordítva: a nő hordja a jelvényt, a férfi meg a bűnbe tévedt bárányka (mint kiderül, nem egészen). S míg a csibész fiút egy nagyjából ismeretlen színész, Jason O'Mara játssza, a női – és abszolút – főhős A Grace klinika révén sztárrá lett Heigl.

Három nővér – Evanovich, Robinson és Heigl

Minden idők egyik legsikeresebb női regényszériája, a Stephanie Plum-sorozat az amerikai bestseller-írónő, Janet Evanovich alkotása. Az 1994-ben indult saga ma már a tizennyolcadik köteténél tart, opusai folyamatosan a New York Times és az Amazon sikerlistáin élén landolnak. Könyveinek újdonsága – a tipikus romantikus ponyváknál nem jellemző első személyű elbeszélő alkalmazása mellett –, hogy meghatározó szerephez jutnak a családi és közösségi kapcsolatok, akár úgyis, mint szerelmi viszonyok. Kicsit olyasformán, mintha Agatha Christie Mrs. Marple-jának családi környezete értékelődne fel. Hazánkban a Stephanie Plum-krimik első része Egy fejvadász címmel jelent meg (ez alapján készült a film), amit követett a Három díler és a Két ravatal, s most, a filmmel egy időben kerül a boltokba a negyedik kötet, a Négy lövés. Evanovich bevallása szerint figurát egy film, a Robert De Niro-féle (fejvadászos) Éjszakai rohanás ihlette. Papír után pedig újra a celluloid következett: ugyan már a kezdéskor szó esett a vászonra vitelről, a Columbia nemrég vette meg a jogokat és kerített rá sort.

A stúdió Julie Anne Robinson angol tévés és filmes (és színházi) rendezőnőt kérte fel, akit a szakma és a (szigetországi) közönség a brit televízióban végzett munkáiról ismer: a Blackpool című sorozata BAFTA-díjat nyert és Golden Globe-ra jelölték. A rendezőnő – első nagyjátékfilmje, Az utolsó dal előtt – különösen kórházi témájú szériákon dolgozott, odahaza az Orvosok és a Holby Városi Kórház, Amerikában – a Nem ér a nevem és a Nancy ül a fűben mellett – a Doktor Addison és A Grace klinika című sorozatokon. Utóbbi forgatása során találkozott Heigllel.

Az amerikai színésznőt az orvosos tévéfolyam dr. Izzie Stevenseként szerette meg a közönség, s bár öt évfolyam után a karakterének távoznia kellett, Heigl újabban pedzegeti, örömmel visszatérne, ha kérnék. Ez annál inkább is érthető, mert míg tévésztár-társai – élükön a Vészhelyzetből indult George Clooney-val, vagy említhetnénk Heigl sorozatbeli partnerét-"szerelmét", Jeffrey Dean Morgant – ügyesen kamatoztatták tehetségüket a nagyvásznon, erre ő képtelen volt: a Felkoppintva című komédiája utáni időszak romantikus vígjátékai, a 27 idegen igen, A csúf igazság, a Bérgyilkosék, az Ilyen az élet és a Szilveszter éjjel nem bizonyultak számottevő sikernek. Igaz, Heiglnek mindig is gondja mutatkozott a nagyvászonnal, a Gerard Depardieu oldalán történt debütálása (Apám, a hős) sem aratott egyértelmű diadalt, talán a tengerentúliaknak különösen kellemetlen "vérfertőző" és "pedofil" bukéja miatt.

Édes a bosszú?

[img id=346456 instance=1 align=left img]A szingli fejvadász újabb lehetőséget kínált a (most épp barna hajú) színésznőnek, hogy bizonyítson. Nem rajta múlt, hogy ezúttal sem született átütő eredmény.

Stephanie Plum (Heigl), a rátarti New Jersey-i lány, miután kirakták Macy fehérneműboltjából, fél éve állástalan, nincs egy árva vasa sem, már piros Toyotáját is elkobozta az adóhatóság. Szülei és szimpatikusan szenilis nagymamája (Debbie Reynolds) szerint nem meló kell neki, hanem egy társ. Konkrétan: férj. Minden esetre Stephanie kétségbeesésében próbálja meggyőzni link unokatestvérét (Patrick Fischler), hogy adjon neki munkát az óvadék-ügynökségénél, mint fejvadász. Első megbízása, hogy – ötvenezer dollárért – kapjon el egy volt zsarut, Joe Morellit (Jason O'Mara). A lánynak ez álomállás, hiszen a gimnáziumban Morelli elcsavarta a fejét, majd csúnyán dobta őt, így a férfi lefülelése nemcsak anyagi, hanem érzelmi tekintetben is igen kielégítő volna a számára. Miközben erre törekszik, elsajátítja a fejvadászat fortélyait a legjobb kollégájától, Rangertől (Daniel Sunjata), és egyre inkább azt gyanítja, a középiskolai ex-szerelme elleni vádak hamisak.

Heigl most sem jár sikerrel

A csipsz-függő fejvadásznő története nem teljesít rosszul a kasszáknál, de a kritikusok lehúzták. A közönséget pedig megosztja – a megfilmesítések sorsa már csak ilyen. Az eredeti mű elkötelezett hívei ugyanis vagy telitalálatnak tartják az adaptációkat, vagy már a szereplőválogatásnál elhibázottnak. (Az alapanyagot nem ismerőknek ez nem okoz dilemmát.)

Az látható, hogy Heigl – hosszú idő óta először – olyan partnert (O'Marát) kapott, akivel együtt tud működni, van bizsergés közöttük. Nem a főszereplőnő hibája, hogy A szingli fejvadász gyengére sikeredett: a nem annyira nagyszerű forrásanyag (a regény) átültetését nem jól végezték a forgatókönyvírók, Liz Brixius, Karen McCullah Lutz és Kirsten Smith. Ami a ponyvában tetszetős volt, a humoros és jópofa családi összejövetelek és beszélgetések, a filmnél jóval árnyaltabb férfikarakterek, itt nem tud érvényesülni. Bár női matériáról van szó, egy kicsit úgy bántak vele, mintha kiherélték volna, így a film üres, nem él, nincs ereje (s most nem arról beszélünk, hogy kiszámítható a cselekmény).

Végeredményben a film kapcsán olyan érzésünk támadhat, hogy egy felturbózott tévéfilmet láthatunk, soványka sztorival, kevés igazán jó humorral és a szerepüket épp ellátó, de semmi pluszt – egyedit – nem nyújtó főhősökkel (ilyenről egyedül a Lula nevű prostituáltat megformáló Sherri Shepherd esetében tehetünk említést). Ha Heigl ennél többre a filmvásznon nem képes, nem is szabad tovább erőltetni, hanem irány, vissza a tévé.

Kinek ajánljuk?
- Katherine Heigl tántoríthatatlan híveinek.
- Akik olvasták Janet Evanovich regényeit.
- Aki egy nem túl bonyolult és kiszámítható másfélórás szórakozásra vágyik.

Kinek nem?
- Akik szerint Katherine Heigl nem színésznő.
- Akik olvasták Janet Evanovich regényeit.
- Aki úgy gondolja: egy fejvadász legyen férfi, ne pedig délibáb.

5/10

Adblock detektálva

Hirdetésblokkolód kikapcsolásával segíthetsz, hogy a PORT.hu továbbra is ingyenes, minőségi tartalmat biztosíthasson.

Rendben, kikapcsoltamHogy tudom kikapcsolni? Köszönjük, PORT.hu