Filmesek és istenek - A heti bemutatók

Két fontos film is a filmkészítés világába kalauzol minket, a a Coen testvérek Ave, Cézárja és Abel Ferrara Pasolinija, míg a háttérben sötét erők foglalják el az egyiptomi trónt, egy lengyel és egy francia apa krízisbe kerül, egy svéd család pedig síelni indul.

Ave, Cézár! 

A filmmel Joel Coen és Ethan Coen, akik egy darabog másoknak írtak forgatókönyvet, most olyan könnyedebb, börleszkszerű vígjátékaikhoz térnek vissza, mint az Égető bizonyíték vagy a Kegyetlen bánásmód, és nem véletlen, hogy ismét George Clooney-val dolgoznak, immár negyedszer, aki igazán otthon van ebben a műfajban. Ő  egy hollywoodi filmstúdió – szebb napokat látott, és az előzetes alapján kissé alkoholista – nagy sztárja az 1950-es években, aki a stúdió egyik presztízs projektjének főszerepét címbéli Cézárt játszaná el éppen, amikor valakik elrabolják. A stúdió fixerére, Eddie Mannixre (Josh Brolin) vár a feladat, hogy megtalálja az eltűnt sztárt és megmentse a produkciót, segítségére pedig egy fiatal, de határozott filmcsillag lesz – akit nem más, mint Scarlett Johansson alakít, de „kisebb” szerepekben feltűnik majd a vásznon Ralph Fiennes, Tilda Swinton, Channing Tatum, Jonah Hill, Frances McDormand, Dolph Lundgren és Christopher Lambert is.

Egyiptom istenei 

Alex Proyas (A holló, Dark City) fogta magát, és nekiesett az egyiptomi mitológiának, megirigyelve az olyan filmek sikerét, mint a Halhatatlanok vagy A titánok harca. Új munkájában varázslat és téboly uralja a Nílus völgyének palotáit: Széth, a sivatag könyörtelen istene magához ragadja Egyiptom trónját, és az egykor békés és virágzó birodalmat káoszba és pusztulásba taszítja. Lázadó halandók egy csapata Bekkel, a szerelmes ifjú tolvajjal az élen szövetkezik Hórusz istennel, hogy megállítsák a kegyetlen nagyurat. A végeredemény egyszerre idézi A múmiát és A skorpiókirályt, illetve a Perzsia hercegét, valamint a Csillagkaput, szóval jó nagy katyvasz, amihez meglepő módon olyan remek színészek adták a nevüket, mint Gerard Butler és Nikolaj Coster-Waldau – igaz, az alábbi szeret ókori öltözetben rohangálni.

Mennyit ér egy ember? 

Napjaink Franciaországában járunk. Thierry korábban gyári munkásként dolgozott, de egy éve munkanélküli. Mindenáron megpróbál a felszínen maradni. Napközben a munkaügyi központban van, ahol hosszadalmas, komikus helyzeteket eredményező csoportos foglalkozások során készítik fel a munkakeresőket az állásinterjúkra. Esténként pedig jó férj és jó apa próbál lenni. Tizenéves fia, Matthieu értelmi fogyatékos, de vidám és magabiztos: éppoly elszántsággal küzd egy boldogabb életért, mint kitartó és eltökélt apja, aki lassan megismeri a biztonsági őrök unalmas és frusztráló életét. A nálunk inkább arcról, mint névről ismert Vincent Lindon jutalomjátéka egy nem feltétlenül hálás szerepben.

Pasolini 

Az ötvenéves Pier Paolo Pasolini a '70-es évek lármás Rómájában éli mindennapjait. Éppen befejezte a Saló, avagy Szodoma 120 napja forgatását, és az utómunkálatokat végzi a filmen, amely később a kritikusokat és a nézőket egyszerre sokkolta világszerte. Pasolini már új filmtervét készíti elő, amelynek főszerepére a híres színészt, Eduardo De Filippo-t választotta ki. A munkálatok során édesanyja és testvére is próbálják lebeszélni róla a rendezőt, mivel a történetet túl durvának és látnokinak gondolják az olasz közönség számára. Pasolini mindeközben megismerkedik egy külvárosi fiúval, akivel viszonya lesz, ám a kapcsolat később eldurvul. 1975. november 2-án Pier Paolo Pasolinit vérbe fagyva találják meg. Az elkövető személye és a gyilkosság oka a mai napig nem derült ki. Abel Ferrara ugyan angol nyelven forgatta filmjét a nagy olasz rendezőről, Willem Dafoe azonban képes élettel megtölteni ezt az ellentmondásos alakot.

Szeleburdi svéd család síel - Rénszarvasok hátán  

Mihez kezd a címbéli család legkisebb fia, amikor megtudja, hogy szeretett Sophie-ja a hegyekbe készül a sportos és jóképű osztálytársával, Santosszal? Meggyőzi a családját, hogy a tavaszi szünetet töltsék ők is a hegyekben. Bár nem tudnak síelni és a vakáció költségeire sincs pénzük, a szokásos lelkesedéssel vetik bele magukat az újabb kalandba. A vidám bonyodalmak ezúttal sem maradnak el, a két család közös bungalón osztozik, amit könnyebb mondani, mint megvalósítani, miközben bajkeverő hősünknek egyetlen célja van: visszanyerni Sophie-t. Ha jól számoljuk, ez már a Szeleburdi svéd család sorozat harmadik, és ha minden igaz, befejező darabja.

Test  

Egy halottkémet nem könnyű megdöbbenteni, hozzászokott a kegyetlen bűncselekményekhez, extrém helyzetekhez, és az sem lepi meg, ha egy halottnak gondolt, akasztott férfi egyszer csak saját lábán távozik a bűntett színhelyéről - nyakában a kötéllel. A középkorú férfi számára is sokkal inkább lánya anorexiája old megoldhatatlan feladatot, aki szélsőségesen és önmagát sanyargatva gyászolja édesanyját. Az apa tehetetlennek érzi magát, s attól tartva, hogy tinédzser lánya halálra éhezteti magát, inkább egy pszichiátriai klinikára viszi, ahol Anna veszi kezelésbe. Ám Anna maga is egészen szélsőségesen küzd a saját démonjaival, és meglehetősen zavarba ejtő módszerekkel igyekszik betegeit a gyógyulás útjára terelni.