Halálos iramban: Tokiói hajsza

  • -stjn- / PORT.hu

A stáblista megrögzött bogarászóin kívül Rob Cohen neve minden bizonnyal csak keveseknek mond valamit, pedig a szorgos rendező-producer személyében az utóbbi évtized egyik legsikeresebb hollywoodi csomagolóját tisztelhetjük. Ilyen szakmát persze hiába is keresnénk a hollywoodi sárga oldalakon, ám ettől még a tevékenység nagyon is létezik: rendszerint olyan jó nevű, s dörzsölt hollywoodi szakik űzik, akik eredeti ötletek híján a filmipar szakállas vicceit és rég lejárt zsánereit gondolják, illetve csomagolják újra, természetesen a legújabb divatnak és a pillanatnyi közönségigényeknek megfelelően.

Cohen mindeddig két ízben találta fel sikeresen a spanyol viaszt, s ebben mindkétszer Vin Diesel volt a segítségére. Az xXx-sorozattal Cohen James Bond előkelő akcióficsúrjából faragott tenyeres-talpas extrémsportolót, a Halálos iramban-filmekkel pedig a chase-movie-nak, azaz a kifejezetten az autós üldözésekről szóló filmeknek adott új löketet.

Cohen 2001-ben rendezte meg a Halálos iramban-t, ezt a nagyteljesítményű versenyautók és nagyteljesítményű bombázók világában játszódó fapados akciófilmet, s bár a mozi messze a várakozásokon felül teljesített, a producerek mégsem lehettek maradéktalanul elégedettek. Cohen filmje ugyanis egy csapásra sztárt csinált a mogorva autóversenyzőt alakító Diesel és a beépített zsarut játszó Paul Walker párosából, a hollywoodi szokásokkal ellentétben azonban a két fiatalember csak egy epizódra írtra alá a szerződést. A második részre (Halálosabb iramban, 2003) már nem is sikerült mindkettőjük szolgálatait megvásárolni, így csak a nem túl karizmatikus Walker maradt a volán mögött, mellette a spéci autócsodáknak kellett ellensúlyozniuk a Diesel távozásával erősen megcsappant sztárfaktort. A harmadik rész szereplőgárdáját és autóparkját elnézve a sorozat gazdái a "még kevesebb sztár, még több autó"-trendjét folytatták, a főszerepet alakító Lucas Black-et ugyanis már tényleg nem ismeri senki, illetve csak azon kevesek, akik a Bőrnyakúak mellékszereplőit is képesek voltak megkülönböztetni egymástól.

Black csak papíron főszereplő, az igazi sztár ezúttal Tokió és a nagyvárosi autóversenyzés legújabb divatja, a drifting, mely a gyorsasági versenyeket a kisodródás élvezetével teszi még nyaktörőbbé és izgalmasabbá. A Tokiói hajsza készítői nagyon is okosan úgy döntöttek, hogy ezúttal még a korábbiaknál is kevesebb akadályt gördítenek az akciójelenetek útjába, úgyhogy az olyan apróságokkal, mint például a történettel (körítéseként egy gyengécske, inkább csak alibiből odavetett maffia-sztorit kapunk) már nem is igen bajlódtak. Ha így folytatódik minden, márpedig erre minden esély megvan, a negyedik rész készítőinek már tényleg csak egzotikus autómárkákban és arctalan kaszkadőrökben kell gondolkodniuk.