Internet az alagútban

Bajban lennék, ha el kellene mesélnem e történet mit-miértjét: a jó krimi, pláne a jó kémsztori lényege, hogy össze legyen kuszálva annyira, hogy a néző csak sejtse, miről van szó - és persze majrézzon. Tom Cruise, ez a karizmatikus gépember úgyis győz, legfeljebb csak az a kérdés, tud-e manőverezni egy wildcat típusú helikopter az expresszvonat alagútjában? Merthogy az üldözés még ott is folyik, és engem speciel ez az ötlet ragadott meg: az a lezserség, ahogy a tündérmesék überolják egymást. Pár hete Schwarzenegger ugrott ki ernyő nélkül New York felett, most a La Manche alatt száguld a vonat plusz helikopter: miért ne? Ha nem tenné, a Mission: Impossible című film nem döntögetné a bevételi rekordokat. Bár most itt nagy a tolongás: a Végképp eltörölni, ez a Cruise-film, meg az Independence Day harcolnak életre-halálra, kié legyen az idei, meg a minden idők legnagyobbja. Dollárban és milliókban. E mellett a film mellett szól, hogy Brian De Palma rendezte, sok rémült vízió kormányosa, de ellene, hogy Cruise nemcsak főszerepli, hanem producerolja is magát meg a művet, óhatatlanul is túl szépre festi a főhőst: az maga az asztráltest és a legyőzhetetlen Batman klónja. Viszont társadalom-lélektani talány, hogy miért tértek vissza a kémtörténetek: a hidegháború végén még ennek a műfajnak a klasszikusa, Le Carré is úgy gondolta, leteszi a lantot, mert ennek a seftnek befellegzett (aztán ő sem tette le). Most Hollywood érzi úgy, ezen a csonton van még valami rágnivaló: az elbocsátott légió itt van köztünk... És neki van igaza, a népek - ki tudja, miért - veszik mint a cukrot. Lehet, hogy ezek a vakondokok tényleg itt ásnak körülöttünk? Tehát a Tom fiú ügynök, de saját szervezetéből üldözi valaki - nem mondom meg, hogy ki -, és hogy elkaphassa az aljas bitangot, kettős ügynöknek kell tettetnie magát. (Szuper ötlet, hogy a másik ügynök, férfi álnéven, Vanessa Redgrave. Nagy színésznő: ezt a smoncesz szerepet is úgy játssza, mintha Lady Macbeth lenne. Kár, hogy az egésznek egy csipetnyi humora sincs: pedig annyi ziccere lehetett volna - célzások a hasonló című egykori sorozatra, a zenei idézetek, a "bunyózok, de a nyakkendőm se rezdül" című helyzetek kínálják magukat egy kis fricskára. Egy-két kivétellel az alkotók kihagyják e poénokat. Lehet, hogy jobban ismerik a publikumot, és a világ tényleg elvesztette humorérzékét...A mesét persze a számítógép, az Internet-hálózat, meg a kalózkodás mitikus trükkjei mozgatják: mi mindent lehet leszívni egy laptoppal? A néző - anélkül, hogy a film ezt akarta volna - okulhat az információs forradalom csapdáján: megtudhatja, mennyire sérülékeny ez a rendszer, és milyen könnyű tönkrevágni a CIA vagy akár egy bank számítógépes védelmi rendszerét. A régi főkönyveket legalább be lehetett zárni a páncélba, a számítógépes adatokba viszont bárki belenézhet. Ma már nem az orwelli Nagy Testvér figyel, hanem Bárki úr - a maffiától, az elhárítástól, az államtól, az üzleti konkurenciából, a szomszédból. Mondom: akárki, aki kellőképp tud villogni a billentyűk kezelésében, mindent megtudhat rólam, rólad, erről a filmről, Emmanuelle Beartról (Cruise partnernőjéről, illetve szép, butácska ellenfeléről). A film áttételesen arról mesél, hogy szabad a vásár, megszűnt a titok, a magánélet, a gondolat privát szférája: a számítógépek korszakában minden titkos és minden hozzáférhető. És túl sokan látnak, túl sokat. Itt legyél aztán kém! Ehhez már tényleg Tom Cruise katonás naivitása kell.

Swing Karácsony Gájer Bálinttal
Swing Karácsony Gájer Bálinttal

Gájer Bálint először ad koncertet a MÜPÁ-ban december 7-én.

Jegyvásárlás