Na de mitől lett ennyire ütős a Westworld?

  • Szűcs Gyula / PORT.hu

Mert J.J. Abrams és Christopher Nolan öccse horrorfilmeken és nyomozós sorozatokon edződött, veterán rendezőkkel rakta össze az HBO ünnepelt sci-fi szériáját.

Napok óta minden a Westworldről szól, de ez nem is csoda. Tényleg nagyon ütős tévésorozat lett, ami egyformán bejöhet az oldszkúl sci-fik vaskalapos híveinek, a westernrajongóknak és a bizarr, biomechanikus horrorfilmek kedvelőinek. Ez az óriási siker a lehető legjobbkor jött a széria showrunnerének, Jonathan Nolannek, aki végre megmutathatja, hogy a bátyja, Christopher Nolan nélkül is képes valami igazán emlékezeteset alkotni.

A Westworld fő kreátorai közül fontos még kiemelni Joanthan Nolan feleségét, Lisa Joy Nolant is, valamint a két executive producert, J.J. Abramst és Bryan Burke-öt. Rajtuk kívül még egy seregnyi másik hollywoodi híresség is beszállt a sorozatba egy-egy epizód megírása vagy megrendezése erejéig, sőt, még olyan csodabogarak is beszálltak a produkcióba, mint a Daredevil-füzeteiért agyondíjazott képregényíró, Ed Brubaker. Ezeknek a beugró filmeseknek mutatjuk most be a korábbi munkáit.

Hétfő: Kutyám, Jerry Lee 3 (Richard J. Lewis)

A Westworld pilotepizódjának megrendezését egy igazi tévés-mozifilmes profira bízta az HBO. Richard J. Lewis ugyanis tényleg minden zsánerben kipróbálta már magát 1985 óta: forgatott horrort, drámát, 33 epizódnyi Helyszínelőket, 2002-ben pedig rábízták a Kutyám, Jerry Lee franchise harmadik részét.

Természetesen ez a film is nagyjából pont arról szólt, amiről az 1989-es első rész és a tíz évvel későbbi folytatása (valamint Tom Hanks kutyás akcióvígjátéka, az Egyik kopó, másik eb). A morcos Dooley nyomozó (James Belushi) továbbra is elviselhetetlen, egyetlen kollégája sem hajlandó vele dolgozni, így a címbéli német juhász, a Jerry Lee nevű kábítószer kereső kutya lesz a partnere, hiszen egy igazi zsarufilmben is mindig kettesével keverednek bajba a rendőrök. Mivel ez a film 2002-es, itt már a bűnözők is modernebbek: a bűntény egy számítógépes cég lopott mikrochipjei körül bonyolódik, ráadásul maga Dooley is gyanúsított lesz, pedig már alig van hátra egy kis idő a nyugdíjazásáig.

Kedd: Csillagok között (Jonathan Nolan)

A híres rendező, Christopher Nolan és a kevésbé ismert öccse, 40 éves Jonathan Nolan szinte mindig együtt dolgoznak, akárcsak a Coen testvérek. A Mementó alapötletét például ő írta meg a Memento Mori című regényében, később pedig rendszeresen részt vett az épp aktuális Nolan-blockbuster forgatókönyvének megírásában A tökéletes trükk című, bűvészes filmtől kezdve a két Sötét Lovagon át a Csillagok közöttig. A célszemély című, 2011-ben elindult tévésorozat volt az első, ahol kilépett Christopher Nolan árnyékából, és a Westworldöt sem a bátyjával, hanem a feleségével együtt jegyni.

A Csillagok között sztorija viszont még a Nolan testvéret közös munkája, egy rájuk jellemző, klasszikus témával: a tudósok felfedeznek egy féreglyukat az űrben, és egy csapatnyi kíváncsi űrhajós (többek között Matthew McConaughey és Anne Hathaway) nekivág, hogy átlépje mindazokat a határokat, amiket addig áthághatatlannak hittünk, és túllépnek a téren meg az időn. Nolanék rengeteg kvantumfizikai teóriát belekevertek a sztoriba az időutazástól kezdve a húrelméletig, és a nézők egyik fele teljesen odavolt ezekért. Mások viszont hidegrázást kaptak a sok tudománytalan bullshittől, és nem örültek, hogy a testvérpár feláldozta a kvantumfizikát az érzelmek oltárán.

Szerda: A rejtély (J.J. Abrams & Bryan Burk)

Az új idők Spielbergjét, J.J. Abramst aligha kell bárkinek is bemutatni, hiszen ő a Lost, az Alias, a Fringe az új Star Trek, az új Star Wars és az új Impossible: Mission-filmek atyja. Azt viszont már valószínűleg kevesen tudják, hogy Abrams mellett egy másik kreatív producer, Bryan Burk is ott állt ezek között a kultfilmek és -sorozatok mellett, mivel 2001-ben együtt alapították meg a Bad Robot nevű produkciós céget. Természetesen a Westworldben Abrams és Burk a vezető producerek.

Abrams és Burk másik közösen jegyzett tévésorozata a Fringe, ami nálunk A rejtély címmel megy a tévében. Leginkább úgy lehetne körülírni, mintha az X-aktákat összekevernénk a Sherlock Holmesszal: egy FBI ügynöknő (Anna Torv) és a neki segítő két bogaras tudós (Joshua Jackson és John Noble) mindig kiderítik az aktuális, hátborzongató bűntényről, hogy valójában csak egy titkos kormánykísérlet szerencsétlen alanya követte el, nem pedig egy démon vagy vámpír. Persze titkos laborból, elszabadult vírusból és fura szörnyből sosincs hiány, hiszen a népszerű tévésorozat összesen öt évadon át futott.

Csütörtök: Démoni harcosok (Neil Marshall)

A Westworld egyik epizódjának rendezője a véres hororrjairól elhíresült, veterán brit filmes, Neil Marshall. Neki többek között olyan produkciókat köszönhetnek a belezős zsáner rajongói, mint A barlang vagy a Doomsday, ami egyfajta Menekülés New Yorkból-paródia. Emellett Marshall a Fekete vitorlák című kalózos tévésorozatban, és az HBO aranytojást tojó tyúkjában, a Trónok ahrcában is rendezett néhány epizódot.

A 2002-es Démoni harcosok is igazi ínyencfalat a maga műfajában, bár a sztoriját tekintve szinte ugyanaz, mint ami az egy évvel korábbi Bunkeré volt. Egy csapat katona egy rutinfeladatnak hitt küldetés során veszedelmes természetfeletti ellenféllel kerül szembe, csak itt most náci zombik helyett vérfarkasok kaszabolják le őket.

Péntek: Bostoni halottkémek (Stephen Williams)

Stephen Williams szintén veterán tévés rendező, aki ráadásul a kisebbik Nolannel és J.J. Abramsékkel is dolgozott már együtt: ő volt a Lost egyik producere, 26 részt ráadásul ő maga rendezett, de benne volt Jonathan Nolan előző tévésorozatának, A célszemélynek a stábjában is (sőt, tavaly volt egy vendégrendezése a Walking Deadben is).

De Stephen Williams rendezett hat részt az itthon Nyughatatlan Jordanként is ismert Bostoni halottkémekben is. Ez az NBC sorozat a Dr. Csonthoz hasonlóan egy munkamániás, női törvényszéki orvos, Dr. Jordan Cavanaugh (Jill Hennessey) hullákkal teli, dolgos hétköznapjaiba enged bepillantást. A fiatal nő egy folyton egymást cinkelő szakértői csoport tagjaként, sokszor a hatáskörét túllépve igyekszik kideríteni az útjába kerülő eseteket, és ez valamennyire be is jött a nézőknek, mivel a széria hat évadon át tartott.

Richard J. Lewis