Nem vicc

Mit akarhattak a készítők? Vicces filmet komoly témáról? Komoly filmet vicces témából? Miért, ó miért készült el a Dumapárbaj?!

 

Ne higgy el semmit, amit ebben a filmben látsz, semmi nem igaz belőle! Hamis pillanatképek a valójában egyszerűen működő Dumaszínházról, allűrök sztárokról, akik (eddig) végletekig kerülték a celebritást, hazug valóság Budapestről és a showbizniszről – a Dumapárbaj valamiért betegesen torzít a stand-up világán. Mindez nem feltétlenül jelentene bajt, csakhogy erre nem volt semmi szükség. Akkor miért?

Egy kiégett humorista pályájának leáldozó szakaszába pillantunk bele: Kalmár Tamás (Hadházi László) erőltetett poénjaira egyre kevesebben kiváncsiak, de hírneve még biztosít neki főműsoridős perceket a kereskedelmi tévében. Csakhogy egyre erősebb konkurenciát támaszt felé a fiatal Nagy Tóbiás (Kiss Ádám), Tamás viszont nem hajlandó osztozkodni a diadalban, és inkább választja a teljes meghátrálást, mint a megalkuvást.

Mire számítunk a Dumapárbajtól? Én poénokat és kulisszatitkokat vártam. Ezekből egyiket se kaptam, ez a vígjáték ugyanis egyáltalán nem vicces, nagyjából kétszer nevettem a játékidő alatt. Humorforrásnak olyanokat szántak, minthogy az (egyébként ügyesen) kövérre maszkírozott Eszenyi Enikő gusztustalanul eszik. Vagy hogy Gubik Áginak hideg vízben kell zuhanyoznia. A stand-up betétek pedig nem működnek, és ezt a forgatókönyvírásban is résztvevő Kiss Ádámnak és Hadházi Lászlónak tudnia kellett volna, a stand-up előadásoknak ugyanis íve van, felépítése, nem pedig pusztán csak viccek halmazából áll.

Alapvetően azonban kibírta volna a film a humortalanságot, hiszen – ahogy azért azt az empátiával bíró emberek sejtik – a humoristák élete egyáltalán nem fenékig tejfel. Jól mutatja ezt, hogy a stand-uposokról szóló filmek általában drámák, mint az Ember a Holdon vagy a Ki nevet a végén?. Kalmár Tamás története is sokkal komolyabb, mint ahogy itt tálalják, hiszen az elmúlásról, egy élet munkájának elavulásáról szól. Érdekes, hogy ezt a témát kicsit másképp, de éppen a közelmúltban dolgozta fel Chris Rock a Top Five című filmjében, ahol a főhős egy nap úgy dönt, a továbbiakban nem komikusként, hanem drámai színészként akarja megkeresni a betevőt, a környezete viszont a döntését egyáltalán nem tolerálja.

Nem az a legnagyobb baj a Dumapárbajjal, hogy nem vicces, hanem az, hogy az utóbbi évek legrosszabb forgatókönyvével rendelkezik. Mondok néhány példát: több karaktert is ostoba szokással árnyalnak benne, Vajdai Vilmos produceri figurája (Kolostori) például annyi, hogy indokolatlanul gyakran fújja be magát parfümmel. A Tóbiás barátnőjét játszó Jordán Adélnak (Barbi) pedig az az egyetlen tulajdonsága, hogy gyakran cseréli a parókáját. Nem viccelek, e két főszereplő személyiségéről ennyit tudunk meg, és ezeknek semmilyen szerepe nincs. Érthetetlen az egész: ahogy a humoristáknak szólniuk kellett volna a humor hiánya miatt, ugyanúgy a Katona József Színház (Vajdai, Jordán) kiemelkedő tehetségeinek is jeleznie kellett volna, hogy ez gáz, ennyivel nem lehet ábrázolni egy mellékszereplőt. Ugyanígy rejtély, hogy ha már négyen (!) írták a film forgatókönyvét (és ebben nem számoltam bele a két stand-up komikust), akkor miért nem kérdezték meg a Dumaszínház vezetőjét, az egész jó szkripteket jegyző Litkai Gergelyt erről. És hol a Filmalap forgatókönyv-fejlesztése?! Elvileg pont az ilyenek elkerülése érdekében alakították át néhány éve a teljes hazai filmfinanszírozást!

A viccek mellett kulisszatitkokat vártam volna, és amit helyette kaptam, az már egyenesen felháborító. Pályám során volt szerencsém egy évig dolgozni a Dumaszínházban menedzserasszisztensként, és nagyon szerettem: a társulat humoristái elképesztően közvetlenek, két lábbal a földön járnak, kedves, rendes, allűröket kerülő emberek. Menedzsereik (akiket most nem neveznék meg név szerint) pedig egyáltalán nem olyanok, mint Vigéc (Eszenyi Enikő – mellesleg ő a legjobb a filmben), hanem karakteres, tökös, szórakoztató, de mégis teljesen emberi alakok. Nem értem, hogy amikor ők ilyen jó alapanyagot adtak volna, miért kellett létrehozni a moziban ábrázolt, hamis világot. Miért kell félrevezetni a nézőket, ha egyszer a valóság maga is szórakoztató? Persze lehet fiktív világokat vászonra álmodni, de akkor ne mossák össze a valóságot a fikcióval olyan elemek által, mint ami a cím és a színház nevéből, a műsorfelvétel helyszínének hátteréből vagy a tévés programigazgató nevéből fakad. A részemről megbocsáthatatlan, amit a Dumapárbaj tett, mert egy dolog rossz forgatókönyvet írni, és más dolog átverni az átlagembereket. Az már nem vicc.

Amennyiben értesítést szeretne kapni az olimpiával kapcsolatos Port.hu tartalmakról, kattintson ide és iratkozzon fel az értesítésekhez.

Adblock detektálva

Hirdetésblokkolód kikapcsolásával segíthetsz, hogy a PORT.hu továbbra is ingyenes, minőségi tartalmat biztosíthasson.

Rendben, kikapcsoltamHogy tudom kikapcsolni? Köszönjük, PORT.hu