Nézzünk kínait!

A kínai filmipar ontja magából a hol vicces, hol epikus, hol kultikussá váló harcművész filmeket, a mi dolgunk pedig csak annyi, hogy megnézzük közülük azt, amit a hazai tévék leadnak a hétvégén.

Péntek: A sas és a sárkány

A kínai filmiparban rengeteg pénz van. Nem feltétlen ugyanarról a nagyságrendről beszélünk, mint a legnagyobb hollywoodi produkcióknál, de így is elég nagy tételről ahhoz, hogy komoly amerikai színészek is elvállaljanak egy-egy főszerepet egy helyi produkcióban, és ez ma már nem ritkaság, hanem bevett gyakorlat. Itt John Cusack és Adrien Brody társult a fordított koprodukciókhoz szokott Jackie Chanhez, hogy összehozzanak egy jó kis középkori kardozós-nyilazós darabot.

A helyszín az Európát és Ázsiát összekötő Selyemút egyik elvadult szakasza, ahol a békét fenntartani hivatott kínai tábornok egy szép nap egy egész római sereggel találja magát szembe. Ám ők a jó, dolgos rómaiak, akik itt is folytatnák az otthoni polgárháborút a szintén megérkező rossz, kegyetlen rómaiakkal, kínai hősünknek pedig választania kell. A sztori természetesen ökörség, a csatajelenetek viszont remekül sikerültek, akárcsak a korszak és a helyszín megidézése, ahol számos birodalom adott egymásnak véres találkát. A gonosz Adrian Brody külön élmény!

Szombat: Igaz legenda

Az elmúlt évek egyik leglátványosabb kínai wuxiája több nemzetközi szinten is ismert mozgóképes legendát is magába olvasztott, mint például a Részeges karatemester filmeket vagy a Volt egyszer egy Kínát, de ez kivételesen inkább növeli az élvezeti értéket. Merthogy mindez a harcról és a műfaj legkedveltebb, mindig visszatérő elemeiről szól, ami a témát ismerő ínyenceknek rengeteget jelent.  

A rendezőként és harci jelenetek koreográfusaként is ismert Yuen Woo Ping (Mátrix-trilógia, Tigris és sárkány, Hős) elképesztő képi világú, epikus mesét készített a jó és a rossz örök harcáról. Hőse a tiszteletreméltó harcművész Su Can, akinek saját féltestvérével, a háború poklából örülten, a saját bőrére várt páncélban visszatérő Yuannal és annak oldalán az Öt Mérges Ököl halálos csapatával megküzdenie. Első összecsapásukat Yuan nyeri, Su pedig mindent hátrahagyva a hegyekben készül fel véres bosszújára, és egy azelőtt sosem látott harcművészeti technikával, a Részeges Ököllel tér vissza, ám nem csak Yuannal kell megküzdenie, hanem az országot megnyomorító külföldiekkel – utóbbiakat a legendás David Carradine vezeti élete utolsó alakításában.

Vasárnap: A nagyfőnök

Az volt a legendás, ám ekkor még csak feltörekvőben lévő Bruce Lee első főszerepe és elkészültekor, 1971-ben minden idők legnagyobb bevételét hozó hongkongi filmje, bár remekműről azért még ne beszéljünk. Hőse, a Kínából érkező városi fiú, Cheng egy jéggyártó üzemben kezd el dolgozni unokatestvéreivel együtt Thaiföldön, ahol – ha ez kevésbé ismert tény is – rendkívül befolyásos kínai diaszpóra él. A fiú megígéri családjának, hogy nem keveredik bajba, ám amikor kuzinjai sorban eltűnnek a cégvezetőkkel való találkozás után, arra kényszerül, hogy a rejtély nyomába eredjen, és felvegye a harcot a Nagyfőnökkel.

Bár megvan minden összetevő, furcsa módon A nagyfőnök csak a játékidő második felére válik igazi harcművész filmmé, akkor viszont lenyűgöző az, amit látunk, sőt, hazájában pár jelenetet ki is vágtak a túlzott erőszak miatt. Bruce Lee már ekkor is a csúcson van, de még nem használ egy csomó mindent, ami később a védjegyévé vált, például itt nem kerül a kezébe nuncsaku és nem pöcköli meg az orrát a hüvelykujjával – viszont már használja a jellegzetes triplarúgást, ami miatt Három Láb Lee-nek is hívták!