Playboy-nyuszi a pácban

  • (efes) / PORT.hu

Milyen lehet, ha egy nyuszi kipottyan Hugh "Playboy" Hefner nyusziparkjából, és egyenesen egy intrikáktól, gátlástalan nyomulástól és irigykedéstől vibráló légkörű egyetemi koleszba cseppen? Körülbelül ugyanolyan, mintha Kelemen Annuska nyerne felvételt az Eötvös Kollégiumba. Tanulságos, mulatságos és egy kicsit kínos.

Kedvelt filmes közhelyek
Valószínűleg tanítják az amerikai forgatókönyvíró iskolákon, hogy az a legbiztosabb, ha mindenki a saját életéből meríti témáit, talán ezért játszódik oly sok amerikai vígjáték az egyetemi kollégiumvárosokban, a campusokban, megengedve, hogy minden szkripter járt egyetemre. Széles a skála a horrortól a drámán keresztül a vígjátékig, erősítve azt a közvélekedést, miszerint egy kollégista élete csupa móka, kacagás, kivéve a vizsgaidőszakot, amikor jön a dráma, sőt olykor a végén a horror. Műfajtól függetlenül ugyanazok a figurák tűnnek fel, a nyomulós jó tanuló-vezérszurkoló bombacsaj, a sármos, de nagyon buta menő csávó, aki általában sportoló is, a szeplős, szemüveges, de igazából nagyon jófej csúnyalány, a nagyon okos lúzer, a kevésbé okos, de szintén lúzer haverjaival. No meg azok a hülye görög betűs kolesznevek, hogy kappadeltagammapszí, meg thétaműalfazéta, stb., stb. A hollywoodi zsánerfilmek kedvelt és valós luxus-mennyországa a Playboy-birodalom atyjának, Hugh Hefnernek nonstop partizó, párnákkal, úszómedencékkel, pálmafákkal, koktélhegyekkel zsúfolt, csippendél fiúktól és nyuszimuszi lányoktól hemzsegő villája, amelyet nyilván sokan irigyelnek a már kissé rozoga öregúrtól. A házinyuszi című filmben e két toposzt gyúrta egybe az Adam Sandler-művek.

Nagy a tülekedés
A habos-babos, édibédi, tüncibünci bulizás persze a látszat csupán a Playboy-villában, a lányok célja nem más, mint bekerülni az áhított magazinba, hogy őket csodálja az egész férfivilág, mint pl. Miss Novembert. Shelley, az alanyi Barbie baba is ennek a tülekedésnek köszönhetően pottyan ki a buliból. Egy reggel, éppen a 27-ik szülinapi partija után levelet kap Hefnertől, hogy viszlát, túl öreg vagy már ide kicsi Shelley. Pityeregve oldalog el nyikorgó ócska kombijában, amely úgy tűnik otthonává is válik egy jó időre. Egy félreértés következtében mégis dutyiban tölti első éjszakáját, hogy a következő napja egy egyetemi városban találja. Megtetszik Shelleynek a divatos, felszabadult és vidám egyetemista ifjúság és megpróbál közéjük vegyülni. A Barbie-ba öltözött, butuska Shelley azonban kilóg az egyetemisták közül, azonban úgy látszik, talál munkát: ő lesz a háziasszonya a Zéta kollégiumnak. A baj csak az, hogy a Zéta a legbénább csajok gyülekezete, és ezt az állapotot minden eszközzel igyekszik is fenntartani a konkurens, menő csajokból álló Mű. Shelley azonban beveti mindazt, amit a Playboy-villában tanult: a pasik figyelmének felkeltését. E tehetségével meglepő eredményeket ér el a Zétás csajokkal.

A "Doktor Szöszisödés" folytatódik
Talán a Reese Whiterspoon berobbanásával emlékezetessé vált Doktor Szöszi a legismertebb film abban a hadjáratban, amelyet a kultúráktól függetlenül terjedő szőke nős-viccek sztereotípiái ellen hirdettek meg a szőke nők és a szőke nőket imádó férfiak. E "hadjárat" célja, hogy tudatosodjon mindenkiben: egy szőke nő még nem biztos, hogy buta. A házinyuszi című filmvígjáték ebből a szempontból plusz jelentésréteggel gazdagítja e harcot, miszerint lehet, hogy némely szőke nő buta, de attól még lehet szeretetreméltó, még ha úgy is néz ki, mint egy Barbie baba. Főleg, ha talpraesettségével, jóságával megállja a helyét egy, az övénél intellektuálisabb közegben is. Ebben a tekintetben a hollywoodi "Doktor Szöszisödés" folytatódik. (Sharon Stone most nem/sem számít...) A házinyuszit gyártó, Adam Sandler produceri irányítása alatt működő csapat egy hatalmas hibát azonban biztosan vétett: a valóságban a Playboy-nyuszik a csupán fenekükön pomponos felszolgálók, akiket fényképeznek, azok a playmate-ek. Shelley igaz, Miss November akar lenni, de az is elhangzik, hogy már fényképezték. Egy pincér fel is ismeri a filmben. Ezzel a lényegtelennek tűnő, itt mégis alapvető kérdést érintő tárgyi tévedéssel a film alapja is instabillá vált, nem is kicsit. De sebaj, értjük miről szól. Elég egyfenekű a történet, nehéz elveszni benne. Anna Farisnak szép feszes a feneke, tény, mint színésznő kiválóan hozza azt a figurát, amelyet itthon K.Annuska szállít, s amit odakint a Paris Hilton-Lindsey Lohan-Britney Spears által univerzum fémjelez. Anna Faris bőven belefér ebbe a csillagzatba. A film egymondatos tanulságának megfejtése vélhetően nem fog gondot okozni a rajongótábornak sem, főleg, hogy jól a szánkba is van rágva. Ettől függetlenül a film célközönsége vélhetően sikongva fog szórakozni, ám más inkább menekülni. Rétegmozi ez, a rózsaszín, habosbabos típusúból.

Kinek ajánljuk?
- Akinek legalább három Barbie babája van otthon.
- Akinek legalább három Playboy fekszik a polcán.
- Akinek nincs, de vágyik ezekre.

Kinek nem?
- Akinek nincs legalább egy Paris Hilton-, Lindsay Lohan-, vagy Britney Spears-poszter a falán.
- Aki nem nevet a szőke nős-vicceken.
- Akinek a szórakozáshoz több kell egy filmvásznon mozgó feszes fenéknél.


4/10