Totál Carmen

  • - sisso - / Mancs

KáOsz-Carmen 7x, a Frenák Pál Társulat bemutatója a Trafóban

A Carmen-sztorit - kivéve talán azokat az amerikai középiskolásokat, akik a Rómeó és Júliát Bernsteinnek tulajdonítják - ma legtöbben Bizet népszerű operája révén ismerik. Prosper Mérimée andalúz anekdoták alapján jegyezte le az eredeti történetet a spanyol cigánylány terhére elkövetett szerelemféltéses gyilkosságról, de nem is kell ilyen messzire menni egy kis népszerű brutáliáért, hiszen a Magyarországon immár sztár kortárs tánccsapatnak nevezhető Frenák Pál Társulatnak is elég volt az első nárciszültetvénybe belegyalogolnia. Persze bagatellizálnám a dolgot, ha nem jegyezném meg, hogy az a virágágyás tele volt húsevő növényekkel.

A botanikai hasonlatot lefordítva: adott egy drámai közhely, amelyre minden egyes szereplő a maga önző módján reagál, ölel, csíp, taszít, fojt, mar, egy bokszringnek álcázott lokál vagy nőgyógyászati rendelőként funkcionáló kupleráj közepén. De álmodhatunk ide Párizst vagy Bukarestet is. A Carmenség már rég nem számít, születésről, szerelemről szó sincs, minden szétesett.

A nézőtér egybefolyik a színpad-installációval, attól csupán kötelek választják el, a táncosok onnan ki-kitörnek, így a nézők közül csak a bátrabbaknak ajánlatos a presszóasztalokhoz ülni. A küzdőtéren izmok feszülnek egymásnak, zakók, ingek és alsónadrágok zizzennek, megjelenik a már klasszikusként is emlegethető kopasz és meztelen páros, a pesti durva Ginger és Fred, Juhász Kata és Gergely Attila, majd a többi birkózó duó, trió. Érezni a hús szagát, a kiteregetett fehérneműk koránt- sem békeüzenetek, csodálkozunk, hogy minden végtag és belső rész ép marad. Táncosok, bokszolók, modellek váltják egymást a ringben - Frenák egyenesen fej nélküli sztriptíz- táncosként jelenik meg -, az első pillanatban izgatóak, majd azonnal kiderül, hogy körülbelül annyi bennük a szexualitás, mint egy parlamenti képviselőben. A körön belül lévők néha felemelik a hangjukat, majd üvöltenek, a néző pedig egy sarokba szorított vendég jogán részt vehet a játékban, vagy imádkozik, nehogy észrevegyék.Egyébként minden szép, ami testmozgás. Szigorú pajta technóval, dallamos komolyzenével és Takácsy Péter díva Klaus Nomit idéző sikkantásaival, nyögéseivel fűszerezve pedig legalább fél órán át intenzíven összeszorítja a néző gyomrát. A fél órán túl pedig a tűrőképesség határán múlik. Meditálni, bóbiskolni mindenesetre nem lehet. Kitartani érdemes. Egyrészt a Király Tamás jelmeztervező alkotta, apokaliptikus piros-fekete androgün divatrevüért, ami a sötétben elhangzó, a kinyíló hűtőszekrény kékes fénysávjához hasonlóan hátborzongató "És akkor most mi van?" mondat után hagyja kifutni a káoszt zabolátlanul. Másrészt, mert, aki úrrá tud lenni önmagán, aki nem akarja, hogy a primadonna mindenáron eltáncolja neki, hogy nyár van a szívekben, aki nem keseredik el attól, hogy itt minden olyan kegyetlen volt, durva és hideg, mint egy alabárd a múzeumi üveg alatt, az nem lesz K. O. Miért is kezdené el fűrészelni az ember körömollóval az ereit, miért is próbálna vacogva értelmezni, hiszen vérprofi előadást látott.

Swing Karácsony Gájer Bálinttal
Swing Karácsony Gájer Bálinttal

Gájer Bálint először ad koncertet a MÜPÁ-ban december 7-én.

Jegyvásárlás