Traffic (Jam), avagy ilyen az, amikor még a Kokó is elakad

  • judelaw / PORT.hu

Nos, nagyon nagy lehet a forgalom az Egyesült Államok és piciny hazánk közt, ha egy többszörös Oscar-díjas filmnek másfél évig tart ideérni. Persze az is lehet, hogy igen magas drogtartalma miatt keveredett el Steven Soderbergh rendező (Erin Brockovich, Ocean's Eleven) megrázóan őszinte drámája, amely a mexikói-amerikai drogkereskedelem mindennapjairól próbál tényszerű, már-már dokumentumértékű látleletet nyújtani.

Egy, a brit Channel 4-on futó mini-tévésorozat szolgált a két és fél órás mű alapjául, amelyben a kábítószer-terjesztés útját kísérhetjük figyelemmel, hogyan is jut el a kiindulási ponttól az USA határáig, onnan a szövetségi kormány intézményi rendszerébe, hogy aztán az átlagemberek mindennapjait tegye tönkre minél hatásosabban. A több szálon futó cselekmény főbb vonalában áll Wakefield bíró (a megint és még mindig zseniális Michael Douglas), aki az USA drogellenes küzdelem újonnan megválasztott vezéralakja. Kezdetben hatalmas elszántsággal veti bele magát a munkába, ám amikor rádöbben, hogy tizenhat éves leánykája (Erika Christensenről valószínűleg sokat fogunk még hallani a jövőben) is éppen mostanság állt rá a kemény drogokra, lelkesedéséből egy cseppnyit elveszítve igyekszik rendet tenni saját életében, mielőtt még egy egész ország életét próbálná jó mederbe terelni.

A határ déli oldalán, Mexikóban Javier Rodriguez rendőrtiszt (a játékáért tavaly Oscar-díjban részesült Benicio Del Toro) saját háborúját vívja a korrupció és a kábítószerek ellen. Haditervét a türelemre és a kompromisszumkészségre alapozza, s így kerül Salazar tábornok, a drogellenes különítmények vezetőjének közvetlen közelébe, akiről hamarosan kiderül, hogy messze nem az a jófiú, mint akinek láttatni szeretné magát.

Mindeközben a San Diego-i drogbáró, Carlos Alaya (Steven Bauer) is rendőrkézre kerül, magára hagyva állapotos feleségét (Catherine Zeta-Jones), akinek a zárolt bankszámlák miatt megélhetési gondjai támadnak, miközben rendőrök figyelik minden egyes lépését. Az először kétségbeesett asszony azonban megrázza magát, s a család ügyvédjének segítségével átveszi az üzlet irányítását.

Egy nagyon összetett, komoly és nehéz film került ki Soderbergh mester kezei körül. Az, hogy nem lesz nálunk széles körű közönségsiker, szinte előre borítékolható. Nincsenek benne digitális trükkök, számítógép által generált furcsa lények, valamint látványos harcjelenetek. Az igazi szörnyűségek azonban mindig csendben, a figyelem középpontjától távolabb állnak lesben. Nos, a Traffic ezekre próbálja felhívni figyelmünket. S bár a drog elleni harc kevésbe látványos, s nem is annyira a multiplexekbe való, egyszerűen nem lehet eleget beszélni róla. Reméljük hát, hogy Soderbergh filmje nem kerül közlekedési dugóba és megértő szemekre-fülekre talál majd itthon is.