Vámpírfilm hanyag eleganciával

Tim Burton és Johnny Depp újabb filmmel rukkolt elő, mely korántsem olyan sötét, mint azt a címe sejteti. Ugyan a vámpírfogacskák életeket oltanak ki, s a családi átok kétszáz év hosszúra nyúlik, a szerelmi bánat kicsapongásokat és humort is megenged, s a sajátosan pörgő burtoni stílus közhelyes motívumokon nyugszik.

Egy klasszikus vámpírmese felütéssel indítunk: kikötő, út az Új Világba, egy gazdag család és rege a vér erejéről. Ám a kivirágzó birodalom sorsa sötétre fordul, amikor az ifjú Barnabas Collins boszorkányos szolgálónőjének testi bájait elfeledi igaz szerelme megtalálásakor. S hogy a bosszú még nagyobb legyen, nem csak a halál sújt le a családtagokra, hanem a halhatatlanság is. A történet igazán kétszáz évvel később kezdődik el, amikor Barnabas 1972-ben visszatér az akkorra elszegényedett, pszichológiailag megroggyant Collins-famíliához.

Tim Burton igazán hanyag vámpírfigurát hozott létre, nem jár vele a mélabú, sem a megállíthatatlan járvány. Az egész inkább egy túl hosszúra nyúlt családi csetepaténak tetszik. Ám a két kor egymásba illesztése zseniális: kirajzolódik, mi az átvihető érték, s mi az, amiben csak a család tinilánya tud útbaigazítást adni. És persze fergeteges Johhny Depp játéka merev nyakával, sajátos szájtartásával és fura járásával, ahogy a mellette felvonuló sztárgárda is hozza a színvonalat: Michelle Pfeiffer, Helena Bonham Carter, Eva Green. Emellett dicséretet érdemelnek a varázslatos helyszínek, a mesés maszkok és a lendület. Állítom a filmtörténet egyik legviharosabb szexjelenetének lehetünk szemtanúi, ami után gyakorlatilag nem marad ép bútor a szobában. Csakhogy a történet maga is kissé hanyag, a sablonok hadát sokszor a megmozduló szobrok, vért könnyező festmények és a felpattanó titkosajtók sem feledtetik.

Az Éjsötét árnyék afféle Tim Burton-esszencia: belekerült a Sweeney Todd sötétsége, Az Álmos völgy legendájának misztikussága, a Charlie és a csokigyár játékossága, az Ollókezű Edward típusfigurája és a Karácsonyi lidércnyomás humora. Ettől még egyáltalán nem lett csúcsfilm, csak éppen nagyon Tim Burton-ös.