2016 a fekete-Oscar éve lesz?

Az afro-amerikai filmkritikusok szerint eddig tartott az Oscar-díjak "fehérsége", #OscarsSoWhite - eljött az idő a filmipar színesedésére. Az Oscar-jelölő bizottság már határozott lépéseket tett ebben az irányban. Kérdés, hogy meddig tart a lelkesedés.

Az Afro-Amerikai Filmkritikusok Szövetsége (AAFCA) november 28-án kiadott közleménye szerint a 2016-os év a legjelentősebb a feketék számára, már ami a mozit illeti - írja az latimes.com.

A szövetség jóslatában az szerepel, hogy véget ér a „fehérek uralma”, az #OscarsSoWhite az Oscar-díjak kiosztásánál. "A stúdiók és a főbb filmforgalmazók tényleg nekünk adták ezt az évet" – nyilatkozta Gil Robertson, a szervezet társalapítója és elnöke. „Sok szempontból ez az év kivételes jelentőségű volt a filmezésben a feketék számára. A vígjátékoktól kezdve a minőségi drámákig és dokumentumfilmekig a 2016-os év a fekete mozi virágzását fogja jelképezni.”

A fekete filmek 2016-ban a műfaji sokszínűséget is jelképezték; a vígjátékoktól kezdve a romantikus thrillereken át a drámákig és dokumentumfilmekig minden műfajban születtek filmek.

Vígjáték oldalon Ice Cube, Kevin Hart és Dwayne Johnson tudott felmutatni pár filmet, a borzalmas magyar című Pofázunk és végünk Miamiban, a Magyarországon nem forgalmazott Barbershop: The Next Cut vagy a Központi hírszerzés című opusokat.

Drámában is több emlékezetes alkotás született. A még be nem mutatott, Denzel Washington és Viola Davis főszereplésével készült Fences (több cikkben szinte biztosra veszik Denzel Washington Oscarját), Taraji P. Henson, Janelle Monae és Octavia Spencer főszereplésével készült, és Magyarországon 2017-re tervezett A számolás joga, és itt van még a Loving és a Moonlight, amiket még nem mutattak be itthon, de a nemzetközi sajtóban szinte már elkönyveltek minimum egy-egy Oscart nekik. Dokumentumfilmek tekintetében a kritikusok Ava DuVernay 13th című filmjét méltatják, valamint Raoul Peck I Am Not Your Negro c. moziját tartják esélyesnek a díjra.

Az AAFCA jóslata, miszerint vége a fehérek Oscar-uralmának - #OscarsSoWhite -, egy évvel azután született, hogy az Oscart odaítélő bizottság másodjára kapta meg a kritikát, hogy kizárólag fehérek vannak a nomináltak között. A #OscarsSoWhite hashtaget April Reign kezdte el használni a Twitteren. Az egykori ügyvéd és a BroadwayBlack.com főszerkesztője ezzel az iparágon belüli sokszínűségre és befogadásra hívja fel a figyelmet. Ez pedig arra késztette az akadémiát, hogy júniusban az eddigi legnagyobb és legsokszínűbb tagságot állítsa fel.

Bár Robertson és Edwards biztosak abban, hogy sok fekete színész és rendező kap majd nevezést a filmvilág egyik legfontosabb díjára, a szervezet szempontjából kérdéses, hogy meddig tart ennek a sokszínűségnek az elismerése, és mikor terjeszti ki más kisebbségekre.

„Megkérdőjelezhetetlen, hogy a filmstúdiók csodálatosan reagáltak az afro-amerikai közösségek óriási felháborodására” - mondta Robertson. „De mi lesz jövőre, meg azután? Sajnos a kérdés, amit minden vízválasztó évnél fel kell tennünk: meddig fog tartani? Vajon az elmúlt tizenkét hónap egy csak valamilyen „megingás” volt, vagy Hollywood végre tényleg elkezdi támogatni a diverzitást a filmiparban? És mi van az ázsiai, spanyol, indián és LMBT-közösségekkel? A Moonlight c. film egy tökéletes példa, mely reprezentálja mind a fekete, mind az LMBT közösségeket, de többre lenne szükségünk.”

A szervezet a decemberben ismerteti a legjobb filmek listáját.