5 film, amiről nem is gondolnád, de egy tonnányi Oscart nyert

A Csillagok háborúja hét díjjal letarolta mezőnyt az 1978-as gálán, de a Frigyláda is kapott öt Oscart 1982-ben!

A Ben Hur, a Titanic és A Gyűrűk Ura: A király visszatér mind 11 Oscart kaptak az Amerikai Filmakadémiától, ami máig rekordnak számít a patinás díjátadó gála eddigi történelmében. De hány aranyszobrot nyert a Csillagok háborúja? Hát a Terminátor 2 és Indiana Jones első nagy kalandja? Alábbi cikkünkben ezeket gyűjtöttük össze.

Csillagok háborúja: 7 Oscar-díj

A Star Wars máig tartó, töretlen népszerűsége egy nagyon összetett dolog. Nagyjából mégis össze lehet foglalni azzal, hogy egy sci-fikért, westernekért, Kuroszava-klasszikusokért és 2. világháborús filmekért rajongó George Lucas pont akkor robbant be egy látványos űrmesével a mozikba, amikor a sci-fi lenézett rétegműfajnak számított, a westernnek épp bealkonyulni látszott, Kuroszavát alig ismerték Amerikában, a második világháború helyett pedig inkább Vietnam pokláról forgattak a rendezők. Mivel jóformán senki sem bízott Lucason és pár barátján kívül a Star Wars sikerében, a büdzsé is igen karcsú volt, így a messzi messzi-galaxis látványvilágát egy csapat fiatal, lelkes, és mindenben szabad kezet kapó trükkmester csapatnak kellett megoldania, fillérekből. Megoldották, nem is akárhogyan!

Látványtervezői Oscart kapott Leslie Dilley és Roger Christian, akik régi, második világháborús géppisztolyokból buherálták össze a rohamosztagosok sugárvetőit, Luke fénykardját pedig egy vakutartó állványból barkácsolták össze, valamint John Barry és Norman Reynolds, akik a díszlet-Millenium Falcont építették. Díjat kapott John Mollo elmeztervező, aki a naplójába feljegyezte: rendezői utasítás volt, hogy a jófiúk cowboynak nézzenek ki, a gonoszok pedig gázálarcos náci katonák legyenek. John Stears John Dykstra, Richard Edlund, Grant McCune és Robert Blalack a speciális effektesek a Halálcsillag makettjéért és az azon végigpásztázó, különleges kameratechnika kifejlesztéséért kaptak Oscart. John Williams zeneszerzőként, George Lucas akkori felesége, Marcia Lucas vágóként nyert, de kapott egy különdíjat a hangmérnök Ben Burtt is, az űrlények és robotok pittyegéséért.

Az elveszett frigyláda fosztogatói: 5 Oscar-díj

A Star Wars sikere után Lucas megtartotta a csupa fiatal, kísérletező kedvű mérnökből és filmrajongóból álló trükkmesteri csapatát – lényegében ebből a brigádból nőtte ki magát az Industrial Light & Magic stúdió, ami ma már a Lucasfilmmel együtt a Disney tulajdona. Látványos, kreatív megoldásaikat az 1981-es Frigyláda bemutatója utáni Oscar-gálán is díjazta a Filmakadémia. A Csillagok háborújáért már Oscarral jutalmazott Norman Reynolds és Leslie Dilley látványtervezők Michael Forddal kiegészülve ezúttal a nyitójelenet csapdákkal teli, templom-labirintusáért kaptak aranyszobrot, Richard Edlund, Bruce Nicholson, Kit West, valamint az azóta már rendezőként tevékenykedő Joe Johnston pedig a régi, fekete-fehér kalandfilmek hangulatát felidéző speciális effektekkel (lásd: kőgolyó elől menekülés, felgyújtott kocsma, szétolvadó arcú náci kém, stb.) nyert. Bill Varney, Steve Maslow, Gregg Landaker és Roy Charman a legjobb hang kategóriában győzedelmeskedtek, Michael Kahn lett a legjobb vágó, Ben Burtt pedig, akárcsak 1978-ban, most is kapott egy különdíjat a zseniálisan összevágott hangeffektekért.

Terminátor 2. - Az ítélet napja: 4 Oscar-díj

Az Industrial Light & Magic a '80-as és a '90-es években már egyértelműen Hollywood vezető trükkstúdiója volt, csupa Oscar-díjas szakemberrel – nem csoda, hogy James Cameron is az ő segítségüket kérte, amikor megálmodta a időutazó Terminator történetét. A Schwarzenegger-arcú, T-800-as modellek jellegzetes fémcsontvázát viszont az a Stan Winston tervezte, aki az első Oscar-díját 1987-ben A bolygó neve: Halálban látható Alien-királynőért kapta. Winston a Terminator 2-ért 1992-ben két újabb Oscart nyert: a félig fémarcú Arnold sminkjéért a legjobb maszkmester díjával, a Skynet könyörtelen gépharcosaiért pedig a legjobb speciális effektek díjával jutalmazták. Utóbbit megkapta a Star Wars-filmek nagy veteránja, Dennis Muren, valamint Gene Warren Jr. és Robert Skotak is.

A fenti videóban az látható, ahogyan az ILM szakemberei ágyúdörgéssel javítják fel a T-800-as kezében eldördülő shotgunt, a megfagyott T-1000-es földre zuhanó darabkái pedig valójában csempére szórt szögek voltak! Ezek a kreatív megoldások természetesen újabb Oscar-díjakat hoztak Lucas trükkgyárának: Tom Johnson Gary Rydstrom Gary Summers és Lee Orloff a lagjobb hang, Gary Rydstrom és Gloria S. Borders a legjobb hangvágás kategóriában győzedelmeskedtek.

A Bourne-ultimátum: 3 Oscar-díj

Míg a Star Wars-, az Indiana Jones- és a Terminator-filmek Oscar-díjai valamennyire talán benne vannak a köztudatban, a 2007-es Bourne-ultimátum Oscar-díjaira alighanem csak a legmegveszekedettebb Matt Damon-rajongók emlékeznek. Scott Millan, David Parker és Kirk Francis a legjobb hangkeverésért, Karen Baker Landers és Per Hallberg a legjobb hangvágásért kaptak díjat, Christopher Rouse pedig azért a feszes, néha sajnos már követhetetlen vágásért, ami mára szinte minden akciófilm kötelező kelléke lett.

Avatar: 3 Oscar-díj

A 2009-es Avatar nemcsak minden idők legtöbbet kaszáló blockbustere a maga 2,78 milliárd dolláros összbevételével, de a korábban sosem látott térhatású jeleneteivel és speciális effektjeivel komoly szakmai sikereket aratott. Mauro Fiore operatőrként kapott a filmért Oscart, Rick Carter, Robert Stromberg és Kim Sinclair pedig a lélegzetelállító, lebegő sziklás-vadregényes Pandora bolygó látványterveiért. De a film speciális effektesei sem maradtak Oscar nélkül, hiszen a maximalista James Cameron mindig is híres volt arról, hogy a lehető legjobb szakembercsapattal akart dolgozni. Az új-zélandi székhelyű Weta trükkstúdió jelenlegi kreatív vezetője, Joe Letteri az Avatarral hozta el a sorban ötödik Oscar-díját (előtte a Gyűrűk Ura-trilógiáért kapott hármat, majd a King Kongért még egyet), de díjazta az Akadémia a legjobb speciális effektek kategóriában Richard Banehamt és Andrew R. Jonest is, valamint azt a Stephen Rosenbaumot is, aki 1995-ben a Forrest Gumpért már kapott egy Oscart, és a sok tapasztalata miatt csábították át az Industrial Light & Magictől a Wetához.