5 fontos film a történelmet formáló nagyszerű nőkről

  • PORT

Matematikusok, ellenállók és filmrendezők.

Ritkán beszélünk a történelmet formáló nőkről, a régi közhely ugyanis előszeretettel hangsúlyozza, hogy minden sikeres férfi mögött áll egy nő. És mi van a sikeres nőkkel? Az analógiánál maradva: minden sikeres nő mögött áll egy nő – vagy más, vagy önmaga. Szerencsére egyre több alkotás foglalkozik ezekkel a sikeres nőkkel, nőnap alkalmából összeszedtünk öt filmet, ami a történelmemet meghatározó, nagyszerű nőkről szól.

 

Szent Johanna - Jeanne D'Arc (1928)

Sok filmrajongó az egyik legjobb filmként tartja számon ezt az 1928-as alkotást, ami autentikus adaptációja a Jeanne d'Arc peréről és haláláról szóló feljegyzéseknek. A film kifejezetten

hangsúlyozza, hogy milyen gonosz és igazságtalan az a világ, ahol egy ilyen erényes nőt meggyilkolhatnak.

A rendező, Carl Theodor Dreyer célja az volt, hogy minél hitelesebben bemutassa a kort, ahol ez előfordulhatott: az addigi legdrágább díszletet használták a filmben. A címszerepet Maria Falconetti játssza benne remekül, ugyanakkor érdekes, hogy színpadi színésznő volt, és ez az egyetlen filmszerepe – ám annak átütő, hiszen minden idők egyik legerősebb drámai alakításaként tartják számon.

 

Sophie Scholl - Aki szembeszállt Hitlerrel (2005)

A megrázó film Sophie Scholl életének utolsó napjait mutatja be, aki kemény szavakkal és bátor tiltakozással küzdött a náci rezsim zsarnoki uralma ellen. Scholl a Fehér Rózsa nevű német csoport tagja volt, ami békés ellenállást tanúsított a nácikkal szemben a második világháború alatt. Keresztény német diákok alapították, akik megdöbbentek azon a brutalitáson, amit a nácik a zsidókkal és baloldaliakkal szemben tanúsítottak.

A film készítői a legnagyobb hitelességgel igyekeztek bemutatni azokat a sokkoló borzalmakat, amiket a nácik hajtottak végre a világban.

Sophie Scholl története, akit 1943-ban végeztek ki, egyszerre tanulságos, bátorító és egy olyan elszánt nőt mutat be, aki az aktivisták mártírjává vált.

 

Persepolis (2007)

A Persepolis Marjane Satrapi animációs önéletrajza, ami az azonos című képregényen alapul. Ahogy a képregényt, úgy a filmet is Satrapi írta-rajzolta, és az ő életét követi az egyre erőszakosabbá váló Iránban, ahol az iszlám fundamentalisták mindenkire rákényszerítik az akaratukat. A film kíméletlenül őszinte képet fest az iráni életről a politikai harcok árnyékában. Satrapi nem a frontról vezeti az ellenállást, ő lát és láttat, megmutatja, mi a baj az országával, és hogy mennyire szenved az igazságtalanságtól.

Filmjével szemléltette a külvilág számára, mi zajlik Iránban, amit 2007 előtt sokan nem is tudtak és nem is értettek.

A Persepolis mindezt megváltoztatta. Ráadásul Marjane Satrapi az első nő, akit a legjobb animációs film kategóriában Oscar-díjra jelöltek.

Ez is érdekelhet

A 10 legkeményebb kémnő a filmekben

Mindegy, hogy a CIA-től, az MI6-től vagy a hetvenes évekből érkezeztek, ezek a csajok még James Bondot is túlélik.

Lássuk!

 

A számolás joga (2016)

Theodore Melfi író/rendező filmje három afroamerikai matematikus, Katherine Johnson, Dorothy Vaughan és Mary Jackson valós történetét meséli el, akik tehetségükkel döntő szerepet játszottak abban a NASA-nál, hogy John Glenn lett az első űrhajós, aki teljes Föld körüli pályára állt – majd haza is jött. Bár a fim szabadon bánik bizonyos idősíkokkal és tényekkel, a legfontosabb dolgon nem változtat: megmutatja, mennyit tettek ezek a nők a szakértelmükkel az űrutazásért. Az űrversenyről szóló képeken és fikciós művekben általában feltűrt ingujjú fehér férfiakat látunk, akik nagyon agyalnak a problémákon. Ám voltak a projektben fekete nők is, akik épp úgy hozzájárultak a sikerhez, mint bárki más.

Csak nekik még meg kellett küzdeni a mindenütt jelen lévő szexizmussal és rasszizmussal, hogy elérjék a céljaikat.

A legkevesebb, amit tehetünk, hogy emlékszünk rájuk, és ez a film kiválóan alkalmas erre. Meg is tekintheted a Disney+-on!

 

A kedvenc (2018)

A „történelmi ihletésű” film nem annyira ragaszkodik a ténykehez, de kétségtelenül azokon alapul. A gyengélkedő Anna királynő (Olivia Colman) történetét meséli el, aki az uralkodással kapcsolatos teendőket közeli barátnőjére, Lady Sarah-ra (Rachel Weisz) bízza. Amikor megjelenik egy új szolgáló, Abigail (Emma Stone), furcsa szerelmi háromszög kezd kibontakozni. Már az alkotók is megjegyezték, hogy ez történelmileg nem egészen pontos,

a film inkább egy pillanatfelvétel arról, milyen lehetett ezeknek a nőknek az érzelmi élete.

Ugyanakkor mindhárom nő létező személy volt, és kétségtelenül „szenvedélyes” leveleket váltottak egymással. A kedvenc egy sok anakronizmussal élő, szürreális történet, ami bizarr módon mesél a magányról. Megtekintheted a Disney+-on és a Maxon is.

 

(via ScreenRant)