5 méltatlanul alulértékelt film a '90-es évekből

A Coen testvérek korai klasszikusától kezdve a nagyvárosi szamurájként éldegélő Forest Whitakeren át a Ralph Fiennes nyomasztó sci-fijéig van itt minden, mint a falusi búcsúban!

Egy olyan iparágban, mint a profitmaximalizálásra berendezkedett hollywoodi Álomgyár, sok jó film elrepül a radar alatt, örökre elveszve a feledés homályában. Martin Scorsese pár éve szót is emelt a hagyományos filmszínházak halála miatt, és síkra szállt a szuperhősös blockbusterek egyeduralma ellen – lett is belőle purparlé, nem tette zsebre amit a szavaiért kapott (erről többek között ebben a cikkben írtunk részletesen)! Az alábbiakban 5 olyan méltatlanul alulértékelt filmet mutatunk be a '90-es évekből, amelyeket lehet, hogy lefitymáltak a kritikusok, és a kasszáknál sem teljesítettek túl jól, de a maguk egyedi módján hozzájárultak ahhoz, hogy egy-egy igazi kinccsel bővüljön a filmművészet.

 

1. A halál keresztútján (1990)

A Coen testvérek, vagyis Ethan Coen és Joel Coen eme korai remekművében épp kitörni készül a bandaháború az ír és az olasz maffiózók között. A harc célja a Városháza feletti uralom megszerzése. Leo (Albert Finney), az ír maffia vezetője és megbízható jobbkeze, Tom (Gabriel Byrne) rájönnek, hogy Bernie (John Turturro), a kisstílű szélhámos mindkét felet megpróbálja átverni. Az utca törvénye szerint halál vár rá, csakhogy Leo szerelmes a húgába, miközben a lány titokban Tomnak a szeretője. Bernie meg is menekülhetne, ha Tom nem követne el egy óriási hibát.

 

2. Isten hozott a babaházban (1995)

Todd Solondz emlékezetes drámája 1996-ban megkapta a Sundance Filmfesztivál nagydíját. A történet középpontjában egy iskola végzős osztálya áll. Vakációzni indulnak, vidáman dalolnak a buszban. Egy hang azonban elüt a többitől: szomorúan és hamisan szól. Dawn (Heather Matarazzo), a szemüveges csitri, örökös céltáblája lányok és fiúk gúnyolódásainak. A nagy szerelme iránt táplált érzései reménytelenül viszonzatlanok, és otthon sem felhőtlen a világ körülötte: bátyja semmibe veszi, a család szíve csücske pedig a balerina-palánta Missy (Daria Kalinina). A konfliktus kirobbanása elkerülhetetlen...

 

3. Kék ördög (1995)

Carl Franklin briliáns neo-noirjában a '90-es évek emblematikus mozisztárja, Denzel Washington háborús veteránként keres munkát a '40-es évek végének Amerikájában. Hamarosan fel is bérelik, hogy találjon meg egy fehér nőt, aki történetesen egy gazdag arisztokrata, Todd Carter menyasszonya, és feltehetőleg Los Angeles fekete negyedében bujkál. Hősünk elvállalja a feladatot, és hamarosan gyilkosságok, korrupt zsaruk, keményszívű politikusok és brutális bűnözők között találja magát – és egy olyan szövevényes ügybe keveredik bele nyakig, amelyből már nincs tisztességes kiút...

 

4. Strange Days - A halál napja (1995)

Kathryn Bigelow már jóval azelőtt is elismert rendezőnek számított az alapvetően férfiak által dominált akciófilmes és háborús zsánerben, hogy 2008-ban Oscar-díjat kapott volna A bombák földjénért, hiszen előtte olyan klasszikusokat tett el az asztalra, mint az Alkonytájt vagy a Holtpont. 1995-ös kultfilmjében, a Strange Daysben Lenny Nero, a lecsúszott exzsaru (Ralph Fiennes) veszélyes ügybe keveredik a harmadik évezred előestéjén. A férfi egy újfajta illegális, virtuális droggal üzletel, amelyekre más emberek emlékeit, érzelmeit közvetítik. Ez minden drognál izgalmasabb, az ember részese lehet valaki más életének. Egy nap kezébe kerül egy olyan klip, ami egy gyilkos emlékeit tartalmazza, amit egy prostituált megölésekor rögzített. Lenny ezzel egyre mélyebbre merül a zsarolás, erőszak és gyilkosság örvényébe...

 

5. Szellemkutya (1999)

Jim Jarmusch kultfilmjének főhőse a New York utcáin felnőtt Szellemkutya (Forest Whitaker), aki a bushido megszállottjaként sosem válik meg a szamurájok szent könyvétől a Hagakure-tól. Egy tetőtéri lakásban él és galambokat tenyészt, amelyek az ázsiai kultúrában a lélek mellett a halált és a szerencsétlenséget is szimbolizálják. Szellemkutya a madarak segítségével kommunikál munkaadójával. Munkája legtöbbször a nemkívánatos személyek likvidálásából áll. Érzelmek nélkül, ridegen gyilkol nem hagyva maga után semmilyen nyomot. Egy alkalommal életben hagyja a gyilkosság szemtanúját, egy lányt. Ezért a hibáért Louie és társai halálra ítélik Szellemkutyát...

(via Far Out)