A 10 legjobb film a pornóról

Akad a listában dráma, vígjáték, thriller és még egy horror is – a közös pont, hogy valamilyen formában mindegyik a pornóiparról szól.

Mint tudjuk, pornót senki nem néz, ezért sokáig a filmeseket se érdekelte, hogy kik, hogyan és miért készítik a pornófilmeket. Az iparágról szóló első alkotások (mint például a Kőkemény pornóvilág Paul Schrader rendezésében) sem nagyon árnyalták a képet, a pokol sokadik bugyraként ábrázolták ezt a szubkultúrát. Mára ez a helyzet megváltozott: most már vígjátékokban is előkerül a téma, és született is jó pár emlékezetes „pornós film”. Mutatjuk is a toplistát.

Kőkemény pornóvilág (1979)

Forrás: CineMax

 

Ha árnyaltnak nem is lehet nevezni a Taxisofőr írójának filmjét (a tagline a plakáton: „Ó, istenem, az a lányom!”), itt a helye az összeállításban, már csak a korszakban merésznek számító témaválasztása miatt is. Schrader a lányos apák legnagyobb rémálmát jeleníti meg. A George C. Scott által alakított istenfélő üzletember gyereke megszökik otthonról, a felbérelt magánnyomozó pedig azzal a hírrel tér vissza, hogy a tinédzser lány olcsó pornófilmekben szerepel. Az apa úgy dönt, saját kezébe veszi a nyomozást. Pornófilmproducernek adja ki magát, szereplőválogatást hirdet és egyre jobban alámerül a napfényes Kalifornia szexszel teli alvilágába...

Larry Flynt, a provokátor (1996)


A 2021 februárjában elhunyt Larry Flyntről Milos Forman forgatott emlékezetes, de a tényeket eléggé szabadon értelmező életrajzi filmet. A korábban a szesz- és a sztriptíziparban mozgó Flynt a hetvenes évek elején döntött úgy, hogy megpróbálja megtörni a Playboy egyeduralmát. Megalapította a Hustler nevű pornómagazint, amely hamarosan közfeltűnést keltett és közbotrányt okozott. A férfinak bíróságról bíróságra kellett járnia, egy orvlövész támadása következtében pedig tolószékbe kényszerült.

Milos Forman rendező is osztotta azt a véleményt, hogy

a pornográfia lealacsonyítja és megalázza a nőket,

de Larry Flyntben az alkotmányos jogok és a szólásszabadság védelmezőjét látta, ezért forgatta a filmet róla. Maga Flynt ugyan Michael Douglast szerette volna a főszerepben látni, de Woody Harrelson tökéletes választás volt, Oscarra is jelölték érte.

Spermafióka (1997)


Egy mormon prédikátor rossz helyre kopogtat be, és egy pornóforgatás közepébe csöppen, ahol egyből munkát ajánlanak neki. A produkció ugyan ellentétes az elveivel és a hitével, mégis eljátssza a főszerepet, Orgazmo kapitányét, mert kell a pénz az esküvőjére. A srác pornókarrierjét talán titokban is tudná tartani a barátnője előtt, de a film váratlanul nagy siker lesz... 1997 erős év volt Trey Parker számára: ekkor mutatták be Matt Stone-nal közös sorozatát, a ma már kultikusnak számító South Parkot, pár héttel később pedig mozikba került az általa írt, rendezett és „főszerepelt” Spermafióka, ami ha nem is érte el a széria szintjét, de kifejezetten szórakoztató blődli.

Boogie Nights (1997)



Nem ez az első, és nem is az utolsó film a listán, amely a hetvenes években játszódik, ez volt ugyanis a pornóipar fénykora, és erről az időszakról a leghitelesebb lenyomatot Paul Thomas Anderson készítette. A film középpontjában a Mark Wahlberg által alakított naiv és fiatal Eddie áll, aki extrém méretű férfiasságának és egy tapasztalt producer (Burt Reynolds) mentorálásának köszönhetően szupersztárrá válik, de a siker és a drogok a fejébe szállnak. Anderson nemcsak a forgatások, de az egész korszak hangulatát megidézi, hála a zseniális soundtracknek és Robert Elswit korabeli filmeket idéző fényképezésének. A fő attrakciót azonban az árnyalt karakterábrázolások, illetve Wahlberg, Reynolds, Julianna Moore, William H. Macy és Philip Seymour Hoffman alakítása jelenti.

Mély torok mélyén (2005)


A Mély torok nem csupán annak a személynek az álneve, aki a The Washington Postnak megszellőztetett titkos információkkal kirobbantotta a Watergate-botrányt. A nevet egy hónapokkal korábban forgalomba hozott pornófilm ihlette, Gerard Damiano alkotása. A mindössze 25 ezer dollárból készült mozi a 70-es években zajló szexuális felszabadulás ikonikus filmjévé vált. A cenzúrája körüli heves vitának köszönhetően rengetegen nézték meg, s így 600 millió (!) dolláros bevételre tett szert, amiről senki sem mert volna álmodni.

A Mély torok mélyén című dokumentumfilm ennek a látszólag jelentéktelen kis pornófilmnek az amerikai közvéleményre gyakorolt hirtelen és váratlan hatását vizsgálja.

A Mély torok tragikus sorsú főszereplőjéről, Linda Lovelace-ről egyébként Lovelace címmel nagyjátékfilm is készült Amanda Seyfried főszereplésével.

Zack és Miri pornót forgat (2008)


A pornóval kapcsolatos ellenérzéseket jól mutatja, hogy Kevin Smith filmje már a címével kivágta a biztosítékot, pedig szex helyett inkább csak meztelenkedés és néhány suttyó poén van benne. Kevin Smith utólag el is ismerte be, hogy

Zack és Miri pornót forgat tulajdonképpen arról szól, hogyan készült a Shop-stop: barátok összefogásával, őrült improvizációkkal, elvetemült ötletekkel, sok konfliktussal.

A sztori szerint két régi barát és lakótárs, Zack (Seth Rogen) és Miri (Elizabeth Banks) annyira megszorulnak, hogy mentőötletként csak a pornófilmforgatás jut az eszükbe. Előtte azonban esküt fogadnak, hogy a szex semmiképp sem fogja megrontani a barátságukat. Ám ahogy elkezdődik a forgatás, az üzleti megállapodás és a plátói barátság valami sokkal többé változik...

A legmelegebb nap (2009)

Forrás: Cirko Film


Kevin Smith nagy ötlete másnak is az eszébe jutott – Lynn Shelton azonban még csavart is egyet a sztorin. Nála az amatőr melegpornósnak álló barátok férfiak és heterók, a cél pedig nem az albérlet kifizetése, hanem a fődíj elnyerése a valóban létező amatőr pornófilmfesztiválon, a HUMP!-on. A filmet mindössze 10 nap alatt, 20 ezer dollárból forgatták, úgy, hogy a színészek improvizálták a dialógusaikat. A legmelegebb nap azonban olyan jól sikerült, hogy megkapta a zsűri különdíját a független filmek Mekkájában, a Sundance filmfesztiválon, ami meghozta a sajnos azóta váratlanul elhunyt Shelton számára a nagy áttörést.

Rendes fickók (2016)


Shane Black filmje a 70-es évek Los Angelesében játszódik, ahol egy  gyönyörű pornósztár öngyilkos lesz – állítólag. Két magánnyomozó áll rá az ügyre, a mogorva Healy és a simlis March, a szálak pedig egy másik pornósztárhoz, a Margaret Qualley által alakított Ameliához vezetnek. Az elmúlt évtized egyik leginkább alulértékelt krimikomédiája leginkább azért annyira jó, mert

Russell Crowe és Ryan Gosling között nagyon jól működik a kémia benne.


Webkamera (2018)


Daniel Goldhaber netflixes horrorfilmjében Madeline Brewer alakítja Alice-t, akit a rajongói csak Lolaként ismernek – ezen a néven végez ugyanis webkamerás szexmunkát. Népszerűsége töretlen, de víziók kezdik gyötörni: úgy érzi, hogy egy hasonmása át akarja venni a helyét.

A webkamerás szexvilág bemutatása a filmben maximálisan hiteles, köszönhetően annak, hogy az író, Isa Mazzei egy időben maga is ebből élt.

Red Rocket (2021)


Sean Baker (Tangerine, Floridai álom) új filmjében egy lecsúszott pornósztár, Mikey Saber (azaz szablya) hazatér Los Angelesből szülővárosába, Texas Citybe. Visszakönyörgi magát a feleségéhez, azt állítva, hogy megváltozott és hajlandó új életet kezdeni. Anyósa sem örül újbóli felbukkanásának, de hajlandó ideiglenesen befogadni. Mikey állásinterjúról állásinterjúra jár, de végül inkább mozgósítja régi kapcsolatait, és elkezd füvet árulni. A helyi fánkozóban megismer egy Strawberry nevű tinilányt, aki a reményei szerint a nagy visszatérést jelentheti számára a pornóiparba.

A Red Rocket különlegessége, hogy a Tangerine-hez és a Floridai álomhoz hasonlóan Baker most is főleg amatőrökkel dolgozott;

a Strawberryt alakító, énekesként is nagyon tehetséges Suzanna Sonnal például egy plázában futott össze, de a főszerepet játszó Simon Rexet is csak kisebb szerepekben lehetett eddig látni (például a Horrorra akadva-sorozatban), korábban inkább modellként, illetve rapperként volt aktív Dirt Nasty néven. Filmes karrierjét amúgy pornósként kezdte (az IMDb szerint két szóló maszturbációs videóban szerepelt), így testhezálló volt számára a szerep. 

 

+1: Egy aktmodell halála (1983) 

Forrás: Mubi


Nem a pornóról, hanem a softcore iparágról szól Bob Fosse (Kabaré) utolsó rendezése, amely megtörtént események (és egy Pulitzer-díjas Village Voice-oknyomozó cikk) alapján mutatja be Dorothy Stratten történetét. A gyönyörű kanadai kamaszlány (Mariel Hemingway) álma az volt, hogy sztár legyen és a bulvárlapok címoldalára kerüljön, de egy kisstílű szélhámos kihasználta. Az Eric Roberts által alakított férfi rávette, hogy meztelenül pózoljon, majd elküldte a képeket a Playboynak, úgy hogy előtte ráhamisította Dorothy anyjának aláírását a beleegyező nyilatkozatra.

A lány az 1979 augusztusi Playboy címlaplánya lett, és Hugh Hefner állást is ad neki az egyik klubjában, később pedig kisebb szerepeket is játszhat. A történet mégis tragédiával végződik, mert féltékeny férje agyonlövi (ez nem spoiler, így indul a film). Érdekesség, hogy Mariel Hemingway annyira meg akarta kapni a szerepet, hogy mellnagyobbító műtétnek vetette alá magát, a film premierjéhez időzítve pedig ő is pózolt a Playboynak. Hefner és a filmbéli rendező mintájául szolgáló Peter Bogdanovich már kevésbé voltak lelkesek – előbbi be is perelte az alkotókat.

(via Variety)


A SZESSÖN legújabb részében kiderül, mennyire van a vérében Lady Szomjasnak a kubai ritmus és a latin lüktetés.