A film, ami annyira rossz lett, hogy nem merték bemutatni

Volt egyszer egy kínai milliárdos, aki meg akarta valósítani élete álmát, és elkészítette minden idők legdrágább kínai filmjét. Olyan rossz lett, hogy soha nem mutatták be.

A legdrágább kínai film a Zhuo yao ji című fantasy 2018-as második része 143 millió dolláros költségvetéssel, a második szintén fantasy, a fél évvel később bemutatott, 100 milliós Asura. (A Nagy Fal amerikai-kínai koprodukcióban készült, így a 150 milliós büdzséje ellenére nem kerülhetett a listára.) Csakhogy 2010-ben elkészült egy mai árfolyamon számítva 150 milliós film is - csak annyira rossz lett, hogy inkább be sem mutatták.

Volt egyszer egy Jon Jiang nevű kínai ingatlanmilliárdos, akinek élete álma volt egy hihetetlenül látványos, epikus fantasy, méghozzá tengermélyi szörnyetegekkel és nagy víz alatti csatákkal. Ez alapvetően elég jól hangzik: képzeljük el, ahogy a Star Wars űrcsatái módjára behemót lények és óriási csikóhalak cikáznak, hableány és hablegény seregek indulnak rohamra, mint Középfölde népei. Lássuk be, hiánypótló, bár az előzetese alapján az Aquaman-ben épp ilyesmit láthatunk majd.

Le akarta verni az Avatart, annál sokkal grandiózusabb filmeposzt akart, de az álmodozó milliárdosnak  fogalma sem volt arról, hogyan készül egy film. Eredetileg 50 millió dollárba került volna az Empires of Deep (A mélység birodalmai - munkacíme: Mermaid Island USA Vs The Plesiosaurs,  magyarul nagyjából Hableányok szigete USA a plesiosaurusok ellen) de a munka során minden létező balfékséget elkövettek, így a költségvetés a háromszorosára ugrott. 

A bevallottan Spielberg-, Lucas- és Cameron-rajongó Jiang hobbiból szeretett forgatókönyveket írni, főleg sci-fit és fantasy-t. Éveken át írta a víz alatti háború történetét - de használhatatlan zagyvaság lett, olyan logikai hibákkal, hogy nem lehetett érteni belőle semmit. A sztori végén kiderült, hogy a délceg főhős és a főgonosz ugyanaz az ember, de Jiangot nem zavarta, hogy általában teljesen máshol tartózkodik a két szereplő. Általában nem vacakolt a cselekménnyel: egymás után pakolta a a 80-as évek filmklasszikusainak csomó híres jelenetét, köztük az Indiana Jones és a Végzet Temploma csillés üldözését, és még csak nem is nagyon változtatott rajta.

Később több, mint negyvenszer dolgozták át a szkriptet, legalább tíz holywoodi forgatókönyvíró bütykölt rajta valamit. Kezdetben Irvin Kershnert (A Birodalom visszavág, Robotzsaru 2.) is bevonták, aki teljesen átírta a történetet: a cselekményt az ókori Hellászból áthelyezte a mába, főszereplőknek pedig a tenger mélyén alternatív energiaforrásokat kutató tudósokat tett meg. De Jiangnak nem tetszett, így az idős szakember egy évnyi munka után dolgavégezetlenül hazament.

Rendezőkkel sem járt jobban a produkció: Pitof (Vidocq, Macskanő, de Jean-Pierre Jeunet és Marc Caro oldalán látványtervezőként zseniálisat alkotott a Delicatessenben és Az elveszett gyerekek városában) már az elején kiszállt, a helyére a szerény életművel rendelkező és tapasztalatlan Jonathan Lawrence került, majd őt is követte még két rendező. Ezek mellett talán nem meglepő, hogy sem Sharon Stone, sem Monica Belucci nem vállalta el a tengermélyi birodalom királynőjének szerepét, helyettük Olga Kurylenko ölthetett magára halhacukát.

A nagy számú statisztériához s nemzetközi forgalmazás miatt európai és észak-amerikai embereket kerestek, viszont Pekingben főleg csak oroszokat találtak, akik alig beszéltek angolul. A díszletek is nagy erővel készültek, ám sokról kiderült, hogy teljesen használhatatlanok, némelyik egyenesen veszélyes volt. Hasonlóan jártak a jelmezekkel is: egyik-másik kifejezetten nevetségesen nézett ki, és ha épp lötyögött, egyszerűen hozzáragasztották a statiszta bőréhez. De nem holmi speciális ragasztóval... 

A hozzá nem értés és a konfliktusok miatt alig haladt a munka, a hajnalra berendelt statiszták késő éjszakáig várakozhattak, miközben jó esetben is csak egy-két órányit dolgozott érdemben a stáb. Többen is besokalltak, az emberek szép lassan elszállingóztak, de a fontosabb szereplőket alakító színészek között is volt olyan, aki a forgatás közepén otthagyta az egészet a fenébe.

Így dőlt romba a nagyravágyó terv - egyetlen trailert bemutattak annak idején, és egy nem véglegesített változatból tesztvetítéseket is tartottak, de az erősen negatív reakciók hatására, a produkció gyaníthatóan leállt az utómunkák közepén. Azóta sem hallottunk felőle.  Ilyen lett volna:

(Források: io9, Dan of Geek!)