A filmjét ihlető eseményekről mesélt Mundruczó Kornél a The Hollywood Reporternek

A múlt héten a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon díjazott Pieces of a Woman című filmjével kapcsolatban a világ egyik legnevesebb filmes lapja kérdezte a magyar rendezőt és partnerét, Wéber Katát.

Ahogy arról korábban már többször is beszámoltunk, a velencein kívül a jelenleg zajló Torontói Nemzetközi Filmfesztivál versenyébe is meghívott Pieces of a Woman, Mundruczó első angol nyelvű, nemzetközi alkotása egy tragikus otthon szülés gyászfolyamatának története. A film, neves sztárokkal a főbb szerepekben, azt meséli el, hogyan birkózik meg a gyászoló anya (a Velencében az alkotás főszerepéért frissen díjazott Vanessa Kirby) a trauma mellett férje (Shia LaBeouf) és anyja (Ellen Burstyn) az övétől gyökeresen eltérő túlélési stratégiájával – hozzátartozói ugyanis be akarják perelni a szülést levezető bábát (Molly Parker).

A Pieces of a Woman alkotói, azaz Mundruczón kívül felesége és forgatókönyvíróként is állandó partnere, Wéber Kata a velencei fesztiválon közzéadott sajtóanyagban is megfogalmazták, a film merőben személyes indíttatású alkotás, amiről a The Hollywood Reporternek adott interjúban bővebben is beszéltek.

Mundruczó Kornél és Wéber Kata Velencében. Forrás: Elisabetta Villa / Getty Images

 

A két alkotó elmondta, ugyan Martha és családja története erősen fikcionalizált, elemeiben mégis saját élményeikből merítettek, amennyiben meg nem született gyermekükhöz való viszonyukat is fel akarták dolgozni az alkotásban.

„„Őrület, mivel rengeteg a kapcsolódás a saját életemmel de amikor elkezdtem a munkát a forgatókönyvön, még egyáltalán nem gondoltam, hogy ilyen személyes lesz. (…) Csak egy konfliktust akartam felvázolni, egy tabut megvitatni. (…) De írás közben a személyes élményeim olyan mélyen befolyásoltak, hogy rájöttem, milyen szoros a kapcsolatom Marthával, a főhőssel”

– tette hozzá. Wéber azt is elmesélte, hogy a történet beágyazottságát jelentő holokauszt-túlélő családot és a súlyos problémákkal, gondokkal való tipikus megküzdési stratégiáikat is saját élményből merítette.


Mundruczó Kornél (aki azért választotta Vanessa Kirbyt a főszerepre, mert A korona óta nagy rajongója) mindehhez azt is hozzátette: számára megindító és felszabadító élmény volt, hogy egy a hétköznapokban nehezen feldolgozható élményről a művészet segítségével beszéltek újra.

 

„Nem igazán beszéltünk erről a témáról egymás között. Ahogy azt Magyarországon szoktuk mondani, a szőnyeg alá söpörtük a problémát. (…)

Aztán megtaláltam egy jegyzetfüzetben néhány oldalt Pieces of a Woman cím alatt a filmbeli (pontosabban darabbeli, mivel a scriptet Wéber saját korábbi színdarabjából írta – a szerk.) anya és lánya közti párbeszéddel, és elkezdtem megsejteni valamit.

Hogy miről is szólt ez a csend, hogy mi is valójában ez az élmény, amit megpróbáltunk elhallgatni” – mondta a rendező, aki azért azt is leszögezte, hogy saját történetükön túlmutatva a film azokról a dolgokról szól, amelyekkel nem vagyunk hajlandóak szembenézni. Így a színésznőjét is arra biztatta, hogy próbálja meg ne az ő kettejük, hanem a saját tapasztalatait beépíteni a karakterbe. A velencei díj alapján Vanessa Kirbynek mindez kiválóan sikerült.


(via The Hollywood Reporter)