Ezek a 21. század legjobb akciójelenetei

Még húsz év sem telt el ebből a századból, de máris temérdek zseniális akciójelenetre emlékezhetünk. A mezőnyben egészen komoly erővel képviselik magukat a nők, és természetesen az ázsiaiak is kitettek magukért. A te kedvenced vajon felfért a listára?

Mad Max - A harag útja

Több mint 30 év kihagyás után úgy folytatni egy kultfimsorozatot, hogy az felérjen az eredetivel, és még rá is tegyen pár lapáttal, már önmagában művészet. George Miller nem gondolta túl a harmadik rész alapsztoriját, viszont egy elemi erejű moziélményt hozott össze. A film végén úgy érezzük, mintha egyetlen nagy akciójelenetet néztünk volna végig, a közepén egy szusszanásnyi pihenővel. Ezért itt kivételesen felesleges is kiemelni egyetlen részletet. A vöröslő homokban száguldó vasak, a rajtuk ugráló őrült figurák, a vastag basszusok, a humor, a kegyetlen tempó egy ellenállhatatlan elegyet alkotnak.

Grindhouse: Halálbiztos


Amikor Tarantino a 90-es években berobbant a filmvilágba a Kutyaszorítóban című filmmel és a Ponyvaregénnyel, még nem az akciójeleneteiről volt híres, hanem a párbeszédeiről. A kétezres évekre aztán a Kill Bill-lel az akciót is mesteri szintre fejlesztette, az O-Ren halálához vezető mészárlás annyira erősre sikerült, hogy forgatás közben kifogytak a művérből. A legtisztább akciót a Halálbiztosban mutatta meg, ami szintén egy női bosszúfilm, csak csinos katanák helyett menőautókkal mennek egymásnak a szereplők. A főszerepet Zoe Bell kapta, aki Uma Thurman kaszkadőre volt a Kill Billben, és sok-sok szövegelés után számítógépes trükköktől mentesen mutat be életveszélyes figurákat egy száguldó autó motorháztetején.

Oldboy

Amikor bemutatták Magyarországon Chan-wook Park brutális bosszúfilmjét, hirtelen mindenki felkapta a fejét, és elkezdett dél-koreai filmeket nézni. A kegyetlen és csavaros történet egyik ikonikus jelenete, amikor a megtört Dae-soo keservesen, de elszántan veri el a folyosón vele szemben érkező börtönőröket melankolikus zenére. A vágás nélküli jelenetet tizenhétszer vették fel, mire a rendező elégedett volt vele, és egyedül annyit nyúltak hozzá, hogy a Dae-soo hátából kiálló kést digitálisan hozzáadják.

Tigris és sárkány

Ang Lee-t nem lehet lehagyni erről a listáról annak ellenére, hogy rengeteg műfajban rendezett Hollywoodban és Ázsiában. A Tigris és a sárkány a bemutató után minden idők legsikeresebb külföldi filmje lett az Egyesült Államokban, és 10 Oscar-díjra jelölték. Az egésznek a lelke a törékeny Ziyi Zhang, aki fantasztikus energiával és kecsességgel hányja kardélre a férfiakat.  

Eredet

Christopher Nolan a gyönyörűen feltámasztott Batmannel többször is felkerülhetne erre a listára, de most inkább az Eredet folyosói verekedése kívánkozik ide. A párhuzamosan két síkon játszódó akciójelenet annyira eredeti, hogy semmi máshoz nem hasonlítható a maga műfajában.

Casino Royale

Amikor Pierce Brosnant leváltották, és a hozzá képest tenyerestalpas Daniel Craiggel indították újra a James Bond-franchise-t, pénzt és energiát nem sajnáltak arra, hogy behúzzák a moziba a közönséget. Az akrobatikus parkourt sok akciófilmbe beépítették, de ezek között is egyedülálló ez a majdnem nyolc pernyi színtiszta üldözéses akció.

A rajtaütés 2.

Már az első részben zseniálisan működött az amerikai rendező és a két ázsiai főszereplő, Iko Uwais és Yayan Ruhian harcművészeti tudásának kombinációja. Bár gyakorlatilag az egész film egy sötét épületbe zárt akciójelenet, a legszebb a két testvér hármas harca a veszett gengsztervezérrel. Akcióban a folytatás sem marad el az elődjétől, nehéz egyetlen jelenetet kiemelni belőle, de a legemlékezetesebb talán az, ahogy az elsőre ártatlan diáklánynak tűnő kalapácsos lány elintéz egy csapat gengsztert egy szűk metrókocsiban. Az akciójenetek koreográfiájáért felelős Uwais és Ruhian egy évvel később már a Star Wars: Az ébredő erőben szerepeltek.

John Wick

Bár Tom Cruise mindent megtett azért, hogy felkerülhessen az ilyen listákra a Mission:Impossible-filmekkel, helyette mégis inkább Keanu Reeves-t válogattuk be, aki szintén maga szereti megcsinálni az akciójelenetei javát. A John Wick diszkós lövöldözése gyönyörűen vegyíti a különböző harcművészeti formákat a fegyveres küzdelemmel, és vizuálisan is izgalmas.

A Bourne-ultimátum

A Bourne-trilógia új műfajt teremtett a kétezres évek elején annak ellenére, hogy sokan kiborultak a kamerarángatás és a gyors vágás miatt. Ettől tűntek jóval életszerűbbnek a verekedős jelenetek, mint a megszokott, jól beállított, álló kamerával felvett akciók. Csak lélegzetvisszafojtva lehet nézni, amikor Bourne a Nickyre vadászó Desh-t követi ablakról ablakra ugrálva Marokkóban. Mikor végül egymásnak esnek, a könyvtől a gyertyatartón át a kéztörlőig mindent felhasználnak a nyers küzdelemben.

A sárkány bosszúja 

A szédítően pörgősre vágott Bourne-trilógia tökéletes ellentéte Tony Jaa minden filmje, mivel ezekben épp arra törekedtek, hogy utómunka és minden egyéb trükk nélkül vegyenek fel elképesztő harcjeleneteket. A thai boxos Jaa acélos teste ehhez tökéletes eszköz, a csodálatos verekedésekről csak néha tereli el a figyelmet a naiv és gyenge történet. Az egyik leghíresebb jelenete, amikor emeletről emeletre haladva aprítja szét az ellene érkező gengsztereket, mindezt vágás nélkül, egyetlen hosszú felvételben. Itt még az operatőri munkának is komoly sportértéke van.