Gyönyörű nők túlszexualizálása Hollywoodban

Miért van annyi meztelen nő a filmekben? Mi az a cici-here arány? Mikor és miért látszik a képernyőn egy férfi pénisze?

A meztelenség és Hollywood kapcsolata bizonyos értelemben egyszerű, bizonyos értelemben pedig végtelenül bonyolult. Egyszerű, hisz nézőként látjuk, ott van a vásznon, a képernyőn, közben meg bonyolult, mert a látvány mögött felmerülhet a kérdés, hogy mi szükség van erre. Ennek a megválaszolása pedig egyáltalán nem egyszerű. 

Több tanulmány és kutatás is készült már arról, hogy a hollywoodi filmek nagyjából 21-25 százalékában látható meztelen női test. Ezzel szemben meztelen férfi csak a filmek 9 százalékában fordul elő. Ezek 2016-as, illetve 2018-as adatok. Az arányok talán nem változtak annyit, hogy ne legyen igaz az, hogy minden negyedik vagy ötödik filmben látható meztelen nő, míg pucér pasiba 10-ből 1-szer fut bele az ember. De miért? 

A kérdés jogos, sőt, a válasz is adja magát, hogy az amerikai filmipar ennyire szexista, hogy férfiak uralják, akik szeretnek meztelen nőket bámulni és mutogatni. Arra már sokkal több adat van, hogy a rendezők, a stúdiók vezetői, a forgatókönyvírók elképesztően magas százalékban férfiakból állnak. Ezt próbálják ellensúlyozni azok a ritkább esetek, amikor egy női producer direkt beválogat a stábba nőket, írókat, operatőröket, rendezőt stb. De ez nem jelent megoldást, hisz miért ne rendezhetne egy nő olyan filmet, amiben van szex és látszik a női és férfi test egyaránt. A hangsúly az ábrázolás célján és minőségén van - de erről majd később. 

Tehát az ipar ivararányára is lehet fogni az egészet, amivel el lehet kenni a komolyabb válaszadást. Sőt! El lehet bagatellizálni ezt az egészet, ahogy tette Donald Clarke az Irish Times egy 2016-os cikkében, mint filmes témák vezető tudósítója. 

A nőknek több a kívánatos, szexi testrészük, így kevesebb ruha megszabadulásával is szinte már félig meztelenek tudnak lenni 

- fogalmazott Clarke, majd azt is megjegyezte, hogy a férfi nemi szerv erős kozmetikázásra szorul. 

Ezzel tehát meg is érkeztünk oda, hogy a filmek jelentős többsége a férfi ízlést szolgálja ki, ami ronda szőrös pöcsöket nem tartalmaz, viszont szép női melleket, feszes fenekeket, simára gyantázott szeméremdombokat bőségesen. Egy másik cikk azt írja, hogy a férfiaknak nem kell meztelennek lenniük ahhoz, hogy érdekesek legyenek a nézők számára. A nők tárgyiasítása és szexualizálása viszont szinte magától értetődő, hisz a társadalmunk megszállottja ennek - olvasható a cikkben. (Az mondjuk érdekes kérdés, hogy itt nem az van, hogy a képernyőn, vásznon látott dolgok gerjesztik és normalizálják egyben a társadalom tagjaiban a nők tárgyiasítását? A média miatt ilyen az ízlésünk, vagy az ízlésünk miatt ilyen a média? Egy másik példa: azért van ennyi Marvel-film, mert Hollywood csak ilyet tud csinálni, vagy azért van ennyi Marvel-film, mert ezért rajonganak az emberek, ez hozza a pénzt?)  

Közben azért érdemes megjegyezni, hogy 2022 péniszekben gazdag év volt - lásd: Eufória. Tehát van remény, hogy arányaiban javuljon a helyzet, ami a mennyiséget illeti. De itt leginkább a minőség a lényeg. 

Pusztán eyecandy, szemeink legeltetése és nyálcsorgatás céljából elkövetett meztelen testek mutogatása ma már nem annyira divat. A Metro után a rendezők sem fordulhatnak a színészekhez csak úgy, hatalmi helyzetüket kihasználva, saját szórakozásukra levetkőztessék őket, amikor a film története különösebben nem kívánja meg a meztelenkedést. Ezért vannak ma már intimitás koordinátorok, akik azért felelnek, hogy az intim jelenetek alatt teljes mértékben biztonságban érezze magát a színész. 

De, ha már úgy alakult, hogy a színésznő meztelen a vásznon, képernyőn, akkor mi van?  

Érdemes megvizsgálni, hogy miért is látjuk azt, amit látunk. Könnyen leellenőrizhetjük, hogy az adott jelenet mennyire fontos a történet szempontjából. Létezik metódus arra, hogy ki lehessen találni, hogy a filmben szereplő nő tényleg fontos szerepet játszik-e vagy csak biodíszletként funkcionál. Van a Bechdel-teszt, amin egy film akkor megy át, ha a benne szereplő két nő legalább egyszer úgy beszélget egymással, hogy annak a témája nem egy férfi. Amikor ez a vizsgálati módszer napvilágot látott 1985-ben, akkor egy film sem tudott átmenni ezen a teszten. Ma már a filmek fele simán oké ebből a szempontból.  

Mivel ez túl egyszerű lenne, ezért még nyilván nincs vége. Ahhoz, hogy kiderüljön, mennyire fontos szereplő a nő a történetben, csupán még egy gyors tesztet kell lefuttatni fejben. Ez a Szexi Állólámpa teszt. A képlet pofon egyszerű: ha az adott nő helyére be tudunk tenni egy jól kinéző állólámpát úgy, hogy ne essen szét a történet, akkor a film megbukott.  

Ha eddig nem lett volna elég kusza ez az egész hollywoodi meztelenkedés, akkor majd most. Ahogy a cikk elején jeleztem: a női és férfi test ábrázolásának módja sem mindegy. Az erős nő általában szexi is, mint ahogy azt a hollywoodi filmekből tudjuk. És ezek a szexi erős nők nem félnek megmutatni a meztelen testüket sem. Ezzel szemben egy férfinak nem kell feltétlenül kidolgozott izmos felsőtesttel rendelkeznie, hogy hatalommal bírjon, de még a farkát sem kell elővennie. Ha mégis, akkor azt nem szexuális jelleggel teszi - míg a nők esetében szinte csak erről van szó - hanem csak simán funkcionálisan, semmit sem jelképezve, csupán azért veszi elő a péniszét, hogy hugyozzon egyet. 

FreeTheBacon 

És ez már 2015-ben is feltűnt a színészszakma egyes képviselőinek. Például Kevin Baconnek, aki a Free The Nipples, azaz a szabad, fedetlen női mellbimbókért mozgalomhoz hasonlóan a (here)golyók felszabadítását promotálta. Arra bátorította férfi kollégáit, hogy bátran vegyék elő és mutassák meg a farkukat, a golyóikat és a seggüket. Mark Duplass személy szerint is nagy hívője a magyarul furán hangzó golyó- vagy éppen tökös egyenlőségnek (balls equality). Szerinte szükségszerű, hogy legyenek pucér pasik a tévében. És nem szexszimbólumokként, hanem normális, tök átlagos hétköznapi fickókként ábrázolva. Ahogy Duplass fogalmazott még 2016-ban: 

Ha megvillan egy női mell vagy vagina, akkor egy pénisznek vagy egy adag zacsinak is látszania kellene. 

Ezekből mindenki levonhatja a megfelelő következtetéseket. Engem például már kifejezetten zavar, ha a történet szempontjából irreleváns szexjelenetet kell néznem. Nem vagyok prűd, nem zavar a testiség, csak azt érzem ilyenkor, hogy a készítők a saját hanyagságukról próbálják elterelni a figyelmemet egy ágyjelenettel, miközben az erre szánt nettó 1-2 percet hasznosabban, a történet építésével is el lehetne tölteni, vagy éppen meg lehetne húzni a filmet, hogy ne legyen indokolatlanul hosszú. Ha direkt béna kerettörténetet és meztelen embereket akarnék látni, nos tudnék rá egy-két honlapot, amit minden gond nélkül fel lehet keresni.

(Megjegyzés: a cikkben direkt nem szerepel egy kép sem, pedig biztos sokan azt hitték, hogy majd tele lesz erősen korhatáros fotókkal, amin híres színésznők szerepelnek. Akit ilyesmi érdekelne, annak az alábbi cikket javaslom: A 10 legemlékezetesebb meztelenkedés 2022-ből. )

(Források: The Lily, marieclaire, variety, the guardian, michigandaily, vanity fair, smh.com )