Ilyen volt a Mátrix zenéjén dolgozni

A film bemutatásának huszadik évfordulóján sok érdekességet mesélt Don Davis zeneszerző.

1999. március 31-én mutatták be az amerikai mozik a Wachowski testvérek paradigmaváltó alkotását, amely nemcsak a hongkongi harcművészeti filmek koreográfiáját, de Platón filozófiáját is új színben tüntette fel. A Mátrix pedig nem lenne ugyanaz Davis zenéje nélkül: az összetett, kifinomult és egyedi muzsika nagyon passzol ahhoz a látványhoz, amit az alkotók a vászonra varázsoltak.

Egy kilencvenes évek végén megálmodott, majdnem teljes egészében a digitális világban játszódó műben mindenki más elektronikus zenét használt volna, Wachowskiék azonban mindig is nagyzenekari aláfestést szerettek volna a Mátrix alatt hallani. A végeredmény pedig egy kürtökből, andalító húros hangszerekből, zongorából, ütősökből és waterphone-ból összeálló muzsika lett.

Don Davis egyébként – aki a Mátrix vágóján, Zach Staenbergen keresztül ismerte meg a Wachowski testvéreket – már korábbi filmjükön, az 1996-os Fülledtségen együtt dolgozott a rendezőkkel, és több, akkor megmaradt anyagot is felhasználtak a Mátrixban. Szóval ha nincs a Fülledtség, ez az izgalmas leszbikus neonoir, akkor nincs a Mátrix sem.

Davis a Wachowskikkal való közös munkáról is mesélt. „Nagyon intelligens és kreatív emberek, de

olyan dinamikus a kettejük közötti munkakapcsolat, hogy szó szerint befejezik egymás mondatait,

és emiatt sokszor azt hiszik, hogy épp rendezői utasítást adnak másoknak, de ez a kívülállóknak nem érthető” – mondta.

Forrás: InterCom

 

Még ennél is érdekesebb, amit a zeneszerző a Mátrix egyik kimaradt jelenetéről mondott. Switch karaktere szerinte – akit Belinda McClory játszott a filmben – eredetileg nemet váltott volna a mátrix világa és a valóság között. A Nabukodonozor űrhajó fedélzetén a figura nő lett volna, a mátrixban pedig férfi. Ez végül nem valósult meg, de a hős nem véletlenül olyan androgün a filmben.

Ez pedig főleg annak fényében izgalmas információ, hogy azóta mind a két, eredetileg férfi testbe született Wachowski nőként éli az életét: Lana, illetve Lilly Wachowskiként. De az alkotásban egyébként sok más rejtett utalást is találunk – még a zenében is. A tracklisten például van egy Exit Mr. Hat című dal, ami (ahogy arról most Davis lerántotta a leplet) a „matrix” anagrammája. További érdekességekért az angolul tudóknak érdemes elolvasniuk a The Hollywood Reporter cikkét.


(via The Hollywood Reporter)