Ki adja vissza az Oscart és ki ne?

Sok helyen dőlt a papírforma az Oscar-gálán, és sokan vittek haza arany szobrot olyanok, akik nem feltétlenül érdemelték meg, és volt, aki méltatlanul ment haza üres kézzel.

Mi speciel nem számítottunk arra, hogy a Zöld könyv - Útmutató az élethez kapja a legjobb filmnek járó Oscart. Nem számítottunk rá, mert rossz sajtója volt: Cameron Diaznak most sikerült kikotyognia, hogy a rendező Peter Farrelly – igen, az idióta vígjátékok mestere, a Farrelly testvérek egyik fele! – a Keresd a nőt! forgatásán azzal szórakoztatta a stábot, hogy rendszeresen előkapta a farkát, előkerültek a társforgatókönyvíró és társproducer Nick Vallelonga rasszista tweetjei, az egyik főhős, a híres fekete bőrű zongorista Don Shirley még élő rokonai szerint a film javarészt kitaláció, ő és olasz sofőrje soha nem voltak igazi barátok. Pedig pont erről a barátságról és elfogadásról szól a film, amit a fekete közösség azért is támadott, mert itt újra egy jó szándékú fehér férfi mutatja meg egy fekete karakternek, hogy mi a helyes és mi nem.  

És ebben tényleg igazuk van, itt valóban ez történik, ez egy fordított Miss Daisy sofőrje – speciel az a film is Oscart kapott -, a mi bajunk viszont az, hogy a Zöld könyv régimódi és kiszámítható, semmi egyénit, egyedit vagy rendkívülit nem mutat fel. Szépen elmondott, szerethető mese, és ennyi, szemben például a legnagyobb esélyesnek tartott Romával vagy a briliáns A kedvenccel. Persze a szkeptikusok azzal jönnek, hogy még mindig jobb, mintha a Bohém rapszódia vagy a Fekete Párduc kapta volna. Merthogy a többi jelöltet, a versenybe túl korán beszálló Csillag születiket vagy a túl sokat politizáló Alelnököt, illetve a túl dühös Csuklyások - BlacKkKlansmant senki sem tartotta igazi esélyesnek. Persze így vagy úgy, de mindenkit kárpótoltak.

A Roma lett például a legjobb idegen nyelvű film – és én még most sem értem, hogy indulhat egy alkotás két „Legjobb Film” kategóriában, ami szerintem nem fair másokkal szemben -, és a mexikói Alfonso Cuarón (Gravitáció) nem csak a legjobb rendező, de a legjobb operatőr is lett, ami egyébként egyedülálló dolog. Mint kiderült, a Netflix 25 millió dollárt költött a film Oscar-esélyeinek javítására, és ezek szerint a pénzt elég jól költötték el. Rami Malek kapta a legjobb színész díját – ő tényleg nagyszerű Freddie Mercuryként -, és a Bohém rapszódia vitte el a legjobb vágás, hangkeverés és hangvágás díját. A Csillag születik csak a legjobb dalért járó szobrot kapta meg a gálán hatalmas sikerrel élőben elénekelt Shallow-ért, az Alelnök pedig a legjobb sminknek járó díjat vitte haza a nyolc jelölésből – igaz, azt másnak nem is adhatták volna. A szintén sokat hype-olt Fekete Párducnak a legjobb zenéért, díszletért és kosztümért járó Oscarral kellett beérnie, és ez így is volt igazságos. Hogy ők mennyit költöttek a kampányra, ezt el sem merem képzelni.

Még Spike Lee is örülhetett, mert bár a Csuklyásokat mellőzték máshol, de megkapta a legjobb adaptált forgatókönyv díját, és A kedvenc készítői sem mentek haza üres kézzel. A film egyik főszereplője, Olivia Colman lett a legjobb színésznő, úgy, hogy Colmannek valójában igen kevés eljátszanivalója volt, mert nem ő számított a főhősnőnek, hanem Rachel Weisz és Emma Stone, akiket inkább a mellékszereplő kategóriában indítottak, mert ott több esélyük volt. Nem jött be a kavarás: a legjobb női mellékszereplő a nagyjából ismeretlen Regina King lett a nálunk nem vetített If Beale Street Could Talk című drámáért, maga mögé utasítva a sokkal esélyesebb Weiszt és Stone-t. A legjobb férfi mellékszereplő méltán lett Mahershala Ali a Zöld könyvért – ő három éve ennél sokkal kevesebbért kapta meg ugyanezt a díjat a Holdfényért, igaz, őt főszereplőként kellett volna indítani, de itt bejött a sakkozás.

Némi meglepetésre az egyébként remek Pókember - Irány a Pókverzum lett a legjobb egész estés animáció – ami azért volt meglepetés, mert a Disney egyre növekvő befolyása alapján a Hihetetlen család 2-t tartották a befutónak, mások pedig a Kutyák szigetét favorizálták. Vicces egyébként, hogy Mahershala Ali itt is feltűnik az egyik fontos karakter hangjaként. A legjobb egész estés dokumentumfilm a Free Solo lett, amelynek egyik rendezője, Elizabeth Chai Vasarhelyi már Amerikában született, de félig magyar, félig kínai filmes. A film egy embert próbáló szabad mászás kísérletét mutatja be a Yosemite Nemzeti Park 900 méter magas sziklafalán, az El Capitanon.

Amennyiben értesítést szeretne kapni az olimpiával kapcsolatos Port.hu tartalmakról, kattintson ide és iratkozzon fel az értesítésekhez.

Adblock detektálva

Hirdetésblokkolód kikapcsolásával segíthetsz, hogy a PORT.hu továbbra is ingyenes, minőségi tartalmat biztosíthasson.

Rendben, kikapcsoltamHogy tudom kikapcsolni? Köszönjük, PORT.hu