Még 10 jó film a 2010-es évekből, amit nő rendezett

Cikksorozatunk 2. részében díjhalmozó, Oscar-jelölt filmek sorát mutatjuk be az elcsúfított arcú Nicole Kidman akciófilmjétől kezdve az iráni vámpíron át Melissa McCarthy mesteri irodalmi átveréséig.

Rendhagyó toplistát közölt pár hónapja a Collider magazin: összeszedték a 2010-es évek legjobb női rendezőit, A bombák földjénért Oscar-díjjal jutalmazott Kathryn Bigelow-tól kezdve a rekorder Patty Jenkinsig, aki elsőként forgatott nőként közel 1 milliárd dollárt kaszáló szuperhősös blockbustert. Előző cikkünkben már mi is bemutattunk itt a Port.hun egy TOP10-re való, 2010 és 2019 között leforgatott, női rendező által jegyzett kultfilmet – következzék most a cikksorozat második része, csupa díjhalmozó drámával és egyéb mozgóképes ínyencséggel!

 

1. Beszélnünk kell Kevinről (2011)

Kép: Port.hu

 

Lynne Ramsay 26 fesztiváldíjjal jutalmazott filmjében Eva (Tilda Swinton) feladja karrierjét és szakmai ambícióit, hogy életet adjon Kevinnek. Az anya és gyermeke közti viszony már a kezdetektől bonyolultan alakul. Mikor Kevin tizenöt éves lesz (ekkor már az Igazság Ligája és a Legendás állatok sztárja, Ezra Miller alakítja őt), egy egészen elképesztő és az egész közösség számára feledhetetlen dolgot művel. Eva saját érzéseivel, a bánattal és a felelősséggel küzd. Szerette valaha egyáltalán a gyerekét? Kevin hibája vajon mennyiben volt az ő hibája, ha másképp neveli, máshogy alakulnak a dolgok?

 

2. Lapátra téve New Yorkban (2014)

Az iráni emigráns szülők gyermekeként már New Yorkban született Desiree Akhavan Sundance Fesztivált is megjárt filmje azt mutatja be, mennyire nehéz az élete még egy ilyen liberális világvárosban is annak, aki egy konzervatív perzsa családban nő fel. A film főhőse, Shirin (akit a rendezőnő maga alakít) minden igyekezetével próbál megfelelni a családjának, nem meri elárulni nekik, hogy valójában biszexuális. A volt barátnője, Maxine (Rebecca Henderson) nem érti, hogy miért nem mondja el ezt nekik. Egy napon Shirin bátyja bejelenti, hogy eljegyzi a szülők által is elfogadott lányt, mire Shirin csendes lázadásba vonul. Pánszexuális kalandok sorát éli át, miközben próbálja megérteni, mi vezetett a Maxine-nel való kapcsolatának széthullásához.

 

3. Csadoros vérszívó (2014)

Ana Lily Amirpour szintén iráni bevándorló szülők gyermekeként született Nagy-Britanniában, majd nőtt fel Kaliforniában, és Desiree Akhavanhoz hasonlóan az ő filmje is megjárta a Sundance Fesztivált. A Csadoros vérszívó egy különleges horrorfilm, amelyben a prostituáltaknak, drogosoknak és más kétes alakoknak otthont adó, haláltól és reménytelenségtől bűzlő iráni szellemvárosban, Bad Cityben egy magányos vámpír lesi a legtaszítóbb lakók lépteit. Amikor azonban a Fiú találkozik a Lánnyal, szokatlan románc kezdi bontogatni vérvörös szirmait...

 

4. Toni Erdmann (2016)

Kép: Port.hu

 

A német rendezőnő, Maren Ade szürreális vígjátéka ugyan nem hozta el 2017-ben a legjobb külföldi filmnek járó Oscart (az iráni Az ügyfél lett abban az évben a befutó), 56 másik díjat azonban így is bezsebelt – abszolút megérdemelten. A történet középpontjában Ines (Sandra Hüller), a fiatal üzletasszony áll, aki csak karrierjének él. Apja, Winfried (Peter Simonischek) aggódik lánya boldogtalan élete miatt, és elhatározza: újra vidámságot csempész Ines mindennapjaiba. Műfogsort és parókát ragad, és Toni Erdmannként jelenik meg Ines bukaresti irodájában. Tárgyalásokon, fontos fogadásokon és munkavacsorákon is felbukkan, és egyre kellemetlenebb helyzetekbe hozza lányát. Ines szeretné lerázni Toni Erdmannt, de a férfi nem tágít. Komikus és kínos pillanatok követik egymást, és Ines kezdeti idegessége ellenére kénytelen rádöbbenni, hogy a vidámság és szeretet nélküli élet értéktelen.

 

5. American Honey (2016)

Andrea Arnold 2005-ben már nyert egy Oscart a Darázs című rövidfilmjével, a többek között Shia LaBeouf főszereplésével elkészített American Honey-val pedig jó pár további rangos elismeréssel bővítette a trófeagyűjteményét. A Cannes-ból két rangos díjat is elhozó, 2016-os film főhősnője a problémás családból származó, hányatott sorsú tinilány, Star (Sasha Lane), aki csatlakozik egy fiatalokból álló csapathoz, amelynek tagjai magazin-előfizetéseket árulnak országszerte. Életének mindennapos részévé válnak az apró törvényszegések, miközben társaival éjt nappallá téve iszik és bulizik Amerika kisvárosainak utcáin és parkolóiban.

 

6. Lady Bird (2017)

Kép: Port.hu

 

Greta Gerwig 5 Osca-díjra jelölt, első önálló rendezése merész, új hangot üt meg, bravúrosan tárja fel a humort és a pátoszt, amit egy anya és tinédzser lánya közti viharos viszony rejt. Lady Bird (Saoirse Ronan) teljesen olyan, mint a szeretettől túláradó, megrögzötten makacs és határozott anyja, Marion (Laurie Metcalf), akivel örökös harcban áll. Marion nővér, és fáradhatatlanul dolgozik, hogy ellássa családját, miután Lady Bird apja elveszíti az állását. A kaliforniai Sacramentóban vagyunk 2002-ben, az amerikai gazdaság szeszélyes változásai közepette játszódó történet érzékeny tükröt tart a kapcsolatoknak, melyek formálnak minket, a hitnek, mely meghatároz minket, és a páratlan szépségű helynek, amelyet otthonnak nevezünk.

 

7. Megbocsátasz valaha? (2018)

Kép: Port.hu

 

Marielle Heller 3 Oscarra jelölt, számos fesztiváldíjjal jutalmazott filmjében a leginkább vígjátéki szerepeiről ismert Melissa McCarthy alakította a valóságban is létező, 2014-ben elhunyt újságírónőt, Lee Israelt, aki az 1980-as években óriási sikerrel írta meg a hírességet életrajzi köteteit, ám mivel a '90-es évekre az ilyen kötetek már senkit sem érdekeltek, az írónő egy barátja ösztönzésére egy nagyszabású irodalmi átverés keretében könyvtári iratokat lopkodott és kamu levelezéseket fabrikált, melyeket később úgy értékesített, mintha halott színészek és írók elveszett hagyatékai lennének.

 

8. Ne hagyj nyomot! (2018)

Kép: Port.hu

 

Debra Granik 4 Oscarra jelölt filmjében a 15 éves Tom (Thomasin McKenzie) és apja, Will (Ben Foster) egy erdőben él Portland határában. A társadalomból való önkéntes kivonulásuk olyan egyszerű örömökkel teli életet biztosít nekik, amit nem szennyez be a civilizáció. Egy nap azonban bekopogtat ajtajukon a világ. Debra Granik filmje egy radikálisnak tűnő alternatív életet mutat be, ami provokatív, de gondolatébresztő módon mesél a nyugati világról és annak értékeiről.

 

9. Pusztító (2018)

Kép: Port.hu

 

Karyn Kusama elég sok ütős produkciót letett már az asztalra A bunyós csajtól az Aeon Fluxig, mielőtt a frászt hozta volna ránk a nyúzott arcú Nicole Kidmannel, aki a film egyes jeleneteiben szinte felismerhetetlenül rémisztő fizimiskával látható. A Pusztító napjaink Los Angelesében játszódik. Erin Bell nyomozó tizenhat évvel ezelőtt beépült a rettegett Silas (Toby Kebbell) bűnbandájába a kaliforniai sivatagban. Amikor a társaság egyik brutális balhéja rosszul sült el, Erin lebukott, Silas pedig elmenekült. Sok évvel később azonban újra felbukkan: merészebb és veszélyesebb, mint valaha, és újabb bankrablását tervez, Erin pedig eltökéli, hogy ezúttal nem hagyja kicsúszni a keze közül.

 

10. A búcsú (2019)

Kép: Port.hu

 

A Kínában született, de már Floridában felnőtt Lulu Wang tavaly a saját forgatókönyvéből rendezte ezt a Golden Globe-bal és számos más díjjal elismert vígjátékot, amelyben az Amerikába emigrált kínaiak és az otthon maradottak élete közti apró és óriási különbségeket mutatta be. Billi (akit az Arany Glóbusz-díjas rapper-modell-színésznő Awkwafina alakít) még kisgyerekként költözött szüleivel New Yorkba, így ő maga már inkább amerikainak vallja magát. Kínában élő nagymamája viszont teljes mértékben a hagyományos kínai értékrend szerint él. A családjukban meglévő kulturális különbségek akkor domborulnak ki igazán, amikor a nagymama súlyos beteg lesz és a Kínába visszautazó famíliának döntenie kell: elmondják a nagyinak a tragikus hírt, vagy inkább eltitkolják előle, hagy élvezze az utolsó heteket, amiket még a rokonsággal tölthet.