Nagyobb, látványosabb és rosszabb a folytatás!

Pár éve az egyik legjobb horrorfilm született meg néhány ostoba tinivel, akik egy vak veterán házába törtek be, de a Vaksötét 2 nem hozza az eredeti film zsigeri feszültségét - és lecsupaszított egyszerűségét sem.

A részben Magyarországon forgatott Vaksötét (2016) szerintem az adott év egyik legjobb horrorja volt – és csak utólag esett le, hogy még Törőcsik Franciska is játszott benne. Nyilván nem csak én gondoltam így, hiszen nagyon jókat írtak róla, sokan nézték meg, a viszonylag alacsony gyártási költség pedig sokszorosan térült meg – a film kevesebb mint 10 millió dollárból hozott ki összesen 157,8 milliót, így hülyék lett volna NEM készíteni belőle folytatást. A kérdés inkább az volt, hogy sikerült-e megismételni az első film kunsztját, nevezetesen alig pár szereplővel és egyetlen helyszínnel teremteni elképesztő feszültséget. Volt rá idő, még ha a koronavírus miatti leállásokat is figyelembe vesszük, majdnem hat év.

A filmben speciel 8 év telik el az előzmények óta, és egy kislány képével nyitunk, aki kitántorog egy égő házból – nem tudjuk, ki az, mert a vak veteránnak (Stephen Lang) az első részben nem volt lánya, pontosabban tudtuk, hogy valamikor volt, de elvesztette, és részben ettől kattant be. A lányt (Madelyn Grace) a férfi a sajátjaként neveli, és hasonlóan tanítja a túlélésre, mint Eric Bana tanította Saoirse Ronant a Hanna - Gyilkos természetben (2011 ), nyilván okkal. És egy este rosszarcú volt kommandósok tűnnek fel hősünk háza előtt, és bár azt gondolhatnánk, hogy valamiféle régi ügy miatt van elszámolnivalójuk a vak emberrel még a seregből, tévedünk, a fickóknak a lány kell.

És az első blikkre is látszik, hogy sokkal keményebb ellenfelek, mint az első rész ostoba és elbizakodott fiatalkorú bűnözői, avagy elkezdődik a véres tánc.

 

Az elvileg jó vonal, hogy a Vaksötét 2-ben keményfiúkat küld a szintén kőkemény vak férfira a rendezést Fede Alvareztől átvevő producertársa, Rodo Sayagues, és logikus is, hiszen nem lenne nagy poén, ha megint egy rakás suhanc törne be hozzá, de hol a következetesség? Igen, ezek kemény fickók, és van, aki ellenfélnek is kemény, de adott esetben ugyanolyan hibákat vétenek, mint az amatőrök, ahogy a főhős is csinál olyan marhaságokat, amik az első rész után teljesen logikátlanok. Például hősünknek most is van kutyája, megint egy tökéletesen idomított rottweiler, de amikor eltűnik, és nem válaszol a hívásra, cseppet sem gyanakszik, hanem a lányt a házban egyedül hagyva szép komótosan elindul a keresésére.  

Az ilyen mozzanatok önmagukban is bosszantóak, de megakasztják magát a történetet is.

Márpedig egy ilyen, már-már horrorba hajló thrillernél – a 18-as korhatárkarikát tessék komolyan venni – minden a tempó, az, ahogyan a feszültség épül, ahogy eljutunk az akcióig, és egy, a sötét kertben a kutyáját hosszan szólongató pasas aligha járul hozzá ahhoz, a feszültség már-már elviselhetetlenné váljon.

A nehezen induló, újra és újra lelassuló tempó és a logikátlanságok egy dolog, a másik az, hogy a most is remek, szokás szerint szuggesztív Stephen Lang mellé nem találtak igazán jó partnert. Nem szép dolog egy gyerekszínészre azt mondani, hogy nem jó, de a kislányt játszó Madelyn Grace (Kikiwaka tábor) se nem szimpatikus, se nem karakteres. Volt már olyan a filmtörténetben, hogy a készítők abszolút szembementek a gyerekszereplőkkel szembeni elvárásokkal, mint például a Logan - Farkasban (2017), de ott kaptunk valami mást cserébe, Dafne Keent elképesztő indulatok feszítették szét – itt semmi ilyesmi nem történik a legeslegvégéig. Ez a rendező és a forgatókönyv hibája is: ennek a lánynak például az a leghőbb vágya, hogy árvaházba kerüljön, mert ott lehetnek barátai, ami akkora marhaság, hogy nehéz elhinni, hogy ezt egyáltalán valaki leírta, valaki más pedig azt mondta, hogy „kicsit valószínűtlen, de szerintem maradhat”.

Az első rész kevés elemből rakott össze egy nagyon kompakt, remekül működő, iszonyú feszült filmet,

itt sokkal többől dolgoztak, mégis sokkal kevesebbet értek el.

Vannak ugyan a filmnek jó részei is, a Brendan Sexton III  (A fiúk nem sírnak) és Adam Young  (Szexoktatás, Vaják: A vér eredete) vezette rosszak nem teljesen egydimenziósak, és van  egy elég meredek fordulat is, amikor kiderül, miért is kell a genyóknak a lány, de hol van ez az első film letaglózó fordulataitól és zsigeri izgalmától?

Értékelés: 6/10

 

A Port.hu zenés sorozatának első évadának utolsó részében Király Attila színész és szinkronszínész ült be a dobok mögé.

 

A hirdetések megjelenítése akadályba ütközött.

Ezt okozhatja valamilyen hirdetésblokkoló (Adblock) használata, illetve egyes vírusirtók, böngésző kiegészítők, beállítások.

A hirdetés blokkolás kikapcsolásával segíthetsz, hogy a PORT.hu továbbra is ingyenes, minőségi tartalmat biztosíthasson.

Rendben, kikapcsoltamTovábbi segítségért kattints ide! Köszönjük, PORT.hu