Péter Dávid megmondja

Készül a magyar Squid Game

500 játékos közül valaki új életet nyerhet magának. De nyugi, a 499 vesztes nem hal meg.

December 30-án eldördült a start pisztoly, hivatalosan is megindult a jelentkezés a magyar Squid Game-re. Van egy teljesen nyilvános Facebook oldal, ahol le vannak írva a részletek. Nem csinálok ingyen reklámot a kezdeményezésnek, ha megvalósul, akkor még biztos írunk róla. Maradjunk a ténynél, hogy egyáltalán készül egy ilyen. És akkor most vegyük elő szépen a kockás füzetet és matekozzunk egy jót!

A Nyerd meg az életed, eredeti címen Squid Game egy olyan fikciós sorozat, aminek az a lényege, hogy van egy játék, ahol olyan eszetlenül sok pénz lehet nyerni, amivel tényleg új életet lehet kezdeni. Csak ezt a játékot egy ember nyerheti meg. A sorozatból kiderül, hogy nem először rendezték meg ezt a versenyt, sőt, az egyik győztes beállt melózni, ő maga lett a fő játékmester; az egyik szervező, maga a házigazda pedig beállt játszani, majd itt világosodott meg, hogy a világ összes pénze nem űbereli azt az élményt, ha tényleg az életéért játszik az ember. Egyéb filozófiai mélységekbe ne is vessük bele magunkat. A lényeg, hogy a Squid Game hatalmasat szólt nézettségileg és kritikailag is. Sőt, még az Egyesült Államok (egyik) legnagyobb kontent kreátorát is megihlette.

Mr. Beast nevű Youtuber arról híres, hogy a videóiban vagy nagyon kevés pénzért ad el nagyon drága dolgokat, mondjuk az elég fullos házát 1 dollárért; vagy csak úgy odaadja utcán sétáló idegeneknek a kimeríthetetlen hitelkártyáját, hogy 1 percük van bármit vásárolni azzal; esetleg óriási pénzdíjas fogócskát rendez Lamborghinikkel megfűszerezve; vagy csak random kioszt pár tízezer dollárt nulla megtekintéssel rendelkező videósoknak. Mr. Beast, azaz Jimmy Donaldson elmondta már, hogy havi 3-4 millió dollárt keres a videóival, de ezt a pénzt a következő hónapban el is költi az újabb videóira. (Nem kell félteni, nem nullszaldós a csávó vállalkozása, vannak még bevételi forrásai bőven.) Így tudta megcsinálni a saját Squid Gamejét. És most kell nagyon figyelni!

A Squid Game premierje szeptember 17-én volt. Mr. Beast december elején rakta ki a saját verzióját. Több mint két hónap telt el, de így sikerült felülnie a hype-ra. Az ő videóját,  már majdnem 200 milliószor tekintették meg a YouTube-on. A kérdés, hogy ennyire megkésve van még egyáltalán értelme megcsinálni a magyar verziót? Pláne úgy, hogy tudjuk, hogy egy "mezei" youtuber milyen elképesztő színvonalon oldotta meg.

A Netflixnek 21.4 millió dollárjába került a komplett sorozat legyártása. Lett is belőle 891 milliós bevétele. Ehhez képest Mr. Beast a maga 25 perces változatát 3.5 millióból kalapálta össze.

Ez utóbbi tehát egy igen szerény, alig több mint 1 milliárd forintnak megfelelő költségvetéssel készült. Nem véletlen, hogy a magyar tévék még nem kezdtek el mozgolódni, hogy azonnal megcsinálják a saját verziójukat. Persze itt is jól jöhet a magyar gógyi, meg lehet oldani okosba dolgokat, nem kell mindennek ugyanolyannak és ugyanakkorának lennie, mint az eredetiben, mert arra ott van Mr. Beast. A magyar Squid Game más kell, hogy legyen!

Forrás: Netflix

 

Működne egyáltalán? Nehezen. A magyar játék leírása szerint az első évad három hetes lesz, az adásokat, tehát a játékokat online lehet majd követni. Aki kiesik az nem hal meg, de valami kellemetlen feladatot kell teljesítenie. Elvileg fordulatos lesz és a győztes 25 millióval lesz gazdagabb. Na láttunk-e már ekkora létszámmal készült tévés vetélkedőt? Nem. Véletlen? Kétlem. A Játék határok nélkül is elég sok szereplőből állt, ami szórakoztató volt ugyan, de teljesen más formátum. Itt 500 egyént kellene lekövetni. Kellene tudnunk, hogy kik a szereplők, tehát kell reality is. 500 emberre lehetetlennek tűnik annyi kamerát, illetve szerkesztőt állítani. Nincs az a mennyiségű mikroport, sd kártya, külső tárhely, ami elég lenne ennyi emberre és a többi. Tehát vagy nem lesz reality, akkor meg minek, vagy nem lesz jó a minősége, amit, mondom megint, az eredeti Squid Game meg a Mr. Beast féle megszólalásig lekopizott változat után kár erőltetni.

Értem én, hogy a Squid Game kinyitotta a lehetőségek végtelen tárházába vezető narniás ruhás szekrény ajtaját, hogy Most mindenki meg akarja csinálni az új Squid Gamet. És persze miért ne lehetne egy giga nagy játék, ahol a győztes tényleg nyer egy valag lóvét. 

Mindent lehet, csak idő és pénz kérdése.

Tegyük fel, de tényleg, csak elméleti síkon játszunk el a gondolattal: van egy játék, amin 500 fő indul, beköltözik 7-8 hétre valahova (egy kurva nagy hangárba, de talán egy nagyobb tornaterem is megteszi), egyszerre lehet követni online és tévében is az eseményeket, egyik felületen az összefoglalót, a másikon több tartalmat, akár szereplőkre bontva is. Megismerjük a játékosokat, megtudjuk, hogy kinek mi a motivációja. Szavazni nem lehet rájuk, de fogadni (ahogy a Squid Game-ben is tették a VIP vendégek) miért ne lehetne? (Plusz bevételi lehetőség a gyártónak/forgalmazónak.) Változatos játékok mellett az adja a drámát, ami a Squid Game-ben is, hogy esetleges barátságok szövődnek, esetleg feláldozhatja magát valaki stb. És a végső összecsapásnál visszatér az összes kiesett játékos egy marha nagy arénába. Mint "halottak" nem tehetnek semmit, nem szólhatnak bele a játék kimenetelébe, de... itt bejöhet egy nagy csavar, mondjuk a győztes eldöntheti, hogy mi legyen a pénz sorsa. Dönthet úgy, hogy a játék véget ér, a vesztesek "hozzátartozói" kapják a megnyert összeget.

Bumm!

Ja, és a tét mondjuk legyen 1 milliárd forint. (36 milliót adnak egy "sima" Való Világért is, láttunk már 50 milliós vetélkedőket is, ugye, 100 millió forint már nem lenne rossz, abból már tényleg lehet venni ezt meg azt, az tényleg ér egy új életet, na, de 1 milliárd forintért tényleg mindenki zokszó nélkül hajtaná végre a feladatokat és menne bele a játékba. Elvégre az ötöslottó is akkor pörög fel, ha a megnyerhető összeg karcolja az 1 milliárdot.) A gyártási költség nincs előttem, de az biztos, hogy élőben szinte kivitelezhetetlen, ennyi emberrel felvett produkciót tartalmilag összefésülni egy év kb. De így meg nincs értelme, teljesen élőnek kell lennie. Ahhoz csúcs minőségű nagy látószögű kamerák, és térmikrofonok kellenek, mert az se lenne kivitelezhető, hogy állandóan elemet kell cserélni a mikroportokban, plusz adminisztrálni is rémálom lenne. Jó internet sem ártana, és akkor egy cirka 1000 fős stáb is kéne, a játékokhoz plusz kamerák meg még egy csomó minden.

Forrás: Netflix

 

Jó lenne egy ilyen hatalmas költségvetésű, minden elemében grandiózus műsor. Ez egy igazán nagy vállalás lenne bárki részéről. Ahogy mondani szokás: igény az vóna rá. De ilyen tessék-lássék módon nem lehet. A Squid Game koncepciója nem egy nagy etwas, ez egy játék, ahol különböző feladatok után kiesnek az emberek, a végén pedig egy valaki győz. Nem pont ez a Survivor, ez A Nagy Ő, a Séfek Séfe, A Konyhafőnök és a Való Világ lényege? Dehogynem. Szóval nincs itt feltalálva a spanyol viasz, ezért nem kellene annyira rohanni és fapadosan megcsinálni. Lehet, hogy elül a hype, akkor meg tök ciki előhozakodni egy ilyen izzadságszagú erőlködéssel. És arról még nem is beszéltünk, hogy egy fikciós sorozatban működő "játék" átültetése a való életbe mennyire működne. Persze, oké, ihlettek már könyvek, filmek ma is futó realityket,

de egy sikeresen hatásvadász sorozatot egy az egyben megcsinálni kicsit azt is jelentené, hogy elkezdjük magunkra húzni egy disztópia díszletét.

Ha ez megvan, akkor jöhet a Menekülő ember, jöhet a Johnny Mnemonick, jöhet a Mad Maxből a Thunderdome, ahol kettő megy be, egy jön ki. Kell ez nekünk?

Forrás: TechCrunch, Polygon