sPORT

Rally: Mikkelsen Európa legjobbja, Hadik András a magyar bajnok

A pályán elért időeredmények alapján Nyikolaj Grjazin nyerte meg a Rally Hungaryt, ám miután nem állt meg Herczig Norbert baleseténél, a díjkiosztó után 15 perces büntetéssel sújtotta a felügyelő testület.

A győzelemért járó pontok a magyar bajnokságban vitézkedő Mads Östberghez vándoroltak. Az FIA rali Európa-bajnokság magyar futamán Európa-bajnokot is avattak: a hatodik helyen célba érkező Andreas Mikkelsen egy héttel WRC2-es világbajnoki címe megszerezése után bebiztosította Európa-bajnoki címét. 

Andreas Mikkelsen: “A szezon elején az volt a célom, hogy megnyerjem a bajnokságot, szóval nagyon boldog vagyok. Tudtam, hogy nagy fába vágom a fejszémet, hiszen sűrű a mezőny, de nagyon jó évünk volt, okosan versenyeztünk, és mindig megszereztünk annyi pontot, amennyit kellett. Pályafutásom egyik csúcspontja, hogy megszereztem ezt a bajnoki címet. Nem volt könnyű, de hittem a csapatban, a Toksport WRT-ben, és a Škoda nagyon jól működött. Elképesztően alakult az év, megmondom őszintén, a rajt előtt arra gondoltam, sokkal nehezebb lesz ERC-versenyeket nyerni, mint világbajnoki futamokat. Így is lett. Ezeknek a fiúknak a versenytempója nagyon erős, tényleg a határaidat kell feszegetned ahhoz, hogy itt nyerj.”

A vasárnap véget ért III. Rally Hungaryn – amely a Mercarius országos bajnokság zárófordulója, a Nyíregyháza-rali is volt egyben – Grjazinék csaknem 40 másodperccel voltak gyorsabbak, mint a második helyen záró Mads Östberg, Torstein Eriksen norvég páros, amely viszont így megnyerte az idei utolsó magyar bajnoki versenyt.

A verseny előtt még az Eb-összetett dobogós helyezéseire is esélyes Herczig Norbert, Ferencz Ramón páros a szombati jó teljesítménye után a második pozícióból folytatta vasárnap reggel a viadalt, de a nap első, a futam nyolcadik gyorsasági szakaszának vége előtt lecsúsztak az útról és összetörték a Skodát. A versenyzőt és navigátorát kórházba szállították, de onnan a nap folyamán ki is engedték.

Herczig Norbert: „Az útra lecsapódott a pára és a fehér aszfalt úgy csúszott, mint a jég – többen is kicsúsztak ott – mondta Herczig. – A féktávon megcsúszott a kocsi, olyan volt, mintha kihúzták volna alóla a talajt. Előzetesen nem utalt semmi arra, hogy baj lenne, Ramón fel sem tudott készülni a balesetre. Megütöttük magunkat, neki eltört/elrepedt hat bordája, nekem is vannak zúzódásaim, és fáj az oldalam, de én még várok a vizsgálat eredményére. A sors fintora, hogy a fiam ugyanabban a kanyarban esett ki, pedig a mentőből még felhívtam, hogy nagyon figyeljen arra a szűk kanyarra. Egy vigasztal, hogy jó volt a tempónk. Bízom benne, hogy Ramón mihamarabb felépül, köszönjük a szurkolást a magyar közönségnek.”

Az idén a magyar bajnokságban vitézkedő Mads Östberg szerezte meg a győzelmet a versenyen – a Citroën-pilóta sem úszta meg defektek nélkül, ám nem csüggedt, elképesztő tempót diktált, és folyamatosan dolgozta le a hátrányát.

Amikor nem volt gondunk, egész gyorsan mentünk, soha, egyetlen pillanatra sem adtuk fel a küzdelmet. Jó és nehéz verseny volt, próbáltuk élvezni” 

– nyilatkozta Östberg a célban.

A futamgyőzelem ellenére a magyar bajnoki értékelésben maradt a harmadik a „Viking”, a bajnoki címet ugyanis Hadik András szerezte meg – immár negyedik alkalommal. Hadik sokáig a harmadik helyen állt az ERC-értékelésben, az utolsó gyorsasági szakaszon azonban bejött elé a lengyel Marko Marczyk, ám nem bánta, mivel számára a magyar bajnoki cím megszerzése volt a legfontosabb. Főleg, hogy utólag mégis visszaszállt rá a ERC-dobogós hely.

Hadik András: „Ma az volt a terv, hogy ésszel megyünk, aminek következményeként annyira óvatos voltam, hogy már magunkra is veszélyesek voltunk néha. A bajnoki cím sorsa nagyjából eldőlt, amikor tegnap Csomós Mixi defektet kapott, nekünk attól kezdve már csak annyi volt a dolgunk, hogy beérjünk a célba. Jó versenyen vagyunk túl, szerintem a Rally Hungary Magyarország legnehezebb versenye, ezt bizonyítja, hogy mennyien estek-keltek, megmondom őszintén, mi is elfáradtunk a végére. De persze nagyon boldogok is vagyunk.”

Mads Östberg végig Grjazint üldözte a diadalért, vasárnap három szakaszt is nyert, de ez csak arra volt elegendő, hogy a Nyíregyháza-rali győztesévé váljon, az Eb-értékelésben nem tudott győzni.

Mikkelsen a brit Elliott Edmondson navigátorral az oldalán végül hatodikként fejezte be a Rally Hungaryt, az országos bajnoki futam értékelésében pedig Östberg és Hadik mögött a Klausz Kristóf, Csányi Botond duó zárt a harmadik helyen.

III. Rally Hungary

(14 gyorsasági szakasz, 182,01 km, élcsoport):
    
1. Mads Östberg, Torstein Eriksen (norvég, Citroën C3) 1:38.43.4 óra
2. Miko Marczyk, Szymon Gospodarczyk (lengyel, Skoda Fabia Rally2 EVO) 21.8 mp h.
3. Hadik András, Kertész Krisztián (Ford Fiesta MkII) 26.1 mp
…6. Andreas Mikkelsen, Elliott Edmondson (norvég, brit, Skoda Fabia Rally2 EVO) 1:30.4 p h.

Nyíregyháza-rali

(14 gyorsasági szakasz, 182,01 km, dobogósok):
    
1. Östberg, Eriksen 1:38:43.4 óra
2. Hadik, Kertész 26.1 másodperc hátrány
3. Klausz Kristóf, Csányi Botond (Skoda Fabia Rally2 EVO) 1:46.8 perc h.

Forrás: MTI/rallyhungary.com