Brutálisan véres lett a Netflix Texasi láncfűrészese

Az új verzió egészen biztosan nem lesz akkora kultfilm, mint az 1974-es eredeti. Viszont aki szeret trancsírozós horrorfilmeket nézni, bátran tegyen vele egy próbát, garantáltan nem fog unatkozni – de filmnézés közben eszegetni sem!

Három olyan kultikus alkotás van, ami egész egyszerűen megkerülhetetlen a slasher zsáner történetében, és a mai napig minden kaszabolós horror ősanyjának számít: az 1974-es A texasi láncfűrészes mészárlás Tobe Hoopertől, a szintén 1974-es Fekete karácsony Bob Clarktól és az 1978-as Halloween – A rémület éjszakája John Carpentertől. Így aztán nincs is mit csodálkozni azon, hogy még közel 50 év múltán is ezekhez a filmekhez nyúlnak vissza a rendezők egy-egy jól vagy kevésbé jól sikerült folytatás, előzmény vagy reboot erejéig.

Forrás: Wolf Films


A korelnökség persze egyértelműen Tobe Hooper berregő láncfűrésszel lődörgő, irdatlan termetű és bestiális lelkű „redneck”-jét, Bőrpofát illeti meg. Nélküle ugyanis aligha létezne a többi, ma már jól ismert, maszk mögé bújó, ikonikus filmes sorozatgyilkos: Michael Myers, Freddy Krueger és Jason Vorhees, akikhez a '90-es évek csúcsra járatott tinihorror-őrülete idején csatlakozott – afféle vérgőzös D'Artagnanként – a Sikoly szellemálarcos döfködője. És mivel az utóbbi néhány évben egész jól sült el a Halloween-franchise feltámasztása (a 40. évfordulóra időzített folytatás kritikája itt, a tavalyi Gyilkos Halloweené itt olvasható),

tényleg csak idő kérdése volt, hogy mikor húznak le egy újabb bőrt Bőrpofáról!

Amíg azonban az újabb és újabb Halloween-, Péntek 13.-, Rémálom az Elm utcában- és Sikoly-részek főleg a humorral felvizezett vérpatakot részesítették előnyben, addig A texasi láncfűrészes mészárlás folytatásai rendszerint inkább csapnivalóak voltak, semmint a kultikus ősforrás méltó utódai. Tobe Hooper klasszikusát ugyanis kezdettől fogva körüllengte egyfajta zsigerien nyomasztó légkör, ami miatt rendre beletört mindenkinek a bicskája ebbe a franchise-ba, amint egy kicsit is a blőd horrorvígjátékok irányába akarták terelni a jó öreg Bőrpofát. Nem véletlenül: Hooper a film láncfűrészes félkegyelműjét egy valódi sorozatgyilkosról, Ed Geinről mintázta, aki ma már ugyanúgy a Sátán és az Antikrisztus megfelelője az amerikai folklórban, mint hasonlóan bomlott elméjű „kollégái”, Ted Bundy és Charles Manson.

Forrás: Netflix


Ed Geint még ma is úgy szokás emlegetni mint „a plainfieldi mészáros”, avagy „a plainfieldi ghoul”, miután azért fosztogatott sírokat és ölt meg kegyetlenül nőket az '50-es években, mert a lenyúzott női arcbőrből egyebek között maszkokat és ruhákat varrt magának undorító tanyáján, mondván, ha női bőrt ölt magára, közelebb kerülhet halott édesanyjához... (Ed Gein gyomorforgató rémtetteiről a megtörtént eseményeken alapuló sorozatgyilkosos filmeket lajstromozó cikkünkben bővebben is írtunk – vigyázat, tényleg csak erős idegzetűeknek ajánljuk az elolvasását!)


Ed Gein torz lelke és beteges anyakomplexusa (ami természetesen a Psycho ihletője is volt, nem csak A texasi láncfűrészesé) az új Bőrpofa-filmben is nagy hangsúlyt kap. Nem akarok nagyon spoilerezésbe belemenni – bár egy bevett zsáner jól ismert alakját újrahasznosító film esetében nem igazán beszélhetünk nagy meglepetésekről –, legyen elég annyi, hogy az új A texasi láncfűrészes mészárlás eleje a családi szállal egész korrekt magyarázattal helyezi kontextusba azt, miért berregteti meg a láncfűrészt az isten háta mögötti amerikai kisvárosban éldegélő, drabális bumburnyák.

Az már más kérdés, hogy mind az anyjához ragaszkodó sorozatgyilkost, mind pedig a sötét múltú árvaházat láttuk már korábban ezer és egy másik horrorfilmben, úgyhogy ez valójában csak a jól bevált klisék újramikrózása...

Szinte nincs is olyan pillanata a filmnek, ami ne lenne ismerős a korábbi Texasi láncfűrészesekből vagy valamelyik másik kaszabolós horrorból.

Azt már megszokhattuk, hogy a horrorfilmekben mindig egy csapatnyi lelkes fiatal érkezik meg valami elhagyatott helyre, ahol szörnyűbbnél szörnyűbb dolgok történnek velük, és sorban meghal mindenki, kivéve persze a sötét múltja elől menekülő, gyötrődő különcöt, az ún. final girlt.  És én bizony vérig lennék sértve, ha egy, a címében a texasi láncfűrészest emlegető alkotás nem ilyen dramaturgia mentén épülne fel!

De ott van a mostani sztori központi karaktere, az idős Sally Hardesty (Olwen Fouéré), aki az 1974-es alapfilm egyetlen túlélőjeként 50 éve arra vár, hogy elintézhesse az életét megkeserítő maszkos gyilkost, és most végre ütött a leszámolás órája... És hát lássuk be,

ez egy nagyon olcsó és megúszós írói munka azok után, hogy Jamie Lee Curtis már évek óta nagymamakorú Sarah Connorként kerget a mozikban egy legyőzhetetlen gyilkológépet, aki álarccal takarja el bűn ronda fizimiskáját!
Forrás: Netflix


Hogy Chris Thomas Devlin író és
David Blue Garcia rendező Netflix-filmje szemenszedett ötletnyúlás és a jól ismert horrorklisék cinikus visszaböfögése a streaming óriás mesterséges hype-ja közepette, vagy épp ellenkezőleg, egy tisztességes iparosmunka, ami jelesre mondja fel a leckét a slasher műfaj eposzi kellékeiből, nos, ezt ki-ki döntse el maga a vérmérséklete szerint, ha már látta a filmet.

Jómagam egyébként inkább az utóbbi álláspont felé hajlok, ami főleg annak köszönhető, hogy egy-két ügyesen előkészített jump scare jelenetnél azért picit betojtam: az a rész ugyanis, ahol Bőrpofa a pöfögő láncfűrésze helyett egy kalapáccsal gyilkol,

annyira undorító, hogy még nekem is el kellett fordítani a fejem a képernyőtől,

pedig én Alien-születést reggelizem és Emberi százlábút vacsorázom!

Ami miatt viszont biztosan nem lesz kultfilm az új A texasi láncfűrészes mészárlás, az az a szomorú tény, hogy nincs mélysége, nem tartalmaz másodlagos réteget, és jóformán semmilyen szinten nem reflektál a XXI. századra. Tobe Hooper 1974-es horrorklasszikusát a kritikusok még manapság is a Kínai negyed és a Csillagok háborúja utáni harmadik legfontosabb filmnek tartják a '70-es évek terméséből. Nemcsak azért, mert új trendet teremtett az ijesztgetésben, hanem mert képes volt a cselekméynybe belesűríteni a zsigeri borzongás mellett a miénkéhez hasonlóan az amerikai társadalomban is masszívan jelenlévő

vidék-város ellentétet, valamint a vietnámi háború lázadó hippijei és a II. világháború poklát megjárt, tradíciótisztelő idősebb nemzedék közt feszülő világlátást.

Ezzel szemben az új Texasi láncfűrészes bármikor játszódhatna. Mai modern, kütyü- és netfüggő korunknak egyetlen jelenetben mutat csak fityiszt: amikor a vidéki porfészekbe érkező nagyvárosi fiatalok ahelyett, hogy menekülnének Bőrpofa elől, live streamben kamerázzák a vérfürdőjét – amire az internet fotelharcos népének csak annyi a válasza, hogy ki ez a csóri bohóc ebben a kamuvideóban... Egyetlen ilyen fricska viszont ma már édeskevés egy olyan korban, amikor mindez az efféle lefitymáló kommentáradat a mindennapok szerves része, és magát A texasi láncfűrészes mészárlást sem a sötét moziteremben nézi az ember, hanem a Netflix mobilappján, evés, mosogatás, vagy épp buszozás közben.

Ítélet: 6/10

Kiknek ajánljuk? A Netflixen debütáló A texasi láncfűrészes mészárlás a nagy előd vérben tocsogó bokájáig sem ér fel, és egészen biztosan nem lesz belőle akkora kultfilm 50 év múlva, mint amilyen az 1974-es eredeti lett. Viszont aki szeret trancsírozós horrorfilmeket nézni, bátran tegyen az új verzióval is egy próbát, garantáltan nem fog unatkozni – de eszegetni sem!