Van, hogy igazán vad szórakozásra vágyunk: nem a szokásos, ezerszer látott hollywoodi sztorikat néznénk, hanem valami különlegeset, korábban sosem látottat. Ezek a netflixes filmek tökéletesek erre.
1. Virsliparti (2016)
James Franco és Seth Rogen őrületes vígjátékában olyan jeleneteket láthatunk animációban, amilyeneket legvadabb álmainkban sem hittünk volna, hogy látni fogunk. Az életre kelt szupermarketbéli termékek odüsszeiájáról szóló film ízlés szerint vagy egy merész, társadalomkritikus alkotás, vagy a létező legnagyobb prosztóság, amit életünkben láttunk. A sztori szerint egy, a megvásárlására váró virsli (Seth Rogen) nyomozni kezd, hogy kiderítse, pontosan mi is történik azután, hogy az emberek hazaviszik a boltban kapható kajákat. Miután rájön, hogy az ő szempontjukból semmi jó, barátaival együtt megpróbálja “felszabadítani” a boldog tudatlanságban élő termékeket.
Ami ezután történik, az finoman szólva is elég megosztó. Egy biztos: ezt a filmet mindenképp meg kell nézni legalább egyszer, hogy véleményt formálhassunk róla. Semmiképp sem lesz teljesen elvesztegetett idő az a másfél óra, mivel a Virslipartit tényleg sosem leszünk képesek kitörölni az agyunkból.
2. The Bad Batch (2016)
Az általában roppant szerény Keanu Reeves nemrég azt nyilatkozta, hogy az ő szereplésével készült The Bad Batch ott van a hat kedvenc akciófilmje között. Ana Lily Amirpour brit rendező szürreális posztapokaliptikus utazásra hívja a nézőt, Reeves mellett pedig Jason Momoa és Jim Carrey is gondoskodnak arról, hogy egy pillanatnyi szünetet se akarjunk tartani a véres, földöntúli őrületben.
A sztori szerint egy Texas környéki sivatagba száműzik a fiatal Arlent (Suki Waterhouse), ahová a társadalom által “kéretlennek” minősített bűnözők kerülnek, és ahol senkinek sincs semmilyen állampolgársága, ahol senkit sem véd semmilyen törvény. A nő ebben a kegyetlen káoszban próbál nemcsak túlélni, hanem érvényesülni is, amit egy sor bizarrabbnál bizarrabb gonosztevő gátol.

A sztárszínész maga is sokat bunyózik, illetve lövöldözik a vásznon, szerinte pedig ez a hat film a műfaj csúcsa.
Tovább3. Bilincsben (2017)
A Bilincsben ötlete remekül működött Stephen King regényében, Mike Flanagan és Carla Gugino tolmácsolásában pedig a képernyőn is tökéletesen könyvhűen, izgalmasan kelt életre. A sztori nagyjából végig egyetlen szobában játszódik: főszereplője Jessie, aki épp laza bilincses-kötözős szexre készül férjével, Geralddal (Bruce Greenwood), amikor a férfi szívrohamban meghal, Jessie pedig egyedül marad az ágyhoz bilincselve egy hullával a szobában.
És innen csak fokozódik az őrület: a Bilincsben okosan, megfontoltan bontja ki a szó szerint szorult alaphelyzetet, megbolondítva néhány krimis, horroros elemmel. Persze arra megy ki az egész, hogy a nőnek a végén valahogy ki kell szabadulnia (vagy mégsem?), de az addig elvezető út igazán kemény terepen viszi keresztül a nézőt. A film kulcsjelenete pedig egyszerre annyira fájdalmas és katartikus, hogy lehetetlen nem a csontjainkban érezni Jessie szenvedését.
4. Expedíció (2018)
Az Expedíció szintén egy könyvadaptáció, ám Alex Garland (Ex Machina, Polgárháború) filmje csupán ugródeszkának használja Jeff VanderMeer (amúgy hangsúlyosan ajánlott) regényét, hogy az utóbbi évek egyik legizgalmasabb, legelgondolkodtatóbb, legkevésbé szokványos földönkívülis sztoriját mesélje el.
Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh és Oscar Isaac is feledhetetlenül rejtélyes, sokrétű alakítást nyújtanak a főbb szerepekben, a film végkifejlete pedig szinte kérleli, hogy hosszas esszékben boncolgassuk valódi jelentését. Egy kicsit Sztalker, egy kicsit Űrodüsszeia, egy kicsit valami nagyon eredeti, megfoghatatlan géniusz.
5. A befejezésen gondolkozom (2020)
Charlie Kaufman annyira tipikusan művészfilmes arc, hogy a munkásságával A befejezésen gondolkozom netflixes premierjekor szembesülő nézők érthető módon csak pislogtak, hogy akkor most mi a fenét láttak. Ha azonban vevők vagyunk a rendező egyedi, kifejezetten borús látásmódjára, és szeretjük, ha egy film az agyunkat is komolyan megtornáztatja, ne hagyjuk ki ezt az alkotást, amelynek főszerepeiben Jesse Plemons és Jessie Buckley is karrierjük talán eddigi legjobb alakítását nyújtják.
Ne aggódjunk, ha a végén úgy érezzük, nem értettük a filmet. Senki sem értette, maximum úgy tett.
6. Ugratások filmje (2021)
Az Eric André Show és a Borat rajongói számára kötelező mozi a rejtett kamerákkal felvett Ugratások filmje, amelyben Kitao Sakurai rendező és Eric André komikus való életbeli prankek, átverések egész sorozatát fűzi fel egy teljesen hibbant road movie történetre.
Semmit sem akarok lelőni belőle, mert ezt tényleg látni kell. Viszont külön kiemelendő Tiffany Haddish komikus végletekig elhivatott, kaotikus őrjöngése az antagonista szerepében, aki gyakran még a rutinos átverő Andrénál is hatásosabban, intenzívebben csinál hülyét saját magából a kamerák és a film forgatásába belebotló hús-vér járókelők/szereplők előtt. Valamint szánjunk egy szót Lil Rey Howery alakítására is, aki majdnem lelépett a forgatás első napján, miután egy rejtett kamerás trükkel megszívatott borbély fegyverrel a kezében kergette őt ki az üzletéből. És igen, ez a jelenet is belekerült a filmbe.
7. Guillermo del Toro: Pinokkió (2022)
Az évtizedek során rengeteg Pinokkió-feldolgozás készült, ám csak egy olyan van, amelyben a híres fabábu magával Benito Mussolinivel is összekap: hogy még szürreálisabb legyen a dolog, ráadásul animációval bemutatva. Guillermo del Toro antifasiszta opuszt kreált a klasszikus meséből, amely lehengerlő vizuális stílusával és a rendezőre jellemző mágikus realizmussal értelmezi újra a sztorit. Talán minden idők legkevésbé szokványos Pinokkió-feldolgozásáról van szó, éppen ezért kihagyni is bűn.
Az animációs filmet ha bírjuk, nézzük eredeti hanggal, hiszen a klasszikus karaktereket olyan sztárok forgatják ki benne, mint Ewan McGregor, Cristoph Waltz, vagy Tilda Swinton. Szóval felejtsük csak el nyugodtan a szintén 2022-ben érkező, Tom Hanks főszereplésével készült Disney-feldolgozást, és élvezzük, ahogy Del Toro ismét újszerűvé, meglepővé teszi az egyik legöregebb, velünk élő mesét.
+1: The Viewing / Guillermo del Toro: Rémségek tára - 7. epizód (2022)
A mexikói rendező antológiasorozatának minden egyes része teljesen különálló, önmagában is értelmezhető sztorit mesél el más-más rendező egyedi, karakteres tolmácsolásában. Így hát nem tudok nem helyet szorítani a listán a széria legkiválóbb darabjának, a Panos Cosmatos (Beyond the Black Rainbow, Mandy: A bosszú kultusza) által rendezett résznek. A jelenleg dolgozó egyik legalulértékeltebb horrorrendező sztorijában négy idegen kap meghívást egy titokzatos milliárdos (Peter Weller, maga a Robotzsaru) birtokára, ahol a mániákus gyűjtő egy nemrég megszerzett, rejtélyes portékáját akarja megmutatni nekik.
Cosmatos egyórás filmje remek dialógusokkal, furcsán, ám logikusan építkezve húzza ki a szőnyeget a néző lába alól, és visz el minket egy sötét, de vonzó alternatív valóságba. A rendező jellegzetes, pszichedelikus stílusa pedig végig gondoskodik arról, hogy hatásos és valóban félelmetes legyen a végeredmény. Ja, és ebben is játszik Eric André, aki bebizonyítja, hogy komoly – vagy legalábbis a sajátjától teljesen eltérő humorral megírt – szerepekben is tud remekelni.