Miért nem halsz meg? – Kicsit Tarantino-koppintás, de annak nagyon jó

Tocsog a vérben az orosz Kirill Sokolov éjsötét krimikomédiája, de az elsőfilmes rendező van olyan ügyes és tehetséges, hogy a vérontás ne legyen egy öncélú koppintás. Pedig tudjuk, honnan kölcsönzött!

Matvej (Alexander Kuznetsov) rendes srácnak látszik, zöld szeme van, egy Batman logós kapucnis pulcsija, meg egy kézre álló ácskalapácsa, aminek valamiért kék a nyele, pedig nem szerelni indult. De miért van Matvejnél egy kalapács, ha nem szerelni indult, kérdezhetnéd, kedves olvasó, teljes joggal, és mi el is mondjuk, miért van nála. Mert meg akarja ölni a barátnője, Olja (Evgeniya Kregzhde) apját, mert az bántalmazta a lányt kiskorában. Matvej eltökélt, de hiányos a felkészültsége, mert nem tudja, hogy Olja apja, Andrej Gennadijvics (Vitaliy Khaev) történetesen egy kőkemény és korrupt rendőr, akinek sok ellensége van, ennél fogva mindig résen van. Most is résen van, és te, kedves néző, elgondolkodhatsz azon, kire vonatkozik a címben feltett kérdés, az, hogy Miért nem halsz meg?.

Amikor annak idején, vagy ezer éve kijött a Ponyvaregény - Pulp Fiction (1994), minden fiatal rendező valami tarantinósat akart letenni az asztalra menő dumákkal, jó zenékkel és erősen stilizált erőszakkal, rendszerint sikertelenül. Aztán amikor bemutatták a Blöfföt, minden kezdő rendező valami guyritchie-set akart letenni az asztalra viccesen menő bűnözőkkel, klassz dumákkal, gonosz humorral, illetve gyors, pontos erőszakkal, rendszerint sikertelenül. A dologban az a vicces, hogy annyi év után pont most – pontosabban 2018-ban, csak a film most került fel az HBO Go-ra – jött egy orosz srác, bizonyos Kirill Sokolov, aki mindkettőjüket koppintotta, ráadásul elég jól, és még egy kis helyi ízt is sikerült hozzáadnia, és ettől lesz annyira élvezhető a film, ami persze nem való mindenkinek.

Az oroszokról tudjuk, hogy szeretik meglepni a világot, nem mindig jó értelemben, de néha olyan filmekkel rukkolnak elő, amikre senki sem számított. Ilyen volt az eszelős Hardcore Henry (2015), ami a lövöldözős videójátékok esztétikáját használta fel egy kőkemény, de nagyon szórakoztató akciófilm(paródiához), és ilyen a Miért nem halsz meg? is, ami pont azért olyan jó, mert képes túlmutatni azon, hogy egy Tarantino-koppintás. Például a humorával, vagy azzal, ahogy az orosz embereket bemutatja. Ennyire fekete humorral például rég találkoztunk, ami sokáig nagyon vicces, bár van egy pont, ahonnan ez a sötétség már kissé nyomasztó, de nyilván az sem véletlen, hogy egy szadista gyilkost az orosz olimpiai válogatott melegítőjében látunk, vagy az, ahogy ott a rendőröket bemutatják. Merthogy, bár a film zöme Andrej lakásában játszódik, a legtöbb szereplőhöz kapunk némi háttérsztorit, ami szintén túlmutat azon az adok-kapokon, ami az alaphelyzetből adódik.

Remélem, hogy még sokat hallunk Kirill Sokolovról, mert egyrészt remek tanuló, aki még a Morricone akkordokat is beépítette a filmzenébe, másrészt rendkívül kreatív, és még profi is, hiszen fillérekből hozta ki ezt a nagyon mutatós filmet. Annyira fillérekből, hogy még rendes tapétára sem futotta a költségvetésből, ezért ami a falra került, az a fénymásolóban készült. Csakhogy az olcsóság nem érhető tetten, az ötletesség pedig látványos: van egy rövid oktatófilm arról, hogy lehet – vagy nem lehet – kinyitni egy bilincset, és abban több kreativitás van, mint öt nagy költségvetésű hollywoodi akciófilmben együtt, amik már csak azért is sokkal unalmasabbak, mert ott nem verik egymást tökön a szembenálló felek. Itt megteszik, gond nélkül. És lehet, hogy a becsületes képű Alexander Kuznetsov nem a legjobb vagy legrutinosabb színész, néha ki is lóg a lóláb nála, de a veterán Vitaliy Khaev olyan meggyőzően genya, hogy elviszi az egész műsort azzal a brutális KGB-s fejével és őrült tekintetével.

Értékelés: 8/10