Amikor Psota-díjat kapott Csákányi Eszter, egy világsztár is köszöntötte

Mutatunk pár fontos, izgalmas pillanatot, évet, évtizedet a színésznő pályájából. 

Az egyik legkiválóbb színésznő, a Kossuth-díjas Csákányi Eszter újabb elismeréssel gazdagodott: ő vehette át az idei Psota Irén-díjat a Rózsavölgyi Szalonban. További meglepetés is érte az Örkény Színház művészét: Pintér Béla színész-rendező laudációján túl, az orosz származású, Amerikában élő világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov köszöntette felvételről.

 

 

  • A legjobb társulatokkal dolgozott Csákányi Eszter: kaposvári Csiky Gergely Színház, budapesti Katona József Színház, Krétakör, Örkény Színház. (A pályát a Nemzeti Színház Stúdiójában kezdte.) Játszott szabadúszóként – többek között – a Pintér Béla és Társulatában, a Nemzetiben, az Orlai Produkciónál, a Madách Színházban, valamint a Szegedi Szabadtéri Színházban.

 

 

  • 19 évet töltött a kaposvári színház legvirágzóbb időszakában, és a két évtized alatt 90 szerepben láthatta a közönség.
  • Pályakezdőként gondolkodott azon, hogy felveszi édesanyja vezetéknevét, és Kabát Eszter néven mutatkozott be. Nem akarta, hogy édesapja, Csákányi László alapján ítéljék meg. De aztán rájött, felesleges a művésznév, hiszen így is mondhatják: tudod, Kabát Eszter, Csákányi László lánya.
Édesapja, a kiváló színész emlékét igyekszik életben tartani, gyakran mesél róla interjúkban, a közösségi médiában. A szemüvegét és óráját viseli Pánczél elvtársként a Titkaink című előadásban, valamint az óráját hordja a 42. hét címűben is.
  • A Katonának 1992-től egy évtizeden át volt a tagja, 2006-ban elmesélte a Kritika-folyóiratnak, hogyan szerződtette Zsámbéki Gábor:
elterjesztettem, hogy én megyek a Művész Színházba, ami bár valós felkérésen alapult, nem takart valós szándékot. A hír eljutott Zsámbéki Gáborhoz, aki, emlékszem, egyik vasárnap felhívott, hogy hallja, mire készülök, ne csináljak butaságot, természetesen a Katona vár. Nyilván én telefonáltam volna, ha ő nem keres.”

  • Schwab Elnöknők című darabjában Mariedl szerepét még akkor is játszotta a Kamrában, mikor már régen nem volt tagja a Katonának: a bemutató 1996-ban volt, az előadást pedig 2019-ben búcsúztatták.
  •  A színésznő saját bevallása szerint az a fajta színésznő, aki kiprovokálja, hogy szidják-vágják a rendezők. Emlékezetesen szörnyű volt az Elnöknők-produkció tévéfelvétele, ahol Ascher Tamás annyira megbántotta a nézők előtt, hogy sírva fakadt, de olyan állapotba került, amelyre szüksége volt a szerephez.
  • Az Yvonne, a burgundi hercegnő című darab majdnem néma szerepét (12 mondatos abszolút főszerep) kétszer is eljátszotta Ascher Tamás rendezésében: 1989-ben Kaposváron, majd a kilencvenes évek második felében Bécsben. A Színház című folyóiratnak 1997-ben így emlékezett az osztrák előadásról:„ Yvonne szerepét eredetileg Anne Bennent játszotta. Ő azonban később Franciaországban kezdett dolgozni, ezért került szóba az, hogy én vegyem át a szerepét. Első ránézésre egyszerű feladat, csak hallgatni kell. Na igen: első dolgom az volt, hogy megtanultam a darab szövegét németül. Erre szükség volt ahhoz, hogy biztonságban legyek a színpadon. A lényeg persze szövegen túli dolog: ha világos a színpadi szituáció, akkor nyelvtudástól függetlenül értik egymást az egymásra valóban figyelő emberek.
A helyzetet valamelyest könnyítette az, hogy Yvonne darabbeli és az én bécsi helyzetem egyvalamiben közös volt: idegenek voltunk az adott közegben.

Ez az idegenség persze viszonylagos: a színházak, a színpadok, az öltözők és bennük a színészek mindenütt egyformák. A készülés idején kimentünk Bécsbe, hogy megnézzem az előadást. De titokban akartuk tartani, hogy én fogom játszani a szerepet. Megálltunk a színháznál, kiszálltunk a kocsiból, és abban a pillanatban kis kerékpárjával megállt mellettünk Anne Bennent. Üdvözölte Aschert, majd felém fordult, és megkérdezte: „Te fogod játszani Yvonne-t?" Ennyi volt a nagy titok. Szünetben bementem az öltözőbe, és ugyanazt éreztem, mintha Kaposváron vagy Pesten ülnék egy színházi öltözőben.”

 

 

  • Azért jött el a Katonából 2002-ben, mert találkozott Schilling Árpáddal, aki – mihelyt társulatot alapított – meghívta őt is. Később Zsámbéki Gábor megnézte a Sirájt (sic), odament hozzá, gratulált, és azt mondta, most már érti, miért jött el a Katonából. 

Érdemes a Krétakör archívumát böngészni itt.

 

Forrás: Örkény István Színház/Horváth Judit

 

  • 2017-ben szerződött az Örkénybe. Mácsai Pállal, az alapító igazgatóval előtte játszott együtt a Terápia című HBO-sorozatban. 2025. március 1-jétől a színházat Gáspár Máté vezeti, akivel a Krétakörből ismerik egymást, ő volt annak a színháznak is az ügyvezetője. Jelenleg nyolc előadásban játszik Csákányi Eszter a Madách téren (A hattyú, Kertész utcai Shaxpeare-mosó, Isten, A várományos, Suttogások és sikolyok, Bűn és bűnhődés, Karácsonyozzatok velünk, vagy ússzatok haza, A nyúl füle), és most próbálják Bodó Viktorral a Boldogtalanokat, amelyben Özv. Húber Evermódnéként láthatjuk majd. 
  • Psota Irént példaképének, egy igazi bohócnak, szélsőséges, csodálatosan modern színésznőnek tartotta, aki remekül öltözött, őrületes sapkái voltak. Erről nemcsak most, a csütörtöki díjátadón beszélt, hanem egy korábbi interjúban is. Psota halála után a testvérétől kért és kapott egy pár ruhadarabot emlékbe.

 

Forrás: Csákányi Eszter

 

  • Idolként beszélt mindig is Mihail Barisnyikovról, az orosz származású amerikai táncművészről, aki látta őt a Pintér Béla és Társulata Titkaink című előadásában. Hogy ott ült a nézőtéren, azt Magyar Évától, az Angliában élő színész-táncművésztől tudta meg. Mivel Barisnyikov is emigrált a hajdani Szovjetunióból, jól ismerte a rendszert, a kort, amiben a darab játszódik. Annyira tetszett a táncművésznek a produkció, hogy meg is hívta a saját színházába. Pintérék háromhetes turnén vettek részt Brooklyntól Chicagóig. Barisnyikov színházában, kortárs művészeti központjában, a BAC-ban fejezték be ezt a vendégjáték-sorozatot.

 

 

  • Több monodrámát játszott Csákányi Eszter, a 2022-es bemutató volt az Amikor találkoztam Barisnyikovval című, amelyet tavaly májusban játszott utoljára. A produkciót Bodor Johanna Nem baj, majd megértem című önéletrajzi regénye inspirálta, amelyhez hozzáadta saját élményeit a színésznő. Társa a produkcióban Rozs Tamás csellista volt.

 

A fotót Szkárossy Zsuzsa készítette 2012-ben New Yorkban, az Ascher Tamás rendezte Ványa bácsi bemutatója után. A két csodálatos színésznő a Freeszfe Egyesületnek küldte a dedikált képet.
Forrás: Freeszfe FB/Szkárossy Zsuzsa

 

  • Cate Blanchett-tel ugyancsak személyesen találkozott Csákányi Eszter. Ez szintén Ascher Tamáshoz kötődik, aki megrendezte a Ványa bácsit a Sydney Theatre Company-val, és az ausztrál színésznő játszotta benne Jelena Andrejevnát. A magyar művész akkor látta a produkciót, amikor New Yorkban vendégszerepeltek.

 

Terápia Forrás: HBO

 

  • Számtalan filmben szerepelt Csákányi Eszter. Dolgozott ­– többek között – Bacsó Péterrel, Gothár Péterrel, Gazdag Gyulával, Lukáts Andorral, Szabó Ildikóval, Fazekas Csabával, Zomborácz Virággal és Szabó Istvánnal. Láthattuk Kamondi Zoltán utolsó filmjében, a Halj már meg címűben is.
  • Tévés szerepei szintén emlékezetesek, felkérték a Terápia, a Bogaras szülők, A király című sorozatokba, és látható a Marsra magyar!-ban.

 

-------------------------------------------

A Psota-díj

Almási Évát 2016-ban választották a Nemzet Színészének Psota Irén helyére. Akkor határozta el, hogy alapítványt hoz létre, amely minden évben kiosztja a pénzjutalommal járó díjat. A kuratórium azoknak a színésznőknek adja az elismerést, akiknek színpadi sokszínűsége, tehetsége kiemelkedő képességei Psota örökségéhez méltónak bizonyulnak. Először Hegyi Barbara kapta meg, majd Hernádi Judit, Für Anikó, Takács Katalin, Molnár Piroska, Szirtes Ági, tavaly pedig Kiss Mari. Az idén Csákányi Esztert választotta a kuratórium.

Forrás: Szkárossy Zsuzsa