Cirkusz és operett fergeteges találkozása a Margitszigeten

Kálmán Imre világszerte népszerű Cirkuszhercegnője először zengi be a szigeti nagyszínpadot.

A Margitszigeti Szabadtéri Színpad nagy dobásra készül 80. születésnapján: Kálmán Imre nagyoperettjének, a Cirkuszhercegnőnek bemutatójára. Az egzotikus mesében az artisták, idomárok és bohócok világa mögött felsejlik az arisztokrácia pompás, csillogó és rejtett hazugságokkal átitatott élete. Az operett parádés világában azonban az elveszett szerelmesek mégis egymásra találhatnak a kalandok, intrikák és félreértések útvesztőjében, és győz a mindent elsöprő szenvedély.
A grandiózus, három felvonásos előadást július 20-án és 21-én láthatja a közönség a Szigeten, a Budapesti Nyári Fesztivál keretében. A szívhez szóló szerelmi történetet, valamint a két grandiózus műfajnak – operettnek és cirkusznak – látványos találkozását a Miskolci Nemzeti Színház társulata kelti életre, együttműködve a Szabad Tér Színházzal és a Fővárosi Nagycirkusszal. Az előadás rendezője Szabó Máté, a miskolci színház Nádasdy Kálmán-díjas művészeti vezetője, aki otthonosan mozog a nagy ívű zenés műfajokban, pályája bővelkedik mind opera-, mind operett-rendezésekben, tavaly például a Marica grófnőt mutatta be Miskolcon.
Az anekdota szerint a Cirkuszhercegnő egy viccelődés okán született meg: Kálmán Imre két librettistájával, Julius Brammerrel és Alfred Grünwalddal sétálgatott a Práterben, amikor azt találta mondani, „Uraim, kéne már írnunk egy jó operettet”. A Bajadér és a Marica grófnő átütő sikere után a szerzőpáros kissé hidegen fogadta a felszólítást, s kérdésükre, hogy miről szóljon az operett azt a választ kapták, hogy „Miről, miről? Hát, természetesen a cirkuszról!”
A Cirkuszhercegnő Kálmán Imre egyik legsikerültebb és legnagyobb nemzetközi karriert befutó műve. 1926-ban mutatta be a Theater an der Wien, ahol több mint 300 előadást élt meg, aztán végigsöpört Budapesten, Párizson, Londonon, Szentpéterváron, végül a New York-i Broadway-en kötött ki. Az első budapesti bemutató főszereplői között megtaláljuk Lábass Juci, Halmay Tibor és Rátkai Márton nevét is.
Kálmán Imre műve a látszat ellenére nemcsak egyszerű szerelmi történet. Bár egy férfi és egy nő heves, szenvedélyes szerelme áll a középpontjában, a kor komoly társadalmi kérdéseit feszegeti. Főszereplője, Mister X – akárcsak a Csárdáskirálynő Szilviája – művészként a begyöpösödött, mozdíthatatlan és minden ízében igazságtalan feudalista társadalom egyenlőtlenségei ellen küzd. Így a történet egyszerre szól a mindent elsöprő szerelem legyőzhetetlenségéről és a társadalmi korlátok legyőzhetőségéről, mindez pedig a cirkusz világában, amely a veszély és az átváltozás terepe.
A Cirkuszhercegnő nem a cirkuszi porondon, hanem a kulisszák mögött játszódik. E két világ összeegyeztetése Szabó Máté rendezésében az emberi lélek metaforája is. Az álarc, a publikum előtti magány a színháztörténetben már sokszor megfogalmazott paradoxonja áll szemben itt a takarás szürreálisnak tűnő, mégis valóságos világával. „Olyan világban gondolkodunk, ahol kellő rugalmassággal jelenhet meg a cirkusz mindenhol” – nyilatkozta Szabó Máté rendezéséről, amely így látványos, a cirkusz műfaji elemeiben bővelkedő előadást ígér a Margitszigeti Szabadtéri Színpad nézőinek júliusban.

 

További információk: www.szabadter.hu