A kisfiú, a nagy puska és az idegenek

Egy poros kisvárosban is játszódhat egy izgalmas sci-fi, csak a megfelelő kellékek kellenek hozzá, mint mondjuk egy nagyon különös formájú puska, amit néhány felelőtlen földönkívüli hagyott el...

Ha az ember meglátja a sci-fi műfaji megjelölést, rögtön űrcirkálókra, távoli, egzotikus galaxisokra és elképesztő idegen lényekre asszociál, de persze lehet ezt másképp is csinálni. Lehet sci-fit egy lerobbant amerikai kisvárosban is készíteni, jellegzetes amerikai kisvárosi figurákkal, szétesett családokkal, kisstílű bűnözőkkel, jobb jövőt kereső kisgyerekekkel. Kicsit úgy, mint a Stranger Thingsben, és nem véletlenül került szóba a sorozat, hiszen annak producerei, Shawn Levy és Dan Cohen bábáskodtak A kötelék megszületése körül, ami sok ponton tetten is érhető.

Valamikor a közeljövőben járunk egy lepusztult városban, itt él a srác és nevelőapja, és itt talál a fiú egy szétesőben lévő épületben egy különleges fegyvert, amit szinte használni sem tud – de nagyon jól jön, amikor a börtönből szabadult (mostoha)bátyjával végezni akarnak volt bűntársai. És lehet arról vitatkozni, adjunk-e játékfegyvert a gyerekek kezébe vagy sem, de melyik kissrác ne akarna egy szuperspéci űrpuskát? Ám amint fény derül a fegyver létére, mindenki azt akarja, a gengsztereken kívül a szövetségi ügynökök és persze a nyilván kissé feledékeny idegenek is. Akik pont úgy néznek ki, mintha egy Daft Punk klipből léptek volna ki, motoros sisakkal, visszatükröződő plexivel, bőrkesztyűvel meg mindennel.

Bár a film rendezői, Jonathan Baker és Josh Baker – a csodálatos Baker fiúk! -, akik saját, Bag Man című, 2015-ös rövidfilmjüket dolgozták fel, és akiknek Daniel Casey írt forgatókönyvet, A kötelék nem úgy néz ki, mint egy elsőfilmes produkció. Látványos közönségfilmről van szó, erős, de nem zavaró hangsúllyal a családi értékeken, rengeteg izgalommal és nagyon jó akcióval. Amihez nem mellesleg bevallottan James Cameron munkásságából merítettek, aki előtt számos jelenetben tisztelegnek, és akitől több elemet is kölcsönöztek, a leszámolást a rendőrőrsön például a Terminátorból vették. Bár a főszereplő Myles Truitt teljesen ismeretlen, a nagytesót játszó Jack Reynor már befutott tehetség, a gonosz bandavezért alakító James Franco és Zoë Kravitz aligha szorul bemutatásra, akárcsak Dennis Quaid az apa szerepében. És bár az idegenek valójában nem a Daft Punk tagjai, a zenének nagyon is fontos szerep jut, hiszen azt a legendás Mogwai komponálta a film számára.