Ilyen címmel kőkemény akciófilm?

Merthogy a magyar cím, ami jó eséllyel az eredeti koreai verzió szó szerinti fordítása, csak annyi, Bácsi, de nem véletlen, hogy a nemzetközi forgalmazásban a film a The Man from Nowhere néven fut.

Dél-Koreában nem viccelnek az akciófilmekkel! Ez nem Hongkong, itt nem járt Jackie Chan, ha csinálnak egyet, az kőkemény, véres és belemenős, ráadásul sokszor erősen szentimentális. Mindez igaz Jeong-beom Lee (Nem sírunk a halottakért) munkájára is, amelynek hőse egy rejtélyes múltú, szófukar zálogház-tulajdonos, akinek nincsenek barátai, és aki meglepően jól bánik minden fegyverrel – és meglepően divatos frizurája van, de ez arrafelé sokat segít egy film eladásában. Hősünknek csak egy barátja van, a házban lakó drogos prosti kislánya, akivel ugyan a férfi néha úgy bánik, mint egy kutyával, de eddigre már tudjuk, ezt csak azért teszi, mert igyekszik tartani az érzelmi távolságot. Ám prosti anyuka van olyan ostoba – igaz, hány eszes drogos prostit látunk a filmekben? -, hogy már a fantasztikus nyitójelenetben ellop egy nagy adag heroint rossz arcú maffiózóktól, akik azzal viszonozzák a szívességet, hogy elrabolják a kislányt.

És mint mondtuk, a koreaiak nem viccelnek, a gyerekrablás nem arról szól, hogy a kislányt berakják egy szobába, ahol nem nézheti a Spongyabobot, nem, ezek szervkereskedők, és hősünk tudja, hogy csak ő segíthet. És a zálogházas srác, hogy mi is tudjuk, mennyire komolyan veszi a dolgot, levágatja divatosan emós haját, felgyűri testhez álló ingje ujját, és nekiáll kibogozni a szálakat, és leszámol mindenkivel, aki érintett az ügyben. Amikor pedig azt hiszi, hogy a kislánnyal végeztek a gengszterek, elszabadul a pokol. És amit itt látunk, az amerikai filmekben csak nagyon ritkán fordul elő, elképesztően intenzív, elnyújtott és brutális akciójelenetek épülnek fel a szemünk előtt, a szelíd, szótlan főhősből pedig irgalmatlan gyilkológép lesz. És erre jön egy másik tipikus távol-keleti filmes alapvetés, a szentimentalizmus, a nekünk kissé meglepő – legalábbis a brutalitás után kissé váratlan – érzelgősség.

A Bácsi (2010) – és annyira furcsa leírni ezt a címet – mindkettőt tökéletesen hozza, parádés akciófilm és sötét dráma, ami az európai nézőnek, legalábbis azoknak, akik nem szoktak legalább havi szinten távol-keleti filmet nézni, kissé szokatlan kombináció. Bin Won pedig, aki a fiatalabb testvér volt a Harcosok szövetségében (2004), meghatóan jól hozza a K-Pop sztárba oltott bérgyilkosba csepegtetett pótpapát, már csak miatta is érdemes megnézni a filmet. Aminek már el is készült a bollywoodi remake-je Rocky Handsome címmel és nyilván saját táncbetétekkel két leszámolás között, de már megvették a hollywoodi megfilmesítés jogait is.