Kevin McAllister lenne Fűrész fiatalkori önmaga?

  • Budaker Judit

A huszonhat éve készült Reszkessetek, betörők-széria mára hivatkozási pont lett. Ezernyi filmes utalást köszönhetünk neki, és persze több tanulmány is értekezett a filmről. Hogy csak a legmeredekebbet említsük: Kevin McAllister=Fűrész.

Az ultimate karácsonyi film Magyarországon még mindig a Reszkessetek, betörők!, és ez nem is fog változni egyhamar, hiszen a magyar (és a lengyel, ahogy a cikkből kiderül) emberek ízlése nemigen (vagy csak lassan) változik, elég, ha megnézzük a Bud Spencer és Terence Hill-filmek töretlen népszerűségét.

A film azonban nem csak Magyarországon van benne a top 3 karácsonyi filmben, az egész világ megőrül érte. Amerikában 1990 novemberében mutatták be, és egészen 1991 februárjáig vezette az amerikai jegyeladásokat, ami rekordnak számított. 2010-ben Lengyelországban is „lázadás” tört ki, miután az a lengyel tévéadó, aki rendelkezett a film jogaival, el akart tekinteni a film sugárzásától. A lázadók végül sikerre vitték a dolgot, és a csatorna mégis bemutatta a filmet, ami az ünnepi szezon legnézettebb adása lett. De ugyanezt tapasztalhattuk Magyarországon is, amikor az RTL Klub egyik évben vette a bátorságot, és nem vetítette le a filmet – még most is ezt nyögi a csatorna, de jó érzékkel erényt is kovácsolt belőle, és a marketingesek minden évben újabb és újabb ötletekkel állnak elő a Reszkessetek-széria kimaxolására.

Epizódok, amik nem jöttek volna létre a Reszkessetek, betörők! nélkül

Számos filmkészítőt is megihletett már a Reszkessetek, betörők!, akik valamilyen módon belecsempészték alkotásaikba a McCallister-családot. Hihetetlenül sok sorozatnál találunk egy-egy epizódot, ami magán viseli a Home Alone-tematikát, vagy épp meg is egyezik vele az epizód címe, pl; Egyről a kettőre: Home Alone (1992) ; Parker Lewis sohasem veszít: Home Alone with Annie (1992); Szeretünk, Raymond: Ray Home Alone (1999) stb. Olyan filmet is találunk, amiben pl. a Reszkessetek, betörők plakátja szerepel (Parker Lewis sohasem veszít több epizódjában is), vagy a főszereplő egyik leghíresebb jelenetét sütik el újra, amiben Kevin az arcszesztől eltorzult arccal ordítani kezd.

És persze a Family Guy is feldolgozta már a maga módján a szériát:

Pszichológia a film mögött

Vannak azonban ennél meredekebb dolgok is, már ami az utalásokat illeti. Egy tanulmány pl. nem kevesebbet állít, mint hogy a Reszkessetek, betörők! alaphelyzete a Jancsi és Juliska alapsztoriját, illetve a mögötte megbúvó fejlődéslélektani állomást idézi. Eszerint a gyerekek fejlődésük egy pontján függetlenedni szeretnének a szüleiktől, ki akarják próbálni a szabadságot, ám miután megízlelték a függetlenséget, mégis inkább visszavágynak az otthon melegébe, a biztonságba. Ahogy az a Jancsi és Juliska, valamint a Babszem Jankó esetében is igaz, úgy a Reszkessetek, betörők! alaphelyzete is ezt veti fel. Kevin végre függetlenedni akar a szüleitől, ám amikor tényleg megtörténik, amit szeretett volna, és miután legyőzte az őt veszélyeztető gonoszt, visszatér a biztonságos családi körbe (illetve ők térnek vissza hozzá).

Kevinből lett a Fűrész?

És van néhány ennél is merészebb feltételezés, nevezetesen, hogy az ifjú Kevin McCallister a Fűrész fiatalkori önmaga. A Reszkessetek, betörők! első két része tele van dühkezelési problémákkal, erőszakos fantáziákkal és valami fura rajongással a videófelvételek iránt. A tanulmány példának hozza Kevin megmagyarázhatatlan reakcióját, amikor Buzz megeszi előle kedvenc pizzáját, és ő elementáris dühvel és velőt rázó sikollyal reagál, valamint már-már természetfeletti erővel löki odébb a megtermett Buzzt. Az írás azt is felhozza, hogy Kevin ugyanazzal a tökéletesen elgondolt és kivitelezett gonosz tervvel kínozza betörőit kicsiben, amivel a Fűrész saját áldozatait nagyban. Kevin megoldásai a betörők megleckéztetésére akár lehetnének a Fűrész gyerekkori csínytevései (pince használata, lépcsők)

És hogy mi lehetett az előzménye a Reszkessetek, betörőknek? Egy másik cikk szerint egy hasonlóan brutális film, a Szalmakutyák Dustin Hofman főszereplésével. John Muto, a film produkciós dizájnere egyszer azt nyilatkozta;

Mindenkinek azt mondtam, hogy a Szalmakutyák gyerekverzióját készítjük.

Azt is megjegyezte Muto, hogy a Reszkessetek, betörők! nagyon közel áll a Sam Peckinpah által rendezett 1971-es thrillerhez, melyben Dustin Hoffman iszonyú brutális módon próbál végezni az otthonába betörő idegenekkel. Ahhoz képest, hogy a Reszkessetek, betörők! egy családi vígjáték, hihetetlenül sok agresszió is szorult belé, ennek ellenére minden évben újranézzük anélkül, hogy belegondolnánk, hogy a film nem épp a békés-boldog karácsonyt jelképezi.