Filmzene lassú repüléshez: megjelent a Mezumm első nagylemeze

Belső utazásokon át az emelkedett apátiáig és azon is túl vezet a Jazzékiel-, Trillion-, Grand Mexican Warlock- és Napokon-tagok spinoff produkciójaként alakult Mezumm most megjelent bemutatkozó lemeze, a Darkness at Noon.

A Hegyi Áron–Ratkóczi Huba–Szabó László alkotta trió sötét hangulatú, instumentális lemezét egy tanyán vette fel. A lemezbemutató koncert egy meglepő húzással nem a fővárosban, hanem a csongrádi Tisza presszóban lesz, május 16-án.

A tízszámos Darkness at Noon egy belassult, elszállós, utazós, filmzeneszerű album, amelyen letagadhatatlanul hallatszanak a tagok anyazenekarai felől érkező, kvintesszenciává összeolvadó hatások. A Mezumm tagjait fiatalkori barátságuk köti össze: különböző formában és formációkban már rengeteget zenéltek együtt, ami kétségkívül hozzájárult a meglehetősen sötét tónusa ellenére is fesztelen hangulatú, érzelemgazdag lemez elkészültéhez. A tiró alakulására Ratkóczi Huba gitáros emlékezett vissza: „Egy generációból, egy közegből valók vagyunk, Szabó Laccal mindketten Budakeszin nőttünk fel. Folyton kereszteztük egymás útját, de közös bandát sosem sikerült alapítanunk, túlzottan el voltunk foglalva a már meglévő zenekarainkkal. Áronnal pedig nyomtam fél évet a Jazzékielben, meg volt egy elég veretes Doors tribute bandánk, amit imádtunk. Lac egyszer egy Grand Mexican Warlock koncert elé hívott az egyszemélyes, loop-pedálos őrületemmel, és adódott, hogy ő és Áron is szálljon be pár dal erejéig, erre készülve pedig föl is vettünk egy demót. Az a felvétel mindhármunkat folyton arra emlékeztetett, mennyire kurva jól működünk együtt. Azt hiszem a különbözőségeink és egyezéseink a legszerencsésebb arányban vannak jelen. Tudtuk, hogy előbb-utóbb föl kell vegyünk így egy lemezt. Végül is csak 7-8 évet vártunk vele.”

A Mezumm zenei világáról Huba így nyilatkozott: „A zenénk alapvetően kompromisszummentes, stílus tekintetében pedig behatárolhatatlan. A mély belső utazásokon át a groteszk, burleszk hangulaton keresztül az »emelkedett« apátiáig és azon is túl vezetnek a sokszor leginkább valami furcsa filmhez kívánkozó tételek. A filmzeneszerű hangulat mindenkiben egyből fölmerült, aki hallotta már az anyagot. Ami a hangszerelést illeti: a basszustartományért mindig más felel, hol Áron pakolja a Fender Rhodes zongorán, hol gitáron én hozom egy effektpedál segítségével, másutt szintén én basszusgitárral. A dob is kísérletező: sok zörgő eszköz, különböző tárgyakkal tompított, preparált dobbőrök, extrém cinösszeállítások, és mindenféle verőtípusok kavalkádja vonul föl. Jól esik végre vízre tenni közös hajónkat ennyi idő után. Remélem mások örömére is szolgál majd.”

A Darkness at Noon felvételei 2018-ban Hegyi Áron kulcsi tanyáján készültek Kolozsi Péter segítségével, aki a zenekar elmondása szerint rengeteget tett a lemez naturális hangzásáért. „Először 2017 nyarán vonultunk le Áron kulcsi tanyájára számokat írni, majd egy évre rá visszatértünk, de akkor már leköltöztettük a Kitchen Room Stúdiót is, Kolozsi Péter hangmérnök barátunkkal együtt, így amint sikerült befejeznünk egy dalt, nyomban rögzíteni is tudtunk mindent. Ez egy nagyon kényelmes és fesztelen metódus, ráadásul fejni is megtanultunk közben. Péternek sikerült tökéletesen felvennie a tempónkat, szinte negyedik tagként volt jelen a felvételek során, és végtelenül hálásak vagyunk neki, hogy nem rontotta el mindenféle stúdiós flikk-flakkal, hanem »csak« kidomborította a lényeget, olyan hangmérnöki alázattal, amire csak kevesen képesek” – mesélt a felvételi folyamatról Szabó László.

A Mezumm bemutatkozó lemeze a Klinik gondozásában jelent meg, és már elérhető a fővárosi indie label YouTube-csatornáján, február második felétől pedig az ismert streamingszolgáltatók kínálatában is megtalálható lesz. A lemezborító Jakab Péter munkája. A Darkness at Noon lemezbemutató koncertjét május 16-án tartják a csongrádi Tisza presszóban, ezt követően legközelebb nyáron, a Fishing on Orfű fesztiválon lesznek láthatók és hallhatók.