17.00-17.40 Amikor minden más lett… - Az első világháború hátországának élete, és az utána megváltozott világ vizsgálata a valós és a virtuális kiállításban, felfedeztető és online módszerekkel, a szokatlan megközelítés és témaválasztás felhasználhatósága a felsősök és középiskolások tanításban.
Vendégek a kiállítás kurátor muzeológusai: Dr. Sári Zsolt általános főigazgató-helyettes, Tömöri Szilvia néprajzos muzeológus, Kloska Tamás történész muzeológus
Levezető múzeumpedagógus: Molnár József
Új foglalkozás középiskolásoknak! … „ Élet a Nagy Háború alatt és után című új kiállításunkhoz kapcsolódó foglalkozásunkon a társadalmi szolidaritás korabeli formáit felidézve vizsgáljuk a kortárs segítségnyújtás lehetőségeit a diákok tapasztalatai alapján.
17.50-18.25 Cirkusz az egész világ? – Avagy, mi fán terem a cirkuszpedagógia? Hogyan válik a pedagógiai feldolgozással kézzelfoghatóvá és valóságossá a cirkusz varázslatos világa? Kik azok a rendhagyó cirkuszi „mutatványosok”, akik különféle pedagógiai módszerekkel közelítenek a cirkuszi jelenségekhez, a különböző életkorú gyermekekhez és fiatalokhoz? Bevezetés a cirkuszpedagógiába: készségfejlesztés, tantárgypedagógia és cirkuszi múzeumpedagógia online és offline formában a Fővárosi Nagycirkuszban.”
Vendégek: Joó Emese „mutatványos”, Magyar Cirkuszművészeti Múzeum vezetője, főmuzeológusa, múzeumpedagógusa, Sinkó Andrea matematika-fizika tanár, a Csodák folyósólya és a Cirkusztanoda kitalálója és megvalósítója
Sinkó Andrea vallomása a munkájáról: „Ha a fizika tanár cirkuszba megy, azonnal keresi - kutatja - találja a műsorszámok mögött a fizika törvényeit. Szinte kínálják az egyes produkciók, hogy velük magyarázzuk el diákoknak az egyensúly, a súrlódás, a perdület stb. jelenségét... Persze ehhez nem árt, ha ott vagyunk a cirkuszban - ezt próbáljuk a Tudomány a porondon című cirkuszi óráinkon kollégáimmal bemutatni; - nem árt, ha a diákok eljönnek hozzánk, a laborba, hogy a cirkuszban készített kisfilmjeikhez kapcsolódó kísérletekkel együtt igazoljuk a fizika törvényszerűségeit;
- képeskönyvben nézhessék meg a cirkuszi fotókat s a kiragadott pillanatok mögötti fizikai jelenségekről olvashassanak.
A cirkuszi órákkal jól lehet motiválni a diákokat; visszaemlékeznek a látott produkciókra, és az iskolában is könnyen tudják hozzákötni az iskolai tananyaghoz a magyarázott jelenségeket.
A fizikán kívül a biológia, matematika, kémia, irodalom, testnevelés tantárgyak s némi pszichológia lép színre a cirkuszi óráinkon.”
Levezető múzeumpedagógus: Róznerné Lipcsey Zsuzsanna
18.30-19.10 Ikszes lábú kerekasztal - az ép és fogyatékkal élő kortárs fiatalok integrált táborának tapasztalatairól közvetlenül hallhatnak az érdeklődő középiskolások is, az iskolai közösségi szolgálatukat a Skanzenben teljesítő (volt) diákoktól.
Vendég: Onódi Ágnes gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus és ikszes diákok
Levezető múzeumpedagógus: Kustánné Hegyi Füstös Ilona
Válogatás az ikszesek reflexióiból:
„- A legnehezebb az volt, hogy túl sok volt a testi kontaktus.
- A legjobb élményem az volt, hogy mindenki mosolygott.
- A tábor óta talán kevésbé káromkodok, és szólok be.
- Tetszett, hogy mély emberi kapcsolatokat tudtunk kiépíteni egymással ilyen rövid idő alatt is.
- Sokkal jobban megbecsülöm az emberi kapcsolatokat, már tudom, hogy az élet nélkülük nem lenne ilyen csodálatos.
- A tábor óta biztos vagyok, hogy a jövőben ezzel szeretnék foglalkozni.”
19.15-20.00 – A fórum összegzése, beszélgetés határtalanul, de időhatárok között.
Regisztráció:
- Az október 9-én 15.30-ig regisztrálók legkésőbb 16.30-ig megkapják a regisztrációjukban szereplő e-mail címükre a csatlakozási linket.
- 3 idősávban folyamatosan, egymás után váltakoznak a témák kb. 5 perc szünettel így, aki mindegyiken részt szeretne venni, végig fent maradhat az online felületen, de aki csak 1-1 témára kíváncsi, úgy ő is be tud kapcsolódni az adott téma kezdete előtt.
- A technikai technikai lépéseket a regisztrálóknak e-mailban kapják meg