Előadó: Báron György
André Bazin a Csavargó figuráját egyenesen a civilizáció mitikus héroszaihoz – Ulysseshez vagy Rolandhoz – hasonlította. „Akárhányszor nézzük is meg Chaplin filmjeit – írta –, hatásuk sohasem csökken, sőt, épp ellenkezőleg, egyre nagyobb lesz... A meglepetés ereje már az első látásra elszáll, és annak a sokkal magasabb rendű gyönyörűségnek engedi át a helyét, amit a tökéletes alkotásnak kijáró várakozás, majd pedig a beteljesedés jelent.” Az 1936-os Modern idők az elkészülte óta bearanyozódott, klasszikussá lett, ám jottányit sem kopott.
Antiutópiája a gépek uralta világról s benne az esendő, tétova kisemberről ma legalább olyan időszerű, mint nyolcvanhat éve volt. Fontosabb epizódjait, mint az etetőgép, a fogaskerekek közé szorult munkás, vagy a halandzsaszöveggel elénekelt Titine-dal, máig idézik... Ha a burleszk „a filmművészet legédesebb gyermeke”, miként Hevesy Iván állította, akkor Chaplin életműve a filmtörténet természetes gyermekkora. Ám ha a filozófiáját nézzük, szó sincs gyermekkorról. Chaplin visszaemlékezése szerint a Modern idők ötlete annak a beszélgetésnek a nyomán született, amelyet Mahatma Gandhival folytatott a gépesítés jótéteményeiről és veszélyeiről. Filmművészet ennyire felnőtt még soha nem volt; a kis clown a glóbusz nagy gondolkodóinak sorába emelkedett, miközben maradt, ami volt: az univerzum bohóca.
A Műcsarnok Filmkör programon 10 vagy 15 alkalmas Műcsarnok Filmkör bérlettel, támogató jeggyel vagy 2022. április előtt kiállított érvényes Műcsarnok éves belépővel lehet részt venni.
15 alkalmas bérlet 15000 Ft
10 alkalmas bérlet 10000 Ft
Támogatói jegy 1000 Ft
Jegy 1800 Ft