Előadó: Margitházi Beja
Damien Chazelle filmcímének mindhárom jelentését érdemes felidézni: a Whiplash első körben Hank Levy amerikai szaxofonista, komponista és jazz-tanár ritmikai precizitásáról elhíresült, sok gyakorlást igénylő darabjára utal, amely a dobolni tanuló főhős számára jóval több, mint egy sima vizsgadarab. A szó eredeti ’ostorcsapás’ jelentése nemcsak a dobolás csuklómozgását, ütéstechnikáját és ritmusképletét, de a gyakorlással járó feszültség és (ön)fegyelem kínjait is beszédesen felidézi. Harmadik, orvosi értelmében az ’ostorcsapás-sérülés’ a leggyakrabban koccanásos balesetek kísérőjeként a nyak tehetetlen előre-hátra csapódása nyomán alakul ki, mely a filmbeli mester–tanítvány viszony megszállottsággal, szadizmussal és mazochizmussal vegyes kapcsolatának remek összefoglalása, de a nézőre gyakorolt hatás tekintetében is bravúros hasonlat. Az ifjú rendező-zseni, Chazelle második, több Oscar-díjjal elismert, karakteres formanyelven megszólaló nagyjátékfilmje vérben és verejtékben ázó, kegyetlen comig-of-age történet, ami egyszerre beszél brutális karrierharcról, pszichológiai hadviselésről, tehetség és kitartás konfliktusáról – a jazztől bátran elvonatkoztatható értelemben.
A programon Műcsarnok Baráti kör tagsági kártyával, vagy aznapi kiállítási belépőjeggyel lehet részt venni.