A művészetközvetítés funkciója itt nem a célirányos nézőfejlesztés, illetve nézőtoborzás. Ezek inkább járulékos következményei annak, hogy különböző, verbális és érzékszervi szinteken találkozunk – időt szánunk egy közös randira, ahol kiderülhet, kinek mi a kedvence, ki mit vár a másiktól, kinek milyen gombóc ül a torkában. A kortárs táncelőadások és performanszok szövete rendszerint hosszú és komplex kutatás sűrített változatai, amik ezáltal nem gyorséttermi fogások. Befogadásukat gyakorta – az előadókat is jellemző – érzéki, intim és kontemplatív állapotra tervezik, ami kvalitásokat a közoktatás ritkán fejleszti,
ezért ebbe egyszerű eszközökkel próbálunk belépőt kínálni. Mindennek a fesztivál keretein belül két és fél formája lesz: a Szószóró beszélgetések, az előadásokat megelőző Ráhangolás/Bemelegítés, valamint a tetszőlegesen bármikor alkalmazható javaslatok, a Hogy-hogy hogy?.
Művészetközvetítői designer és foglalkozásvezető: Szemessy Kinga (L1-rezidens 2020)
Művészetközvetítői tanácsadó: Borsos Luca
Hogy-hogy hogy?
• Szünet / Pause
Válassz egy pillanatot, amikor megállsz. Ez lehet az előadások nézése közben, a Bemelegítés alatt vagy akár csak a számítógép előkészítése közben. Azok a pillanatok, amikor elönt egy ismeretlen vagy meghatározhatatlan, de mégis intenzív érzés, kiváltképp jók lehetnek.
Vegyél néhány mély lélegzetet és összpontosíts a testérzeteidre. Szapora légzés, égő szemek, zsibbadt lábak, netán tompa fájdalom és gyomorkorgás? Alulról felfelé szkenneld végig magad, akár hangosan mondd is ki, amit tapasztalsz, majd minden egyéb kommentár nélkül folytasd az estéd. Olvasd bele a tested az önanalízisedbe és ne fordítva.
• Félálom állapot
Pihenj le húsz vagy több percre közvetlenül az esti előadás vagy Bemelegítés előtt. Egy hirtelen váltás javasolt, tehát az ébresztődet tényleg óra 59-re állítsd. A félálom okozta bágyadt állapot új felfedezéseket és reakciókat, sőt hiperérzékenységet hozhat. (Habár tartsd észben, hogy ilyenkor a sérülések is könnyebben előfordulhatnak.)
Ráhangolás/Bemelegítés
E mini-workshopokra emlékeztető foglalkozásokkal nem egy alkotás vagy a befogadó hiányosságaira szándékozunk rámutatni, hanem pusztán időt ad megérkezni, illetve feldolgozni, és esetleg megosztani saját (akár lelkesült, akár kiábrándult, akár ignoráns, akár értetlenkedő) élményeinket. Nem műkritikusi, hanem meditációs tevékenységek lesznek, amik mozgásos vagy művészeti előképzettséget nem igényelnek. Tematikájuk minden este változik, kapcsolódva az adott vetített előadások konceptuális és alkotásmódszertani felvetéseihez.
#1 Értő és ható szavak
#2 Üresen telt terek
#3 Töredékek és alakváltók
#4 Kőbe vésett életigenlés
Szemessy Kinga kortárs táncos és kutató, akit elsősorban a részvételi formák
foglalkoztatnak. A Budapest Kortárstánc Főiskolán végzett táncművészként, illetve ezzel párhuzamosan a Pécsi Tudományegyetem magyar szakán (színháztörténet szakirányon és filmelmélet-filmtörténet minor szakon) is diplomázott. Ezt követően a Choreomundus nemzetközi MA képzésen táncantropológiát tanult, amit a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolája követett – jelenleg itt végzős. Óraadóként tanít(ott) az SZFÉn, a
BKTF-en és a Táncművészeti Egyetemn is. Kinga 2020-ban az L1 Egyesület rezidens művésze. 2019-ben DanceWeb ösztöndíjas volt, 2016-ban Fülöp Viktor-ösztöndíjas, 2015-ben pedig C.E.C. ArtsLink ösztöndíjas, akik segédletével az Ohio Állami Egyetemen dolgozhatott. Az utóbbi években számos tanulmányúton és szakmai gyakorlaton vett részt, pl. a kolumbiai Cuerpos para la Reconcilación civil szervezetnél és az Otago Egyetemen Dunedinben, Új-Zélandon. Jelenleg Erasmus szakmai gyakorlatát tölti a Helsinki Művészeti Egyetem Előadóművészeti Kutatóintézeténél.