Kiállítás

BAK 80

Bak Imre képzőművész
acb Kortárs Művészeti Galéria
acb NA
acb attachment
2019. november 15. (péntek) - 2020. március 8.

Helyszín:

acb Kortárs Művészeti Galéria
1068 Budapest, VI. kerület, Király utca 76.
acb NA
1068 Budapest, VI. kerület, Király utca 76
acb attachment
1068 Budapest, VI. kerület, Király utca 76

Az idén nyolcvanéves Bak Imre jubileumát az acb egy hármas kiállítással ünnepli. Az acb Galéria terében a művész legújabb, 2019-ben készült művei mutatkoznak be, míg az acb NA-ban és az acb Attachmentben válogatást láthatunk az 1960-as és 1990-es évek közötti időszak több festői perióduson átívelő anyagából, olyan művekre fókuszálva, amelyeket soha, vagy évtizedek óta nem láthatott kiállítva a közönség. A több mint ötvenéves alkotói karrier egy-egy jellegzetes művének megidézésével alkalom nyílik arra, hogy a néző tanulmányozza Bak művészetének változatos, de mégis következetes alakulását, felfedezhesse azokat a festészeti problémafelvetéseket, amelyek végigvonulnak az életművön, és rácsodálkozzon arra az egyenletesen kimagasló kvalitásra, amely a múltbeli alkotásokat ugyanúgy jellemzi, mint az idén készülteket.
A galéria terében bemutatott 2019-es festménysorozat darabjai a három évvel ezelőtt indult, a téglalap alakú színmezőkből és kettős színsávokból álló kompozíciókon alapuló festészeti programot folytatják, amely a térillúzió síkbeli eszközökkel való megteremtésére és a geometrikus kompozíciókban rejlő narratív lehetőségekre fókuszál. A kiállítás programadó műve egy monumentális formázott festmény, amely a kiállítótér tengelyében elhelyezve uralja azt. A Graffiti című kép kompozíciója élénk színű négyszögekből és sávokból áll, téglalap formáját minden oldalán egy-egy, szintén téglalap alakú nyúlvány bontja meg. A festmény hagyományos kereteiből való kilépés bevonja a mű környezetét a kép terébe, kiterjesztve a műalkotás határait a galéria falsíkjára. A művön belüli komplementer színviszonyok a mélység illúzióját keltik: a kompozíció téglalapjai és kettős színsávjai közül egyesek közelebbinek, míg mások távolabb lévőnek tűnnek. A formai és a perceptuális eszközök együttes használatának eredményeként a Graffitiben vegytiszta módon megvalósul a Bak Imre által „háromdimenziós festészetnek” nevezett, az 1960-as évek vége óta időről időre felmerülő törekvés.
Az acb NA-ban bemutatásra kerülő kiállítás anyaga az 1960-as évtized végének képeivel indul, Bak Imrének azt a korszakát reprezentálva, amikor az amerikai és nyugat-európai hard edge és minimalizmus tanulságaival felvértezve, lokális és személyes stílusjegyek kialakításával a saját útjára lépett. A válogatás az 1970-es évek végéig öleli fel Bak Imre művészi praxisának jellegzetes állomásait, bepillantást nyújtva a gondolkodását mai napig befolyásoló konceptuális korszakba, és az azt követő strukturalista periódus állomásaiba. Az acb Attachmentben a Bak Imre művészetében az 1980-as évek elején bekövetkezett radikális, posztmodern fordulatának néhány jellegzetes darabját láthatjuk, amelyeknek harsány, a geometria szigorúságát időlegesen háttérbe szorító kompozícióin különféle jelanyagok szerveződnek képi egységekké, hogy időlegesen a narratív tartalomnak adják át a főszerepet. A kiállítóteret uraló 2x3 méteres alkotás pedig már a motivikus egyszerűsödés, a nagyobb színfelületek, és az építészeti inspiráció jegyében fogant kilencvenes évekbeli időszakát képviseli a művésznek.
Az acb léptékében nagyszabású hármas kiállítás tisztelgés Bak Imre páratlan, az elmúlt ötven év absztrakt művészetének nemzetközi szinten is jelentős pályája előtt, amely, dacolva a geopolitikai meghatározottsággal, a társadalmi rendből adódó, egzisztenciális és egyéb nehézségekkel, esélyegyenlőtlenségekkel, a mai napig rendületlen következetességgel, erővel és frissességgel folytatódik.
Az acb büszke arra, hogy a művésszel évek óta tartó együttműködése során részt vehetett abban, hogy Bak Imre alkotásai olyan közgyűjteményekbe kerültek, mint a Tate és a Metropolitan Museum of Art, önálló kiállításai voltak Londonban 2016-ban és 2019-ben, Lipcsében 2018-ban, Berlinben 2019-ben, valamint számos csoportos kiállításon szerepelt, köztük New Yorkban, Londonban és Párizsban.

Hozzászólások