Kiállítás Tandori Dezső és Baranyay András műveiből és leveleikből. Tandori Dezső és Baranyay András fiatalkori, ám hosszantartó barátsága nyomot hagyott mindkét művész munkásságán még akkor is, ha a művészet merőben másféle területein tevékenykedtek is. Kapcsolatuk nagy részét nem annyira a közvetlen kontaktus, hanem inkább a telefonálások és a levelezés tette ki, mintegy kiemelve és illusztrálva […]
Tandori Dezső és Baranyay András fiatalkori, ám hosszantartó barátsága nyomot hagyott mindkét művész munkásságán még akkor is, ha a művészet merőben másféle területein tevékenykedtek is. Kapcsolatuk nagy részét nem annyira a közvetlen kontaktus, hanem inkább a telefonálások és a levelezés tette ki, mintegy kiemelve és illusztrálva azt a mindkettőjükre jellemző sajátos rejtőzködést, amely részben privát életüket, de legfőképpen művészetüket jellemezte. Az a sajátos diszkréció, amely legfőképp Tandori magánéletét és Baranyay művészetét jellemezte, nem függetleníthető sem Tandori művészetétől, sem Baranyay magánéletétől. Kiállításunk e két egyedülálló életművet létrehozó ember kapcsolatából villant fel néhány momentumot, kifejezetten csak illusztrálva azt a bensőséges viszonyt, amely kapcsolatuk egyik lényegi momentumát jelentette. E kamara tárlat azon túl, hogy sok-sok, mindmáig publikálatlan ritkaságot tár a látogatók elé, két irányba kívánja terelni látogatóit. Egyrészt október 2-án nyílt/nyílik meg a Tandori jelenléte(i) című tárlat a Virág Benedek Házban, másrészt október 5-én nyílt/nyílik meg a Műcsarnokban a MissionArt Galériával közösen rendezett, Részben az egész című, Baranyay András emlékkiállítás. Így a MissionArt kamaratárlata önértékén túl útjelzőként is szolgál a két fantasztikus életmű nagyszabású bemutatói felé.
E kiállításon látható először nyilvánosan az a 34 db képvers, amelyeket Tandori Dezső ajándékozott barátjának, és amelyek szinte érintetlen állapotban maradtak fenn az eredeti dossziéban, egy Baranyaynak dedikált fotóval, amelyet felesége készített róla. E fotó, sok Baranyay műhöz hasonlóan hátulról mutatja az írót, vállain Szpéró és verébtársa. E képvers grafikák főleg ceruzával, grafittal készültek, de számos mű egyedi technikával, egyfajta frottázs másolással. Néhány látható itt alább belőlük.
A Tandori hagyaték – amely még feldolgozás alatt áll -, egyik érdekes lelete az a plakát, amely Baranyay 1982-es Helikon Galéria beli kiállításához készült és aminek hátoldalára hosszú levelet ír barátjának. (Alább látható a plakát és hátoldala, minden fotó nagyítható így: jobb gomb- kép megnyitása új lapon, az új lap már nagyítható). Tandori szinte minden könyvéből adott, vagy inkább küldött barátjának egy-egy példányt, jellemzően vicces megszólítással, ezekből az ajánlásokból is láthatunk egy néhányat a kiállításon is itt alább, a képek között.
Baranyay számos fotóművet készített Tandori Dezsőről, ezekből sajnos egy sem maradt a hagyatékban, de a Vintage Galéria jóvoltából kiállíthatunk eredetiben öt művet, valamint egy-egy TD portré érkezett a Magyar Nemzeti Galéria és a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményéből.
A Baranyay hagyaték 65 db Tandori levelet tartalmaz, ezeket már feldolgoztuk, de diszkrét okokból egyelőre nem hozzuk nyilvánosságra tartalmukat. Bár részben szerepelnek a kiállításon, de inkább vizuális elemként élvezhetjük Tandori hihetetlenül elengedett kézírását és tréfás szófordulatait.
Hozzászólások