A mai kiállításokon természetes jelenség, hogy egy-egy érdekes tárlat után a múzeumshopban kezünkbe vesszük a kiállítás katalógusát és megcsodáljuk a látottakat feldolgozó kiadványt. A kiállítási katalógus azonban nem csupán egy színes vezető, vagy egy óriási könyv a tárlaton látható művek reprodukcióival, hanem jóval több annál: tudatosan tervezett designtárgy, mely tudományos
igényű tanulmányokkal összegzi a kiállítást megelőző kutatás eredményeit és a kurátori koncepciót.
A ma alkalmazott, esztétikai és szakmai igényekre egyaránt reagáló kiadványtípus megjelenéséig hosszú út vezetett. Radikálisan más képet mutat egy katalógus a századelőről, a hatvanas vagy a nyolcvanas évekből, mint napjainkban. Ez a különbség távolról sem csak a vizuális trendek alakulását mutatja, hanem a muzeológiai elvek és a kiállításokkal szemben támasztott követelmények megváltozását is tükrözi.
Ezt a folyamatot vizsgálja a Katalógus katalógus kiállítás, mely rövid összefoglaló
a nagyobb budapesti művészeti intézmények kiadványairól, a rendszerváltás utáni időszakot fókuszba állítva. A rendelkezésre álló anyag mennyisége miatt a válogatás szubjektív, elsősorban azokat az intézményeket emeli ki, amelyeknek nagy szerepük volt/van a katalógustrendek alakításában, illetve az ott dolgozó kurátorokat és a velük szorosan együttműködő, kiállítási katalógusok tervezésében aktív grafikusokat.
A kiállítás a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Designelmélet mesterszakán indított képzés, a Designkurátori specializáció részeként, A kiállításrendezés elmélete és gyakorlata című kurzus keretében valósult meg Földi Eszter vezetésével.
Hozzászólások