Kortárs művészeti kiállítás
Ebben a jelentős évben ünnepeljük századik évfordulóját annak, hogy 1918-ban Lengyelország visszanyerte függetlenségét és újra önálló, szabad ország lett 123 éves széttagoltság után, így számos centenáriumhoz kapcsolódó lengyel kötődésű kulturális program zajlik majd galériánkban. Ennek a programsorozatnak része Better Bitter című kiállítás is. A Platán Galéria márciusi kiállításán a lengyel festőművész, Magdalena Karpińska legújabb munkáival találkozhatunk.
Az aprólékosan, gondosan megszerkesztett kompozíciók morális tartalmat közvetítenek: az élet mulandóságára és az evilági lét hiábavalóságára emlékeztetnek. Minden ábrázolt tárgy szimbolikus egy ilyen alkotás esetében. A kedvelt jelképek között szerepelnek az élet rövidségére, kiszámíthatatlanságára utaló szappanbuborékok, vagy az enyészetre utaló, hervadó virágok, romlandó gyümölcsök, legyek, valamint a pénzérmék, hatalmi jelvények, amelyek óva intenek bennünket, nehogy elveszítsük önmagunkat a földi javak és a hatalomért folytatott küzdelem során. Következésképpen a művek üzenete szerint a belső gazdagság megteremtése nagy jelentőségel bír. Alkotásain a vanitas csendélet hagyományainak megfelelő módon a barokkra jellemző részletgazdagsággal találkozunk, természethű technikával megfestve. Minimalizmusának köszönhetően mégis egyszerűség, letisztultság és lényeglátás jellemzi műveit. Erre a minimalista festésmódra kiváló példa a kedvelt vanitas jelképet, szappanbuborékot ábrázoló festménye: formát lényegére redukálja, így az egyszerű színes kör sötét háttér előtt látható. Egy másik kiállított képén megjelenik a korona, mint az uralkodás legnyilvánvalóbb szimbóluma mellett - jelképesen - a pusztulásra, romlásra utaló legyek, patkányok. A képen szereplő alakzatokat Karpińska egybekomponálta, így a formára kerek egészként és részleteiben is lehet tekinteni. A művésznő továbbá a XVII. századi németalföldi festők képein megfigyelhető a térformálást is alkalmazza, melynek jellegzetessége, hogy a művész a dolgoknak egyszerre több aspektusát láttatja. Alkotásai tehát tekinthetőek egyfajta képrejtvénynek, melyek egyszerre dolgoztatják a szemet és a szellemet.
Magdalena Karpińska Lengyelország fővárosában, Varsóban él és alkot. 2008-ban diplomázott festő szakon, azóta számos csoportos és önálló kiállítása is nyílt különböző országokban. Tradicionális technikával dolgozik, képeit vászonra vagy papírra saját maga által készített tojástemperával festi. Legújabb művei, amelyeket a művésznő kifejezetten a Platán Galéria projektjéhez készített, a vanitas csendéletek kortárs feldolgozásai. A kiállítás egy kísérletnek is tekinthető a műfaj rehabilitására
A csendélet műfaja a 16. században jelent meg a képzőművészetben, és a 17. század első felében terjedt el. Sok művész időről időre előveszi ezt a témát, hogy újragondolja és feldolgozza. Lengyelországban az első világháború után válhatott népszerűvé, hiszen a függetlenség visszaszerzését követő fejlődés lehetőséget biztosított arra, hogy a kultúra és a képzőművészet is kibontakozhasson. Ebben az időszakban számos ismert lengyel művész nyúlt vissza ehhez a műfajhoz. Olyan nagy neveket említhetünk itt, mint Henryk Hayden, Wojciech Weiss, Władyslaw Ślewiński, Mela Muter vagy Stanisław Ignacy Witkiewicz. Mindegyikük más-más módon alkotta meg ebben a témában csendéleteit. Az ilyen jellegű előképekre tekint vissza Karpińska. A művésznő különösen nagy hangsúlyt fektet arra, hogy kiemelje a képek vizuálisan attraktív jellege és a keserű tartalom közt feszülő ellentétet, s a kiállítás címe, "Better Bitter" is erre a keserédes jelenségre utal. Ahogy mondani szokták: a tökéletesen megfestett citromok olyan szépek, mint a valódiak, de ahhoz már nem elég zamatosak, hogy meg is kóstoljuk őket.
Hozzászólások