Láthatóvá tehető-e a múló idő, összeköthető-e a saját, szubjektív időérzékelésünk objektív időegységekkel? Az ember személyes, belső időészlelése a külvilágtól elvonatkoztatott és csupán az átélt események, élmények határozzák meg tempóját, dinamizmusát. Ezzel szemben az objektív idő, egzakt időintervallumokkal mérhető. Szinkronba hozható-e ez a két idősík?
Deim Balázs legújabb experimentális fotósorozata erre tesz kísérletet, az egy éven át formálódó, alakuló képfolyam a lassan csordogáló, komótosan hömpölygő vagy a gyorsan villanó, pillanatnyi időt képezi le, a köztereken elhelyezett camera obscurák vagy más analóg fotóeljárások által. A sorozat egyszerre vet fel releváns, egzisztenciális kérdéseket és fotótechnikai kísérletezéssel kapcsolatos szakmai problémákat.
Hét időegységet vesz alapul (év, hónap, hét, nap, óra, perc, és másodperc), és ezekből kiindulva keres vizuális megjelenítési lehetőségeket úgy, hogy azok szoros összefüggésben legyenek mind az adott időintervallummal, mind pedig a sorozat többi tagjával. Minden fénykép expozíciója annyi ideig tart, amennyi a hozzá tartozó időegység. Azaz az 1 évről szóló kép 1 éves expozícióval, az 1 hónapról szóló 1 hónapig készült, és így tovább az 1 másodpercig.
Deim Balázs a primér látvány rögzítésének lépcsőfokait már maga mögött tudhatja, a valóság megragadását meghaladta, most a konceptuális időképek esetén a véletlen játékának is teret engedve komponál-szerkeszt. Fotói egy illúziókkal teli, irracionális világot teremtenek, ahol az élet ritmusának meg nem álló metronóm játékát követhetjük nyomon.
Deim Balázs szentendrei fotográfus a Novus Művészeti Iskolában alkalmazott fotográfusként, majd a Kaposvári Egyetemen fotográfus tervezőként végzett.A Magyar Fotóművészek Szövetsége, a Vajda Lajos Stúdió, a MAOE és a Forgács Társaság tagja. 2008 óta rendszeresen mutatja be munkáit, többek között Budapesten a Fugában, a B32 galériában, a Kubik Coworkingben, a Kiscelli Múzeumban, a Modemben és a Műcsarnokban. 2016-ban az Európai Fotográfiai Hónap kiválasztott résztvevőjeként Bécsben a MUSA-ban, Luxemburgban a Cercle Cité-ben, majd 2018-ban a Rhy Art Fair Bázelen, 2019-ben Rómában, Grazban és 2020-ban Brüsszelben is bemutathatta a képeit. 2018-ban megnyerte a Different Worlds nemzetközi fotópályázatot és megkapta a Luka Koper Photography Award-ot, aminek kapcsán a Photon Gallery Rovinjban (Rovinj Photodays) és Ljubljanában (Balassi Intézet) is szervezett egy-egy önálló kiállítást Space című sorozatából. 2019-ben Drégely Imrével közös kiállítást hozott létre a Collegium Hungaricum Berlinben. Ugyanebben az évben Surveillance system című sorozata 1. díjat nyert az ND Awardson és 'Gold' minősítést a Budapest International Foto Awards-on.
Hozzászólások