„Marcel Proust a vele azonos keresztnévre hallgató főhőse nagyanyjára visszaemlékezve gondolkozott azon, miként látja őt egy felvételen, amely nem sokkal halála előtt készült róla. Felidézte magában nagyanyja betegségét, a fájdalmait, azt, miként erősködött, hogy mindebből semmi ne hagyjon nyomot az unokájának szánt képen. Mert mégis, bármi történjék is vele, legalább az maradjon meg róla. Miként emlékezzen rá, azt viszont a haldokló asszony akarta meghatározni.
A fénykép látványa szenvedést okozott az elbeszélőnek, holott idegennek tűnt az, akit ott látott. Emlékek egész áradata öntötte el, de az emlékek nem a fényképen voltak, hanem elméjében, ahol felidéződött benne a szeretett személy.
Miként nézhette tehát Marcel a nagyanyját megjelenítő felvételt? Hogyan nézzük és mit is érdemes néznünk nekünk egy ilyen felvételen, ha amúgy nem kötődnek, mert nem kötődhetnek emlékek ahhoz, akit látunk? Mit láthatunk négy nőt ábrázoló 46 felvételen? Mi keltheti fel a kíváncsiságunkat? Még érdekesebbek ezek a kérdések, ha tudjuk, hogy ezekből évente egy készült. Mi lehet ebben a sorozatban olyan lebilincselő, hogy a fotográfus, Nicholas Nixon egyéb munkáiról alig tudható valami, azok alig foglalkoztatják a közönséget?
A tárlatvezetésen ezekre a kérdésekre keresünk majd válaszokat. Közben fontolóra vesszük, mi következik abból a hármas viszonyból, amely a fényképkészítő, a lefényképezettek és a mindenkori néző között fennáll, amely viszonyt, igaz más összefüggésben, Ariella Azoulay a fényképezés társadalmi szerződésének nevezett.” – Pfisztner Gábor
Pfisztner Gábor fotóelmélettel foglalkozó szakember, óraadó egyetemi oktató több felsőoktatási intézményben, számos cikk és kritika szerzője, főként a Balkon és a Fotóművészet című folyóiratokban publikál.
Regisztrálni a programra a maimano@maimano.hu e-mail címen lehet, a tárgy rovatba Tárlatvezetés május 19. beírásával.
A tárlatvezetésen a regisztrált látogatók a kiállításra szóló, aznap váltott kedvezményes vagy teljes árú (diák, nyugdíjas vagy felnőtt) belépőjeggyel vehetnek részt.
Hozzászólások