A Várfok Project Room soron következő kiállítása Rozsda Endre festőművész és Barta Lajos szobrászművész több évtizedre visszanyúló különleges kapcsolatának állítunk emléket, valamint a tárlattal a szürrealizmus 100. évfordulója előtt is tiszteleg.
Rozsda Endre (1913, Mohács – 1999, Párizs) és Barta Lajos (1899, Budapest – 1986, Köln) 1932-ben ismerkedtek meg egymással. Jó barátok, majd hamarosan társak lettek: 1937-ben már közösen béreltek műtermet Budapesten, majd 1938 tavaszán együtt utaztak Párizsba, ahol közel hat évet töltöttek el a Montparnasse-on lévő rue Schoelcher 11. szám alatti műtermükben. Ez az időszak mindkettejük művészetére felszabadító hatással bírt. Barátságuk termékeny művészeti párbeszéd volt, az együtt töltött évek alatt folyamatosan inspirálták egymást. 1943-ban hazatérve, zsidó származásuk miatt üldözöttként bujkáltak, majd a világháborút követően, 1945 és 1948 között az Európai Iskola által szervezett több tárlaton is bemutathatták alkotásaikat. A mintegy huszonöt évig tartó együttélésüknek Rozsda újbóli, és ezúttal végleges Párizsba költözésével ugyan vége szakadt, ám barátságuk mindvégig megmaradt: az évek során sűrűn leveleztek, és az 1960-as, majd az 1970-es években többször találkoztak Párizsban.
A Várfok Project Room kiállításán Rozsda Endre sajátos szürrealista világot megidéző tusrajzait mutatjuk be, melyek különös lényeket, álomszerű figurákat vonultatnak fel, egy időben a párizsi Centre Pompidou a szürrealizmus centenáriuma alkalmából rendezett tárlatával, ahol Rozsda Endre két grafikája is szerepel. Rozsda Séta a térben című művének – melyről a kiállítás címét is kölcsönöztük – álmokat, asszociációkat hordozó képi világa párhuzamba állítható a Centre Pompidou gyűjteményében található, most kiállított Az álom című papírmunkájával. A kamaratárlat igazi kuriózumának számítanak Barta Lajos Párizsból érkezett, a nagyközönség számára ritkán látható grafikái, melyek a művész késői alkotói periódusában születtek. A szobortervek, formakísérletek mellett autonóm érvényű művei is helyet kapnak a kiállításon, mely grafikákon az art informel hatása is felfedezhető.
Hozzászólások